استاندار بوشهر تاکید کرد؛

لزوم اقدام نسبت به تدوین و تهیه کتاب سیره شهدای خلیج‌ فارس

«محمدی‌زاده» گفت: دانشگاه خلیج‌ فارس بوشهر نسبت به تدوین و تهیه کتاب سیره شهدای خلیج‌ فارس اقدام کند؛ زیرا این شهدا در فرهنگ استکبار ستیزی و تاریخ استان بوشهر نقش ویژه‌ای داشته‌اند.
کد خبر: ۵۲۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱ - 11May 2022

لزوم تدوین و تهیه کتاب سیره شهدای خلیج‌فارسبه گزارش دفاع‌پرس از بوشهر، «احمد محمدی‌زاده» استاندار بوشهر امروز در همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس در بوشهر با اشاره به روز ملی خلیج‌فارس به مناسبت سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس اظهار داشت: روز ملی خلیج فارس فرصتی برای زنده نگه داشتن نام سردارانی همچون «میر مهنا، رئیسعلی دلواری و نادر مهدوی و همرزمانش و دیگر شهدای گرانقدر نیروهای دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران است که هر یک در مقطع زمانی خود ابهت پوشالی استعمار و استکبار را در هم شکستند.

وی با بیان اینکه خلیج‌ فارس از ابتدا به همین نام ثبت شده و دیگر نیاز به اثبات آن نیست گفت: نام این منطقه مهم حیاتی بدون شک خلیج‌فارس است و این مهم نیازی به اثبات ندارد چرا که اسناد تاریخی سازمان ملل، دیگر سازمان‌ها و قراردادهای تاریخی بین‌المللی بر این نام تأکید دارند.

استاندار بوشهر سه مقطع تاریخی مقاومت مردم استان بوشهر در برابر متجاوزان در خلیج‌ فارس را برشمرد و بیان داشت: در این سه مقطع تاریخی بوشهری‌ها سبب افول و فروپاشی استعمارگران در خلیج‌فارس از جمله هلند، پرتغال، بریتانیا کبیر و آمریکا شدند.

محمدی‌زاده نخستین مقطع تاریخی مقاومت مردم ساحل‌نشین بوشهر در برابر متجاوزان را مربوط به 260 سال پیش دانست و بیان داشت: در این دوره میرمهنا به عنوان حکمران بوشهر علیه استعمار هلند در خلیج‌فارس جنگید، آنها را از این آبراهه اخراج و قلعه هلندی‌ها را در جزیره خارگ به تصرف خود درآورد که این رویداد آغاز فروپاشی استعمار هلندی در عرصه بین‌الملل بود.

وی با بیان اینکه دومین مقطع مقاومت بوشهری‌ها در برابر استعمارگران را مربوط به یک قرن گذشته دانست و خاطر‌نشان کرد: در این مقطع سردار رئیسعلی دلواری در شرایطی که حکومت قاجاری فاقد قدرت لازم برای اعمال حاکمیت ملی بود توانست انگلیس را در ساحل بوشهر و تنگستان شکست دهد و نبرد دلوار آغاز افول بریتانیا کبیر در شرق شد.

استاندار بوشهر، مقطع سوم نقش‌آفرینی بوشهری‌ها در برابر متجاوزان را مربوط به دوره انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تا امروز دانست و تصریح کرد: در شرایطی که آمریکایی‌ها دست ایران اسلامی را برای دفاع و صادرات نفت بسته بودند سردار شهید نادر مهدوی و همرزمانش در خلیج‌فارس به مقابله با آمریکا و استکبار برخاستند و در 16 مهر سال 1366 در مقابله با متجاوزان جان خود را فدای ایران و ارزش‌های انقلاب اسلامی کردند.

محمدی‌زاده باتأکید بر تهیه کتاب سیره شهدای خلیج‌فارس افزود: دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر نسبت به تدوین و تهیه کتاب سیره شهدای خلیج‌فارس اقدام کند؛زیرا این شهدا در فرهنگ استکبارستیزی و تاریخ استان بوشهر نقش ویژه‌ای داشته‌اند.

وی دستگیری متجاوزان و توقیف شناورهای آمریکایی در خلیج فارس به دست رزمندگان نیروی دریایی سپاه را نقطه عطفی در آغاز شکست ابهت آمریکا در خلیج‌فارس دانست و گفت: این عملیات در 22 دی ماه سال 1394 در خلیج‌فارس رقم خورد و بار دیگر ابهت آمریکا شکسته شد.

استاندار بوشهر با بیان اینکه بوشهر پایتخت مبارزه با استعمار است خاطر‌نشان کرد: نام بوشهر همواره با دلیر مردان و مبارزان علیه جبهه استکبار عجین شده است.

محمدی‌زاده ایستادگی بوشهری‌ها در این سه مقطع تاریخی را سبب اضمحلال بزرگ‌ترین استعمارگران دانست و عنوان کرد: لازم است بررسی شود که کدام ویژگی برتر دلیرمردان این دیار است که آنها را به ملتی استعمار ستیز تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی در خلیج‌ فارس برابر آمریکا به قدرت بازدارندگی رسیده است ادامه داد: این کشور و جبهه استعمار و استکبار نمی‌توانند علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند چون سبب ضرر آنان می‌شود.

این مسئول تأکید کرد: باید به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه باید از این ویژگی‌های شاخص برای ایجاد اقتدار و توسعه اقتصادی و فعال‌سازی اقتصاد دریا محور استفاده کرد .

استاندار بوشهر، ظرفیت‌های استان را در حوزه انرژی دریا، ساحل و اقتصاد کرانه‌ای را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: برای شکوفایی استعدادهای این استان دست سرمایه‌گذاران می‌فشاریم و از آنها برای فعالیت در بوشهر دعوت و حمایت می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها