دادستان دیوان محاسبات کشور مطرح کرد؛

انفصال از خدمت بیش از ۲۰ نفر از خدمات دولتی/ برخورد جدی با ویژه‌خواری و منفعت طلبی

کامیار با اشاره به انفصال از خدمت بیش از ۲۰ نفر از خدمات دولتی طی سال گذشته، از برخورد جدی این نهاد با ویژه‌خواری، رانت‌خواری و منفعت‌طلبی خبر داد.
کد خبر: ۵۲۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳ - 11May 2022
انفصال از خدمت بیش از ۲۰ نفر از خدمات دولتی/ برخورد جدی با ویژه‌خواری و منفعت طلبیبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور امروز چهارشنبه در شورای اداری لرستان در سخنانی با بیان اینکه وظیفه همه ما است که در حد توان خود تلاش کنیم و به دولت کنیم اظهار داشت: طرح جدید مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها یک طرح کاملاً نو پا است و چند روز است که شروع شده است.
 
تأمین منابع مردمی سازی توزیع یارانه‌ها
 
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این طرح مجلس، دولت و قوه قضائیه پشتیبان هم هستند عنوان کرد: این امر یکی از ابعاد مثبتی است که در این رابطه وجود دارد چرا که مجلس آن را تصویب و قوه قضائیه در رابطه با کسانی که در این رابطه اخلالی داشته باشند مجازات‌های سنگین در نظر می‌گیرد و به طور حتم موفقیت‌های لازم را در این طرح خواهیم داشت.
 
دادستان دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه هر حرکت اصلاحی رو به جلو در نظام جمهوری اسلامی مورد هجمه دشمن قرار می‌گیرد افزود: اولین حرکت دشمن نیز مخدوش کردن و زیر سوال بردن است.
 
کامیار با اشاره به اینکه دولت منابع این طرح را قبلاً تأمین کرده است و اگر منابع باشد، حرکت موفقیت آمیز جلو خواهد رفت بیان داشت: اگر منابع نباشد، چند ماه آینده حرکت سست و کند می‌شود.
 
وی بیان داشت: وقتی در ابتدا ۴۶ هزار میلیارد تومان وارد حساب‌های یارانه‌ای مردم می‌شود، معلوم است که در این رابطه پشتیبانی قوی است، این خودش نگرانی‌ها را از بین می‌برد.
 
دادستان دیوان محاسبات کشور در ادامه با تاکید بر اینکه در هر حرکتی که اتحاد داشتیم، نتیجه مثبت گرفته ایم و الان در حال حاضر این حرکت نیز مورد استقبال عمومی است و همه پشتیبان هستند عنوان کرد: ریسک پذیری و شجاعت دولت قابل تمجید است، اگر دولت مانند دولت قبل منفعلانه حرکت می‌کرد بعد از چهار سال شاهد یک تورم بزرگ بودیم، حرکت‌های منفعلانه نتیجه مثبتی ندارد.
 
کامیار با بیان اینکه مسائل اقتصادی ما نیاز به مدیریت، درایت و تدبیر دارد عنوان کرد: نمی‌توان نشست و دید که به طور مثال تورم ۴۰ درصد و ۳۰ درصد شد، با این عدد‌ها اقتصاد ما اصلاح نمی‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در لرستان بحث محرومیت استان باید مدنظر قرار گیرد و خدایی ناکرده توجه دولت در رابطه با استان‌های محروم مساوی با استان‌های غیر محروم نباشد و نگاه ویژه‌ای به این استان شود افزود: اگر افزایش قیمتی صورت گرفت، مردم این استان‌ها فشار مضاعف را تحمل نکنند.
 
مردم باید در جریان گزارش‌های دیوان محاسبات قرار بگیرند
 
دادستان دیوان محاسبات کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خوشبختانه شرایط کشور، شرایط اتحاد بین سه قوه است و این امر بزرگ‌ترین ثمره ما در کشور است بیان داشت: تلاش‌های قوه قضائیه برای مبارزه با فساد مهم است و برای مردم نیز قابل قبول است.
 
کامیار با اشاره به اینکه رئیس جمهور اولین حرکت خود را در رابطه با فساد ستیزی را شروع کردند گفت: الان در مسائل فساد ستیزی شاهد اتحاد بین قوا هستیم و این امر بسیار فرصت مغتنمی است.
 
وی با بیان اینکه موضوعی که مردم را رنج می‌داد این بود که احساس می‌کردند که مسئولان اجرایی در رابطه با برخورد با فساد، جدی نیستند افزود: برای همین در سال‌های گذشته و به خصوص قبل از این دولت، مردم نسبت به تخلفاتی که صورت می‌گرفت عادت کرده بودند، خوشبختانه الان مبارزه با فساد شروع شده و از این دست مسائل نداریم.
 
دادستان دیوان محاسبات کشور ادامه داد: دیوان محاسبات در این رابطه سنگر اول را دارد، اما این دستگاه به تنهایی موفق نخواهد شد، مگر اینکه مردم هم حامی دیوان محاسبات باشند، دستگاه‌های دیگر نیز حمایت کنند، در این راستا سیاست مردم پایه، یکی از سیاست‌های اصلی ما است.
 
کامیار با بیان اینکه مردم باید در جریان گزارش‌های دیوان محاسبات قرار بگیرند ادامه داد: همچنین دیوان محاسبات باید از گزارش‌های مردمی استفاده کند برای رفع عدم انضباط مالی.
 
وی بیان داشت: در حال حاضر این امر با قوت در دیوان محاسبات در دستور کار است، سامانه ۱۹۸ برای ارتباط مردم با دیوان محاسبات راه اندازی شده و حتی مردم می‌توانند گزارش‌های داده شده را نیز پیگیری کنند، این سامانه، یک سامانه یک طرفه نیست.
 
برخورد جدی با ویژه خواری و منفعت طلبی
 
دادستان دیوان محاسبات کشور با اشاره اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی در رابطه با اختیارات وسیع دیوان محاسبات بیان داشت: یکی از این اختیارات ارائه گزارش تفریق بودجه در مجلس شورای اسلامی است، قانون تاکید کرده که این تفریق باید در صحن علنی قرائت شود، به خاطر اینکه مردم از آن مطلع شوند و بدانند که وضعیت عملیاتی دولت در رابطه با تفریق بودجه در سالی که گذشته چگونه بوده است.
 
کامیار با بیان اینکه دیوان محاسبات در همین گزارش‌های اخیر به صورت کیفی به دنبال این قضیه رفته است گفت: یک قدم بسیار قوی این بوده که تفریق‌های بودجه قبل از تنظیم بودجه سال بعدی به مجلس برسد، گزارش‌های تفریق زودتر از موعد مقرر به مجلس برسد و الان چهار ماه زودتر رسیده است، رئیس جمهور نیز از این امر تقدیر کردند.
 
وی تاکید کرد: همه ما باید در رابطه با تقویت نظارت تلاش کنیم، نظارت قوی باشد ملت به اعتماد بیشتری می‌رسند، نظارت به معنای مانع نیست، پیشگیری به معنای کلمه از ابتدا باید در کار باشد، دیوان محاسبات هر دو ماه گزارش یک بار از بودجه تنظیمی گزارش می‌گیرد.
 
دادستان دیوان محاسبات کشور گفت: دستگاه‌ها در همکاری با دیوان محاسبات پیش قدم باشند، دیوان محاسبات را به عنوان یک دستگاه مشورتی در کنار خودشان ببینند، دیوان محاسبات، با تخلفات برخورد‌های جدی دارد، به خاطر احترام به مسئولان، برخورد‌ها را علنی نمی‌کنیم، سال گذشته بیش از ۲۰ نفر انفصال از خدمات دولتی داشتیم، برخورد دیوان محاسبات با منفعت طلبی، ویژه خواری و رانت خواری و… جدی خواهد بود و قوانین نیز این اختیارات را به دیوان محاسبات داده است.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار