راهروهای نمایشگاه کتاب مزین به نام شهدا/ از شهید «علی لندی» تا زیباترین شهید مدافع حرم

در سال‌های اخیر شهدای انرژی هسته‌ای، مدافع حرم و شهدای سلامت به جمع شهیدان این مرز و بوم پیوسته‌اند و کتاب‌های مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت گسترش چشمگیری پیدا کرده است.
کد خبر: ۵۲۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳ - 20May 2022

راهروهای نمایشگاه کتاب مزین به نام شهدا/ از شهید «علی لندی» تا زیباترین شهید مدافع حرمبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از دو سال تعطیلی با گسترش ویروس کرونا به صورت فیزیکی و مجازی در حالی برگزار می‌شود که در این دوره از نمایشگاه شاهد حضور پررنگ انتشارات مختلف در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

چند سال قبل وقتی از راهرو‌های نمایشگاه کتاب عبور می‌کردیم با کتاب‌های مرتبط با شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس مواجه می‌شدیم، اما در سال‌های اخیر شهدای انرژی هسته‌ای، مدافع حرم و شهدای سلامت هم به جمع این شهیدان پیوسته‌اند و کتاب‌های مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

رونمایی کتاب «تویی که نشناختمت» از شهید فخری‌زاده شهدای انرژی هسته‌ای دستاورد‌های مهمی در عرصه‌های علمی کشور به همراه داشته‌اند و در نمایشگاه کتاب آثاری از این شهدا برای مخاطبان ارائه شده است، نشر شاهد وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران از کتاب «تویی که نشناختمت» به قلم «سعید علامیان» درباره زندگی دانشمند شهید «محسن فخری‌زاده» با حضور دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نمایشگاه کتاب رونمایی کرد، همچنین دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، تازه‌ترین اثر خود را با عنوان کتاب «در آینه خاطرات» زندگی شهید «داریوش رضایی نژاد» در معرض دید مخاطبان قرار داد.

کتاب‌های نشر شاهد کتاب‌های «فرشته‌ها گریه نمی‌کنند» برداشتی از زندگی شهیدان ترور به قلم «ابوالفضل علی آبادیان»، «هر روز ساعت هفت و ده دقیقه» مجموعه داستان از «آذر خزاعی سرچشمه»، «نشان سرخ ذوالفقار» نوشته «استاد اصغر حسن معمار»، «قطعه شورانگیز» مجموعه داستان از «منیر سادات موسوی»، کتاب «به پاکی شبنم» مجموعه خاطرات و مکتوبات شهید «جعفر رجب‌زاده» نوشته «هاشم ثانی» از دیگر تازه‌های نشر شاهد در نمایشگاه کتاب امسال بود.

کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگی‌نامه شهید قاسم سلیمانی

اما بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی این اولین دوره از نمایشگاه کتاب حضوری مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی بود، انتشارات مکتب حاج قاسم وابسته به بنیاد شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی آخرین کتاب‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کرد. کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگی‌نامه خودنوشت قاسم سلیمانی از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷ و کتاب «سربازنامه» منظومه‌ای برای شهید قاسم سلیمانی نوشته «افشین علاء» با تصویرگری «محمدحسین صلواتیان» از این انتشارات بعد از دو سال از شهادت سردار دل‌ها برای مخاطبان به نمایش درآمد.

کتاب «بابا بغلم کن» زندگی‌نامه شهید «اصغر ایرانمنش»

انتشارات شهید حاج قاسم سلیمانی وابسته به کنگره شهدای استان کرمان با کتاب‌های «حسین پسر غلامحسین» زندگی‌نامه و خاطراتی از شهید «محمد حسین یوسف الهی» به قلم «مهری پور منعمی»، کتاب «فرمانده پوتین‌های خسته» برداشت آزاد از خاطرات سردار «شهید مجید زنبیلی» فرمانده گردان ابوالفضل العباس (ع) لشکر چهل و یک ثارالله نوشته «احمد ایزدی»، کتاب «بابا بغلم کن» زندگی‌نامه و خاطرات شهید «اصغر ایرانمنش» نوشته «مهدی با تقوا» و کتاب «در کوچه‌های شهرم راه می‌روم» روایتی از زندگی سردار شهید «عباس حسینی» نوشته «طیبه مزینانی» حضور پرباری در این نمایشگاه داشت.

کتاب «خانم پیشوا» و نقش زنان در فرهنگ ایثار و شهادت

زنان هم سهم قابل توجهی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت دارند در این دوره از نمایشگاه کتاب «خانم پیشوا» روایت زندگی معلم بسیجی شهیده «طاهره اشرف گنجویی» نوشته «طیبه شجاعی» و کتاب «خاکریز‌هایی در شهر» خاطراتی از زنان ستاد پشتیبانی استان کرمان نوشته «زهرا بوزار» از انتشارات شهید حاج قاسم سلیمانی وابسته به کنگره شهدای استان کرمان، کتاب «عاشقانه‌ای برای ۱۶ ساله‌ها» زندگی داستانی شهیده «راضیه کشاورز» به قلم «سعیده سادات اکبری» و کتاب «راض بابا» خاطرات شهیده «راضیه کشاورز» به قلم «طاهره کوهکن»، از انتشارات شهید کاظمی نگاه ویژه‌ای به زنان ایثارگر داشته است.

کتاب «سلام بر ابراهیم ۲» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

انتشارت شهید ابراهیم هادی پس از چاپ کتاب موفق و پر تیراژ «سلام بر ابراهیم» کتاب «سلام بر ابراهیم ۲» را در سال ۱۴۰۱ به چاپ رساند. کتاب «بی‌خیال» زندگینامه و خاطرات شهید علی حیدری، کتاب «کامبوزیا» زندگینامه و خاطرات دانشمند شهید «امیر توکل کامبوزیا»، کتاب «عارفانه» زندگینامه و خاطرات عارف شهید «احمد علی نیری» و کتاب «پنجاه سال عبادت» وصیت‌نامه و دلنوشته‌های ادبی و عاشقانه پنجاه تن از شهدا، کتاب «وصال چهل» روایت از دلدادگی شهدا به امام زمان (عج)، از دیگر کتاب‌های انتشارات هادی در نمایشگاه کتاب است.

کتاب «برای زین‌اب» روایت زندگی شهید «محمد بلباسی»

انتشارات شهید کاظمی نیز علاوه بر کتاب‌های نام برده، کتاب‌های جدید دیگری در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است، کتاب «برای زین‌اب» روایت زندگی شهید مدافع حرم «محمد بلباسی» نوشته «سمیه اسلامی» «من دعا می‌کنم تو آمین بگو» روایت‌هایی از زندگی و سبک فرهنگی تربیتی شهید مدافع حرم «علی‌اکبر عربی» نوشته «مسعود مختاری»، کتاب «دختر‌ها بابایی‌اند» نوشته «بهزاد دانشگر» و «زهرا کرباسی»، کتاب «شهید نوید» روایتی از زندگی شهید مدافع حرم «نوید صفری» نوشته «مرضیه اعتمادی» از کتاب‌های جدید انتشارت شهید کاظمی بود که حضور فعالی در انتشار کتاب‌های مربوط به ایثار و شهادت دارد.

کتاب «فرشتگان سلامت» از شهدای عرصه سلامت

فرهنگ ایثار و شهادت در کشور بعد از ویروس کرونا مفهوم دیگری پیدا کرد و نمود بارز موج فرهنگ ایثار و شهادت را در بین کادر پزشکی و درمان در بیمارستان‌ها را شاهد بودیم از جمله کتاب «فرشتگان سلامت» مجموعه شعر شاعران ایران زمین درباره شهدای سلامت و مدافعان جبهه سلامت در دوران شیوع ویروس کرونا نوشته «دانیال و درنا بهادرانی صریر» وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کتاب «آقای ایرانی» زندگینامه و خاطرات شهید مدافع سلامت «مصطفی علی دادی» از انتشارات هادی در این دوره از نمایشگاه جدیدترین آثار مربوط به شهدای سلامت بعد از دو سال گسترش ویروس کرونا عرضه شد.

کتاب «خون شریک» و نقش شهدای فاطمیون در دفاع از حرم

شهدای مدافع حرم و به ویژه شهدای فاطمیون از مظلوم‌ترین شهدای عرصه ایثار و شهادت هستند. در این دوره از نمایشگاه کتاب‌های «خون شریک» به قلم «مریم علی بخشی» و کتاب «این پسر من است» به قلم «ندا رسولی» از انتشارات خط مقدم، کتاب «برادر رحی» خاطرات جنگ شهید «رحیم کابلی» در هشت سال دفاع مقدس تا سال ۱۳۶۷ از «محمد طالبی» انتشارات شهید کاظمی که نماد همدلی مردم ایران و افغانستان در سال‌های دفاع مقدس است، رونمایی شد همچنین کتاب «خاتون و قوماندان» روایت زندگی «ام‌البنین حسینی» همسر شهید علیرضا توسلی «ابوحامد» فرمانده لشکر فاطمیون نوشته «مریم قربان زاده» ناشر ستاره‌ها وابسته به کنگره سرداران شهید استان خراسان کتاب در اختیار مخاطبان نمایشگاه کتاب قرار گرفت.

کتابی از «بابک نوری هریس» زیباترین شهید مدافع حرم

برخی از شهدا به دلیل ویژگی‌های خاص به نام‌های مختلفی نام‌گذاری شده‌اند و برای همین در خاطره مردم ماندگار شدند از جمله شهید مدافع حرم «محسن حججی» که به نام «حجت خدا» مشهور شد و کتابی تحت همین عنوان شامل ۱۱۰ داستانک برگرفته از زندگی شهید «محسن حججی» را انتشارات هادی منتشر کرد. شهید مدافع حرم «بابک نوری هریس» نیز به نام زیباترین شهید حرم مشهور شده است و پوستر این شهید در نمایشگاه امسال کتاب تهران خودنمایی می‌کرد. کتاب «زیباترین شهید» بر اساس زندگی شهید «بابک نوری» نوشته «محسن بختیار زاده» توسط نشر اندیشه عصر منتشر شد.

کتابی از فداکاری و رشادت‌های شهید «علی لندی»

رشادت و فداکاری نوجوان ایذه‌ای «علی لندی» نشان داد که هنوز هم فرهنگ ایثار و شهادت در بین نوجوانان کشور بعد از شهادت شهید «محمدحسین فهمیده» تداوم دارد و داستان قهرمانی این نوجوان ایذ‌ه‌ای بر سر زبان‌های مردم افتاد. انتشارات کتابک جدیدترین آثار خود را به نام کتاب «شهید علی لندی» نوشته «محدثه سادات طباطبایی» را در سال ۱۴۰۱ برای نوجوانان منتشر کرد و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد بازدید مخاطبان قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار