یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

نقش «مورا» در شکست بن‌بست برجام

با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران به نظر می‌رسد می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات مهمِ باقی‌مانده در مذاکرات وین تلقی شود. 
کد خبر: ۵۲۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 10May 2022

انریکهگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک یا (برجام) پس از خروج، کارشکنی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط ایالات متحده آمریکا بین ایران و گروه ۱+۴، چند ماهی است که از سر گرفته شده است. 

این مذاکرات در دولت قبل با نگاه خوش‌بینانه به طرف مقابل دنبال ‌شد و دولتمردان بارها به مردم وعده داده بودند که از فردای اجرای برجام همه تحریم‌ها لغو می‌شود، اما نه تنها تحریم‌ها لغو نشد، بلکه دقیقاً از روز اول بعد از آغاز اجرای برجام در دی سال ۱۳۹۴، طرف غربی و به ویژه آمریکا کارشکنی‌های زیادی کرد و به بهانه‌های مختلف تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران وضع کردند. 

این مذاکرات روزهای حساسی را با برگزاری جلسات فشرده پشت سر گذاشت و مذاکره‌کنندگان کشورمان با رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده، به دنبال دستیابی به یک توافق خوب که تأمین‌کننده همه منافع ملت ایران باشد بودند.

دو دور مذاکره طولانی بین ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای باقی‌مانده در برجام انجام شد و در این میان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، پیام‌ها و مطالبات را بین ایران و آمریکا رد و بدل می‌کرد و همچنان به این کارش ادامه می‌دهد. 

موضوعی که در طول چند سال مذاکرات ثابت و منطقی بوده موضع جمهوری اسلامی ایران است. که همواره با راهبرد روشن و شفاف خود به عنوان عضو متعهد به برجام در مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران و انتفاع اقتصادی ملت از برجام تلاش می‌کند و این آمریکا است که به عنوان عضو خارج شده از برجام باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد تا بتواند به جمع اعضای برجام بازگردد.

اما طرف آمریکایی به جای اینکه با نشان دادن اراده جدی و گرفتن تصمیم سیاسی تلاش کند که مذاکرات چند ماهه را به نتیجه برساند، همواره تلاش می‌کند تا با بازی‌ رسانه‌ای، مذاکرات را با چالش و کندی مواجه کند. با این حال اختلافات کوچک اما مهمی میان ایران و آمریکا باقی‌مانده است که حل و فصل آنها نیازمند تصمیم سیاسی واشنگتن است. توافق نهایی هنوز حاصل نشده و زمان قطعی برای آن وجود ندارد.

این در حالی است که در دکترین جمهوری اسلامی ایران مذاکرات و لغو تحریم‌ها در اولویت قرار ندارند؛ بلکه بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی دکترین جمهوری اسلامی ایران بر پایه خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها با اتکا به توان داخلی است. 

امروز قرار است «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ادامه پیگیری مذاکرات وین و گفتگو با مسئولین جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کند. 

با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران به نظر می‌رسد می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات مهمِ باقی‌مانده تلقی شود. 

گرچه تداوم اتخاذ رویکردهای خصمانه از سوی آمریکا علیه کشورمان با روح مذاکره برای دستیابی به توافق در تضاد است اما تاکنون روند مذاکرات ادامه داشته است.

دستیابی به توافق قوی، پایدار و قابل اتکا، ضمن آنکه امکان‌پذیر است مستلزم واقع‌بینی آمریکا و درس گرفتن از اشتباهاتی (سیاست فشار برای امتیازگیری) است که به وجود آورنده شرایط پیچیده امروز است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها