معاون توسعه و مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد؛

بررسی اعتبارات مالی مورد نیاز در قوانین مرتبط با ایثارگران در بنیاد شهید

موهبتی گفت: اولین کاری که در دوره «قاضی‌زاده هاشمی» انجام دادیم، این بود که بررسی کردیم قوانین مرتبط با حوزه ایثارگری با در نظر گرفتن همین حداقل‌ها به چه میزان اعتبار مالی نیاز دارند که اعتبار بنیاد شهید با میزان مورد نیاز فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۵۲۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲ - 22May 2022

برگزاری جلسات دوستانه ماهانه میان اهالی رسانه و بنیاد شهید/ بررسی اعتبارات مالی مورد نیاز در قوانین مرتبط با حوزه ایثارگری در اولین قدمبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست خبری «طاهر موهبتی» معاون توسعه و مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز (یکشنبه) در ساختمان رسول‌زاده بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

در این مراسم «طاهر موهبتی» معاون توسعه و مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: دوستان خبرنگار به ما یاد دادند که چگونه با مردم حرف بزنیم. جراحی‌های اقتصادی و اجتماعی جز با همکاری رسانه‌ها امکانپذیر نیست. به همین خاطر خوب است که ابتدای هر ماه یک جلسه خبری را برگزار کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات جامعه ایثارگری این است که مسئولین بنیاد زمانی که هنوز چیزی معلوم نیست مصاحبه می‌کنند. برای مثال قانون جامعه ایثارگران در سال ۱۳۹۱ تصویب شد، اما در عمل ۱۹ درصد قوانین جامعه ایثارگران که مالی بوده، عملیاتی شده است. در حالی که در این مورد بار‌ها گفت‌وگو شده است.

موهبتی ادامه داد: حقوق والدین شهدا تا سال گذشته، سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به والدین شهدا پرداخت شده است یا حقوق جانبازان حدود ۹ میلیون تومان است در حالی‌که حتی اگر میلیارد‌ها تومان به ما بدهند، ما حاضر نیستیم خدشه‌ای به ما وارد شود.

معاون توسعه و مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: اولین کاری که در دوره «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام دادیم، این بود که بررسی کردیم قوانین مرتبط با حوزه ایثارگری با در نظر گرفتن همین حداقل‌ها به چه میزان اعتبار مالی نیاز دارند که آن میزان، ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بود و اعتبار ما در سال ۱۴۰۰، ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در سال جدید افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، اما هنوز با آن میزان فاصله دارد که البته آن میزان مورد نیاز اعتبار مالی هم افزایش پیدا کرده است، چون حداقل حقوق‌ها افزایش پیدا کرده است. غالب حقوق‌ها و هزینه‌های ما بر اساس حقوق جامعه هدف تعیین می‌شود.

وی در رابطه با اعتبارات مالی در حوزه فرهنگ گفت: سه چهارم مأموریت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. برای همین اعتبار ما هم باید متناسب با همین میزان باشد. حداقل ۳۰ درصد اعتبارات باید فرهنگی باشند، اما سه هزارم اعتبارات ما فرهنگی هستند که البته در سال ۱۴۰۱ اصلاحات خوبی برای آن شکل گرفت.

موهبتی درمورد دهک‌بندی مؤسرین فاقد شغل و درآمد اظهار داشت:  در دهک‌های اول، دوم و سوم قاعدتاً منطق این است که مؤسرین فاقد شغل و درآمد که جانبازان آزاده هستند و ما ابتدا بایستی به جانبازان دهک‌های اول تا سوم رسیدگی کنیم. ما در دهک ۱۰ که کمک معیشت را دریافت می‌کنند و همزمان به دلیل فقدان اعتبار نمی‌توانیم این را برای ایثارگران دهک‌های اول تا سوم برقرار کنیم. زمانی که ما می‌خواهیم این را هدفمند کنیم و عدالت را برقرار کنیم، اگر دهک مؤسرین فاقد درآمد و شغل تغییر نکند، به سمت اول تا سوم برود، تبعات اجتماعی دارد و باعث اعتراضاتی می‌شود.

معاون توسعه و مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: راه حل رسیدگی به این اعتراضات آن است که رسانه‌ها چون کار را بلدند، جامعه را بهتر می‌شناسند و با خانواده شهدا و ایثارگران در ارتباط هستند و هم به ما در تصمیم‌گیری‌ها مشورت می‌دهند، می‌توانند به ما کمک کنند. ما آمادگی برگزاری جلسات میان خودمان و خبرنگاران را داریم. در جلسه بعد (هفته اول تیر) سعی می‌کنیم که به وحدت نظر برسیم و پاورپوینتی ارائه می‌دهیم که اطلاعات ما و شما را به هم نزدیک می‌کند. از رسانه‌ها انتظار می‌رود به وحدت میان دل‌ها کمک کنند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار