یادداشت/ رسول حسنی

«سلام فرمانده» نمونه‌ای از یک حرکت فرهنگی اثرگذار است

سرود «سلام فرمانده» الگویی اثرگذار از یک حرکت درست فرهنگی در جنگ نرم است که توانسته در سطح وسیعی گسترش یابد.
کد خبر: ۵۲۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۵ - 23May 2022

«سلام فرمانده» نمونه‌ای از یک حرکت فرهنگی اثر گذار استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ رسول حسنی؛ در حرکت‌های مردمی هیچ رسانه‌ای مانند موسیقی نمی‌تواند اثرگذار باشد. در جریان انقلاب اسلامی و سال‌های پس از و همچنین سال‌های دفاع مقدس موسیقی بخصوص در حوزه سرود بخشی قابل توجهی از مفاهیم ارزشی را منتقل می‌کرد. اگر امروز این آثار به جا مانده مورد مطالعه قرار بگیرد می‌توان تا حدودی فضای فرهنگی آن سال‌ها را درک کرد. به همین دلیل این رسانه باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

در ماه‌های اخیر سرود «سلام فرمانده» ساخته و منتشر شد که بارها و بارها از سوی مردم بخصوص نوجوانان در سراسر کشور بازخوانی و مورد استقبال قرار گرفت. در این اثر می‌توان مفاهیم عمیقی از جمله انتظار، ولایت‌پذیری، فرهنگ مقاومت، روحیه امیدآفرینی، سلحشوری و صلح‌طلبی را از آن دریافت کرد. این اثر در عین اینکه مورد استقبال عامه مردم قرار گرفته است اما عوام زده و به اصطلاح باسمه ای نیست.

«سلام فرمانده» نه تنها در داخل کشور که حتی بر ذهن معاندان نظام اسلامی نیز اثر خود را گذاشته است و حساسیتی که از سوی آنها دیده می‌شود نشان از موفقیت آن است. به همین دلیل است که واکنش بعضاً تندی از سوی آنان دیده می‌شود.

به همین دلیل می‌توان مدعی شد «سلام فرمانده» الگویی اثرگذار قابل تامل در فضای فرهنگی و حرکتی قابل توجه در جنگ نرم است که باید نمونه‌هایی از این دست بارها بارها تولید و منتشر شود.

فضای جامعه به شدت نیازمند این دست آثار است و باید نمونه‌های آن را در سایر تولیدات فرهنگی از جمله سینما، تئاتر، ادبیات، شعر، هنرهای تجسمی و ... ببینیم.

انتهای پیام/۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها