ابتکار جدید صنعاء برای پایان دادن به جنگ

معاون وزیر امور خارجه یمن از ابتکار جدید صنعاء برای پایان دادن به جنگ یمن خبر داد که ائتلاف سعودی از پذیرش آن سر باز زده است.
کد خبر: ۵۲۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰ - 05May 2022

ابتکار جدید صنعاء برای پایان دادن به جنگبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حسین العزی» معاون وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن، امروز (پنجشنبه)، از ابتکار جدید صنعاء برای پایان دادن به جنگ یمن خبر داد.

معاون وزیر امور خارجه یمن در صفحه شخصی خود در شبکه توئیتر نوشت: «از مزدوران خواستیم که برای پایان دادن به تجاوز‌ها و محاصره، رفتن اشغالگران خارجی و توقف هرگونه مداخله خارجی در امور یمن یک مرام‌نامه امضاء کنند و با ضمانت مردم، قبایل یمن و بزرگان آن‌ها وارد گفتگو‌های برادرانه میان خود شویم؛ اما آن‌ها رد کردند.»

معاون وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن در ادامه افزود: «متأسفانه آن‌ها یمن را حیاط خلوط خارج می‌بینند.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که با وساطت سازمان ملل متحد، آتش‌بسی دوماهه در یمن جریان دارد. «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در ۱۳ فروردین از آغاز آتش‌بس دوماهه بین طرف‌های درگیر در یمن خبر داده بود و خواستار توقف تمامی عملیات‌های نظامی در کشور یمن شد.

با این حال، رسانه‌ها و مقامات یمنی بار‌ها از نقض آتش‌بس توسط ائتلاف سعودی در بخش‌های مختلفی از خاک یمن خبر داده‌اند.

در همین ارتباط، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن اخیرا تأکید کرد که کشور‌های متجاوز، در برابر هر اقدامی که به موفقیت آتش‌بس منتهی شود، مانع‌تراشی می‌کنند و در هیچ یک از بند‌های آن پیشرفتی حاصل نشده است.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز به‌تازگی اعلام کرد که به‌رغم گذشت یک ماه از زمان آتش‌بس، ولی کشور‌های عضو ائتلاف سعودی اجازه نداده‌اند هیچ پروازی به فرودگاه صنعاء صورت گیرد.

بر اساس بند‌های این توافق، بایست ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده یمن شوند و از طرف دیگر باید هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود. از جمله دیگر بند‌های این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است.

اما ائتلاف سعودی با گذشت بیش از یک ماه از زمان اعلام آتش‌بس هنوز اجازه فرود هیچ هواپیمایی را به فرودگاه بین‌المللی صنعاء نداده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها