سخنگوی شورای نگهبان خبر داد؛

تصویب طرح جهش تولید در شورای نگهبان/ طرح تغییر ساعت رسمی کشور مورد تایید قرار گرفت

طحان نظیف گفت: طرح جهش تولید دانش‌بنیان پس از بررسی‌های مختلف مغایر با قانون اساسی نبود؛ فرآیند این طرح از سال گذشته شروع شده و طی آسیب شناسی صورت گرفته‌می‌تواند موانع را برطرف کند.
کد خبر: ۵۲۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱ - 14May 2022

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح‌ امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه طی ماه‌های گذشته ۱۲ طرح و لایحه و چهار اساسنامه مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: طرح جهش تولید دانش بنیان پس از بررسی‌های مختلف مغایر با قانون اساسی نبود؛ فرآیند این طرح از سال گذشته شروع شده و طی آسیب شناسی صورت گرفته‌می‌تواند موانع را برطرف کند.

وی ادامه داد: طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور مغایر با شرع و موازین قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مصوبه قبلی ابهامی که وجود داشت مبنی بر اینکه آیا نسخ قانون تغییر ساعت به معنی تثبیت ساعت است یا صرفا لغو قانون الزام دولت به تغییر ساعت در بررسی‌ها مشخص شد که مصوبه جدید میان ساعت رسمی کشور با ساعت اداری تفاوت قائل شده و دولت بدون تغییر ساعت رسمی کشور می‌تواند ساعات اداری را تغییر دهد.

طحان نظیف افزود: همچنین در مصوبه قبلی زمان اجرای طرح مشخص نشده بود، اما در مصوبه جدید، تصریح شده است که از سال ۱۴۰۲ قانون تثبیت ساعت رسمی کشور اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها نیز فرصت خواهند داشت تا خود را با این قانون تطبیق دهند و بنابراین از سال ۱۴۰۲ دیگر ساعت رسمی کشور تغییر نخواهد کرد.

وی درباره سیاه‌نمایی برخی از رسانه‌ها از وضعیت کشور، گفت: فضای سیاسی کشور باز و آزاد است و گروه‌ها و احزاب و فعالان سیاسی آزادند که در چارچوب قانون اظهارنظر کنند اما در شرایط فعلی باید بیش از گذشته به حفظ قانون پایبند باشند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه و نظر شورای نگهبان هم اظهار داشت: شفافیت موضوع مهم و مورد توجه‌ای است. این طرح در حال بررسی و تصویب است. متن نهایی و مصوبه مجلس را باید دریافت کنیم و اگر مغایر با قانون اساسی و شرع باشد، اعلام می‌کنیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان درباره کاهش ورود پرونده‌ها به قوه قضائیه چه اقدامی می‌کند، گفت: وظیفه شورای نگهبان تطبیق مصوبات با شرع و قانون اساسی است، اما از هر گونه طرح و لایحه کارشناسی در این راستا استقبال می‌کنیم و از طریق پژوهشکده شورای نگهبان هم به هر نهادی که بخواهد، کمک‌های کارشناسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مجلس درباره استخدام و به کارگیری نیرو در مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارت اطلاعات و چند دستگاه دیگر استثنا قائل شده است، تصریح کرد: این موارد را باید از مجلس بپرسید. هرچند این بحث، چندین دستگاه را شامل می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این دستگاه‌ها مقررات استخدامی خاص خودشان را دارند و بی ضابطه نیستند. شاید اقتضای استقلال این دستگاه‌ها موجب شده که با ضابطه خاصی این کار را انجام دهند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورتی که وزارت کشور اقدامی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات انجام ندهند، آیا شورای نگهبان به این موضوع ورود خواهد کرد، گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و طبیعتاً رأساً نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.

وی تاکید کرد: اقدامات و پیشنهادات باید از طرف وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات آغاز شود و طبیعتاً ما هم آن‌ها را بررسی می‌کنیم. ما در ابتدا و رأساً نمی‌توانیم نسبت به این موضوعات، اقدامی داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه اخیر دولت درباره واردات خودرو و نظر هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره، تصریح کرد: درباره جزئیات این مصوبه اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که نظر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این موضوع چیست. بهتر است از مسئولان این نهاد سوال کنید.

طحان نظیف درخصوص نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در حال بررسی در کمیسیون‌های مجلس است، گفت: اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد و ما هم این مطالبه را داریم تا این اصلاحیه به انتخابات سال آینده مجلس برسد.

وی اظهار داشت: اصلاح قانون انتخابات به همت بیشتری نیاز دارد. البته مجلس تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داده است که امیدواریم به نتیجه برسد. امیدواریم انتخابات مجلس آینده با قانون جدید برگزار شود. شورای نگهبان آماده همکاری مشورتی با مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد اصلاح قانون انتخابات مجلس و رویکرد تناسبی و استانی در این اصلاح، گفت: اخیراً در شورای نگهبان درباره تناسبی و استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی بحثی مطرح نشده است.

وی اظهار داشت: جلساتی در مجلس در این باره برگزار شده، اما به طور مشخص ما در شورای نگهبان بحث جدیدی در مورد این طرح نداشتیم و در این باره اساساً پیشنهادی نداشتیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار