یادداشت/ حامد افروغ

حضور نسل جوان در میدان، کلید گشایش مشکلات کشور

آنچه که از آغاز نهضت مانند نخ تسبیح در همه شرایط خود را بروز می‌داد، حضور نسل جوان و مقاومت آن‌ها در عرصه مبارزه بود؛ حضوری که بدون آن پیروزی در هیچ یک از برهه‌ها ممکن نمی‌شد.
کد خبر: ۵۲۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۹ - 14May 2022

حضور نسل جوان در عرصه، کلید گشایش مشکلات کشورگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ انقلاب اسلامی ایران با پیروزی خود در سال ۱۳۵۷، کارشناسان زیادی را مبهوت کرد؛ چراکه این اتفاق با دست خالی مردم کاری غیرممکن می‌نمود، اما با رهبری امام خمینی (ره) و شجاعت و ممارست مردم بزرگترین حادثه قرن بیستم رخ داد.

عوامل بسیاری در پیروزی انقلاب اسلامی دخیل بودند که هر کدام از آن‌ها در جای خود مهم و پرداختن به آن‌ها فرصت‌های جداگانه‌ای را می‌طلبد، اما آنچه که از آغاز نهضت مانند نخ تسبیح در همه شرایط خود را بروز می‌داد، حضور نسل جوان و مقاومت آن‌ها در عرصه مبارزه بود؛ حضوری که بدون آن پیروزی در هیچ یک از برهه‌ها ممکن نمی‌شد.

جمله معروف امام راحل مبنی بر اینکه یارانشان در گهواره هستند، بزرگ‌ترین سند تکیه انقلاب اسلامی و سپس دفاع مقدس به حضور جوانان است، حضوری که تا امروز هر جا از ظرفیت بزرگ آن بهره برده شد، پیروزی‌های چشمگیری را نصیب ملت کرد. آمار بالای شهدای جوان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از جمله مستندات تاریخی است که بر این تاثیر صحه می‌گذارد.

اما جدای از بحث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پیشرفت صنایع هسته‌ای با شهدای گرانقدری که تقدیم کرده است، پیشرفت صنایع پزشکی، علم نانو، صنایع موشکی و نظامی و ... همه گویای حضور موثر نسل جوان است، حضوری که در حوزه سیاست و اقتصاد از آن تقریبا بی‌بهره‌ایم و همین امر یکی از پاشنه‌های آشیل سیاست‌ورزی در کشور است.

جوان‌گرایی حقیقی یکی از ارکان پیشرفت و سعادت جامعه است که با عواملی، چون سرسختی برخی سیاست‌پیشگان در سپردن مناصب و پست‌ها به جوانان و همچنین عدم تربیت مدیران کارآمد در کلان و البته کاهش نرخ رشد جمعیت آینده کشور را با خطر مواجه کرده است، آینده‌ای که تا اصلاح آن چندان زمان باقی نیست.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار