در نشست جانشین فرمانده کل انتظامی با هیئت افغانستانی مطرح شد؛

مبارزه و نابودی داعش از اهداف مشترک ایران و افغانستان

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور بر لزوم تعامل و همکاری ایران و افغانستان در ارتقاء امنیت مرزها تاکید کرد و گفت: مبارزه و نابودی داعش از اهداف مشترک هر دو کشور است چراکه ایران وافغانستان هردو زخم خورده استکبار هستند.
کد خبر: ۵۲۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷ - 14May 2022

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «قاسم رضایی» جانشین فرمانده انتظامی کل کشور در ادامه سفر به استان خراسان رضوی نشستی با «مولوی شبیر احمد» رئیس ارکان ارتش دولت اسلامی افغانستان و هیئت همراه در شهرستان تایباد داشت.

وی در این نشست با اشاره به این که دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و دولت اسلامی افغانستان روابط سیاسی و مبادلات تجاری مطلوبی به عنوان دو کشور دوست و همسایه داشته و دارند، بیان داشت: این دو کشور طی سال های گذشته در رویدادها و حوادث گوناگون، با روحیه تعامل و همکاری در کنار یکدیگر بودند و هر جا که دشمنان می خواستند خدشه ای بر این روابط وارد کنند به واسطه حسن نظر و حس برادری حاکم بر تفکر دو ملت ناامید شدند.

با مدیریت و تدبیر در حوادث کوچک، از سوءاستفاده توسط دشمنان جلوگیری کنیم

جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران استکبارستیزی را از وجوه مشترک ملت ایران و افغانستان عنوان کرد و افزود: تلاش هر دو کشور باید روی انسجام و اتحاد متمرکز شود و با مدیریت و تدبیر در مورد حوادث کوچک اجازه بزرگنمایی این حوادث را به دشمنان نداده و از سوء استفاده آنان جلوگیری کنیم.

سردار رضایی با بیان این که مرزهای ما خاکی است ولی دین و فرهنگ ما مرز ندارد، گفت: اراده ملت و دولت ایران بر حمایت از کشور دوست و برادرمان است.

وی داعش را دشمن مشترک هردو ملت مسلمان ایران و افغانستان دانست و اظهار داشت: مبارزه و نابودی داعش از اهداف مشترک هر دو کشور است و در این راه هر دو ملت آزاده ایران و افغانستان شهدایی را تقدیم راه اسلام ناب محمدی(ص) کرده اند.

جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم افزایش و استمرار تعامل و همکاری های فی مابین در جهت ارتقاء امنیت در مرزها تأکید کرد و گفت: ایجاد همبستگی فرهنگی میان مرزنشینان و مقابله با قاچاق موادمخدر در راستای توسعه ثبات و امنیت در مرزها بایستی مورد اهتمام هر دو کشور باشد.

سردار رضایی با بیان این که برگزاری نشست های مشترک و دوسویه واستمرارآن می تواند در توسعه روابط و امنیت مرزها تاثیر قابل توجهی داشته باشد، افزود: اتخاذ تصمیمات مناسب در حوزه مرزی در این نشست ها قطعا مثمر ثمر واقع شده و برای مردم هر دو کشور امنیت مرزها تضمین خواهد شد.

وی از اراده ملت و دولت جدید اسلامی افغانستان در مبارزه با تولید موادمخدر و از بین بردن این رویه تقدیر کرد و گفت: مرزبانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجارب و آموزش های خود را در حوزه مرزی در اختیار مرزبانی افغانستان قرار دهد.

جانشین فرمانده کل انتظامی افزایش و تقویت گشت های مشترک را در جهت توسعه امنیت مرزهای مشترک بین دو کشور از ضروریات دانست و عنوان کرد: تبادل دانش، اطلاعات، آموزش، توجیهات، نشست ها و ... همگی می تواند نه تنها به گسترش روابط دو کشور منجر شود بلکه منجر به آرامش بیشتر مرزها و تبادلات اقتصادی خواهد شد.

معرفی مرزبانان ارشد مرزی بین کشور ایران و افغانستان

در پایان نشست موضوعاتی از جمله معرفی مرزبانان ارشد مرزی بین کشور ایران و افغانستان و نفرات رابط در ۳ منطقه مرزی ظرف ۴۸ ساعت آینده و تهیه یک برنامه مدون توسط طرف افغانستانی و ارائه آن برای تقویت و ارتقاء امنیت و نیز جلوگیری از تردد های غیر مجاز مطرح و مورد توافق طرفین قرار گرفت.

در ادامه این نشست نیز مولوی شبیر احمد رئیس ارکان ارتش دولت اسلامی افغانستان در سخنانی اظهار داشت:روابط ایران و افغانستان در طول تاریخ با وجود همسایه بودن و مشترکاتی که در حوزه تمدن دارند، با فراز و نشیب‌ هایی همراه بوده و در حال حاضر، مردم افغانستان قدردان حمایت های ج.ا.ایران بوده و یقین دارند که همچون گذشته در عرصه‌ های مختلف نقش قوی‌ و مثبت‌ را در کمک به مردم افغانستان ایفا خواهد کرد.

وی افزود: اگرچه عوامل آشکار و پنهانی در صدد ایجاد خلل در روابط دو کشور داشته است و این موضوع بر همگان واضح است، اما به هیچ عنوان سبب نشده که دوستی و برادری بین ۲ ملت کم شود بلکه برعکس روز بروزگسترش پیدا کرده و مستحکم شده است، به گونه ای که هیچ قدرتی قادر به کم کردن دوستی و برادری دو ملت و کشور نخواهد بود.

وی با تشکر از کشور دوست وبرادر خود ایران اضافه کرد:ملت ودولت جدید اسلامی افغانستان همواره قدردان کسانی خواهند بود که در دوران سخت وتحمیل جنگ در کنار آنان بوده واز آوارگان پذیرایی و نیز کمک هایی را انجام داده اند.

رئیس ارکان ارتش دولت اسلامی افغانستان ضمن تشکر از مهمان نوازی ایرانیان گفت: مردم افغانستان با دست خالی ولی ایمان قوی در برابر متجاوزان آمریکایی ایستادگی کردند و ما لطف و کمک های دولت جمهوری اسلامی ایران را در حمله آمریکا به افغانستان در پذیرایی از مردم ستمدیده آن از یاد نمی بریم.

مولوی شبیر احمد تاکید کرد که داعش دشمن مشترک هر دو ملت است و از آنجا که استکبار نتوانست از این طریق به دو کشور ضربه بزند در صدد است را بین دو کشور همسایه و دوست تفرقه ایجاد کند که نخواهیم گذاشت در این خصوص به هدف خود برسد و بداند که اتحاد دو ملت نفوذ ناپذیر است.

طی این نشست که حدود چهار ساعت به طول انجامید، نماز وحدت به صورت جماعت با شرکت هیئت جمهوری اسلامی ایران و هیئت افغانستانی به امامت رئیس عقیدتی سیاسی مرزبانی شهرستان تایباد اقامه و در پایان نیز بر پیگیری توافقات صورت گرفته تا حصول نتیجه تاکید شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار