تشدید اسلام هراسی در فرانسه بعد از پیروزی مکرون در انتخابات

طی سال‌های اخیر اقدامات دولت فرانسه علیه اسلام و مسلمانان به شدت افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۲۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ - 18May 2022

تشدید اسلام هراسی در فرانسه بعد از پیروزی مکرون در انتخابات

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در حالی برای دور دوم ریاست جمهوری خود سوگند یاد کرد که در دوره نخست ریاست جمهوری وی اقدامات علیه مسلمانان به شدت افزایش یافت.

به گزارش «الجزیره»، تحلیلگران بر این عقیده هستند که مسلمانان به طور فزاینده‌ای به عنوان تهدیدی برای جامعه فرانسه تحت ریاست جمهوری «امانوئل ماکرون» به تصویر کشیده شده‌اند.

مسئله اسلام مدت‌هاست که خاری در چشم نظام فرانسه بوده است؛ دیدگاه‌های راست افراطی در مورد جامعه مسلمانان، مهاجرت و امنیت در گفتمان عمومی این کشور نفوذ کرده است.

مسلمانان در فرانسه بر این عقیده هستند که مجموعه اقدامات و قوانین این کشور در دهه‌های اخیر به دنبال محدود کردن سبک زندگی مسلمانان تحت عنوان مبارزه با «تروریسم» و «اسلام‌گرایی» بوده است.

یک مسلمان فرانسوی می‌گوید «هویت فرانسوی شامل جامعه مسلمانان نمی‌شود. آن‌ها هرگز به ما به عنوان فرانسوی احترام نمی‌گذاشتند. آن‌ها می‌خواهند تصمیم بگیرند که ما چقدر فرانسوی هستیم.»

به گفته «جولین تالپین»، محقق علوم سیاسی در مرکز ملی تحقیقات علمی (CNRS)، نخستین دوره ریاست جمهوری «امانوئل مکرون» برای مسلمانان فرانسوی «تاسف بار» بوده است؛ تصویب قانون جدایی طلبی در تابستان ۲۰۲۱ از اهمیت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است.

در حالی که دولت فرانسه مدعی است هدف از این قانون تقویت سیستم سکولار فرانسه است، منتقدان می‌گویند که این قانون به طور ناعادلانه‌ای جامعه مسلمانان را متمایز می‌کند و آزادی مذهبی را محدود می‌کند.

«تالپین» می‌گوید «ما در بحث پارلمان به وضوح دیدیم که هدف آن جامعه مسلمانان است.»

عواقب این قانون جدید برای جامعه مسلمانان به ویژه زیانبار بوده است. علاوه بر این که ده‌ها مسجد مجبور به تعطیلی شدند، سازمان جمعی علیه اسلام هراسی در فرانسه (CCIF) تعطیل شد و چندین موسسه خیریه مسلمان منحل شدند.

فرانسه حدود ۵.۷ میلیون مسلمان دارد که بزرگترین جمعیت مسلمان در اروپای غربی است، اما به گفته محققان دانشگاهی، تبعیض، خشونت نژادی و سیاست‌های ارتجاعی علیه این جامعه، بسیاری از آن‌ها را – به ویژه مسلمانانی را که تحصیلات عالی دارند – به مهاجرت از فرانسه به منظور جستجوی فرصت‌های شغلی بهتر و آزادی بیشتر برانگیخته است.

«اولیویه استیوز»، استاد مطالعات انگلیس در دانشگاه «لیل» و محققی که با ۱۴۸ مسلمان فرانسوی مقیم خارج از این کشور مصاحبه کرده است، می‌گوید «البته اسلام‌هراسی بر اکثر دموکراسی‌های غربی تأثیر می‌گذارد، اما این یک سؤال دامنه‌دار است که دشمنی علیه مسلمانان در فرانسه تا چه حد قوی است و در فرانسه، این امر بسیار فراتر از سایر کشورهاست.»

در یک نظرسنجی گسترده‌تر که شامل بیش از هزار پاسخ‌دهنده بود، دستکم ۶۹ درصد از مصاحبه‌شوندگان گفتند که تبعیض و نژادپرستی عواملی است که باعث شده آن‌ها فرانسه را ترک کنند.

در پاسخ به این سوال که آیا آن‌ها به فرانسه بازخواهند گشت یا خیر، تنها ۴.۵۶ درصد پاسخ مثبت دادند و ۴۴.۷ درصد گفتند که هرگز برنخواهند گشت.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار