یادداشت/ علی عبدالصمدی

«فراجا»؛ گامی نو در ارتقاء سطح امنیت

ترفیع سطح ناجا به فراجا می‌تواند در درازمدت باعث ایجاد هماهنگی بیشتر بین قوای مسلح در کشور و نهایتا تقویت بدنه‌ی نظامی و انتظامی شود.
کد خبر: ۵۲۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۸ - 18May 2022

«فراجا»؛ گامی نو در ارتقاء سطح امنیتگروه اجتماعی دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ طی روز‌های اخیر «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی» (ناجا) به «فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی» (فراجا) تغییر نام داد. این تغییر صرفا در نام نبوده و برخی ساختار‌های اداری و انتظامی آن نیز دستخوش تغییر شده است.

در سال ۱۳۷۰ با ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته‌های انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) تشکیل شد. وظیفه‌ی اصلی این نیرو حفظ آرامش و امنیت در سطح جامعه بود. پلیس پیشگیری، پلیس راهنمایی و رانندگی، پلیس امنیت اقتصادی، پلیس آگاهی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس امنیت عمومی، پلیس بین الملل و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) از یگان‌های زیرمجموعه‌ی فرماندهی انتظامی هستند.

همچنین معاونت هماهنگ کننده فراجا، معاونت علوم و تحقیقات و فن‌آوری، معاونت نیروی انسانی، معاونت عملیات فراجا، معاونت فنآوری اطلاعات و ارتباطات، معاونت پارلمانی، معاونت فرهنگی اجتماعی و نیز معاونت بهداشت، امداد و درمان، معاونت‌های فرماندهی فراجا را تشکیل می‌دهند.

سازمان عقیدتی سیاسی، سازمان وظیفه‌ی عمومی و سازمان بازرسی کل فراجا از زیرشاخه این تشکیلات هستند که با نام سازمان فعالیت می‌کنند و بنا بر اعلام سردار مهدی حاجیان سخنگوی پلیس در نشستی خبری با اصلاحات اخیر در ساختار اداری فراجا، سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی کل کشور نیز تشکیل شد.

ستاد فرماندهی انتظامی استان و ستاد خبری سازمان حفاظت اطلاعات فراجا نیز با نام در تشکیلات این فرماندهی شناخته می‌شوند. هوافراجا نیز واحد هوایی این فرماندهی را تشکیل می‌دهد.

ارتقاء ساختار انتظامی و پلیس کشور از سطح نیرو به سطح فرماندهی در آغاز قرن جدید هجری خورشیدی باعث شد تا سطح کارکرد پلیس که حافظ و ضامن امنیت است نیز به نوبه‌ی خود ارتقاء پیدا کند. به عبارتی دیگر، پلیس از سطح یک نیرو که در اصطلاح نیرو‌های مسلح زیر مجموعه‌ی فرماندهی به شمار می‌رفت، پس از سی و یک سال به فرماندهی ارتقاء سطح داد.

این ارتقاء سطح می‌تواند در درازمدت باعث ایجاد هماهنگی بیشتر بین قوای مسلح در کشور و نهایتا تقویت بدنه‌ی نظامی و انتظامی شود. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در کنار ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع پشتیبانی نیرو‌های مسلح قوای مسح امروز کشور را تشکیل میدهند که من حیث المجموع ضامن حفظ امنیت آرامش هستند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها