فتح خرمشهر؛ فتح خون/ رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس عنوان کرد؛

سلاح مدرن نیرو‌های ایرانی در جریان آزادسازی خرمشهر/ خداوند در عملیات «بیت‌المقدس» نظر خاصی بر ما داشت

«توحیدی» گفت: یک رزمنده ۱۴ ساله در عملیات آزادسازی خرمشهر، موفق شد حدود ۱۸ یا ۱۹ ارتشی عراقی را با یک «کلاشینکف» به اسارت بگیرد. یکی از دوستان که عربی بلد بود، با آن اسرا گفت‌وگو می‌کرد و آن‌ها می‌گفتند که تصور ما این بود یک سلاح عجیب و مدرن در دست نیرو‌های ایرانی است.
کد خبر: ۵۲۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۷ - 24May 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، عملیات «بیت‌المقدس» یکی از مهم‌ترین عملیات‌های رزمندگان ایرانی در دوران هشت سال دفاع مقدس است که با اتحاد نیرو‌های مسلح، به یک پیروزی بزرگ ملی تبدیل شد. این روزها که در آستانه چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر قرار داریم، خبرنگار دفاع‌پرس در تبریز به گفت‌وگو با سرهنگ «صمد توحیدی» از رزمندگان اعزامی از استان آذربایجان شرقی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل پرداخته است.

توحیدی که به عنوان یک رزمنده تک‌تیرانداز و مسئول تبلیغات تیپ عاشورا در جبهه‌ها فعالیت می‌کرده است، معتقد است: در عملیات بیت‌المقدس خداوند عنایت و نظر خاصی بر ما داشت. به دنبال این اتفاق عظیم بود که امام خمینی (ره) در پیام خود به‌مناسبت آزادسازی خرمشهر، فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع‌پرس با این رزمنده دوران دفاع مقدس است.

دفاع‌پرس: عملیات «بیت‌المقدس» چندمین تجربه حضور شما در مناطق عملیاتی بود؟

بنده زمان عملیات‌های «ثامن‌الائمه» و «طریق‌القدس» درحال تحصیل بودم و قبل از عملیات «فتح‌المبین» وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدم؛ یعنی هنگامی که به تازگی دیپلم گرفته بودم. در زمستان سال ۱۳۶۰ برای اولین‌بار به جبهه اعزام شدم و در عملیات فتح‌المبین شرکت کردم.

سلاح مدرن نیرو‌های ایرانی در جریان آزادسازی خرمشهر/ خداوند در عملیات «بیت‌المقدس» نظر خاصی بر ما داشت

عملیات فتح‌المبین سومین عملیات بزرگ ما برای آزادسازی مناطق اشغالی توسط ارتش بعث عراق بود و به نوعی زمینه عملیات بیت‌المقدس به‌شمار می‌رود که کم‌تر درباره آن گفته می‌شود. این عملیات در ابعاد ۳۰ در ۸۰ کیلومتری یعنی به وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع انجام پذیرفت که نتایج بسیار مهمی برای ما داشت. غالباً بعد هر عملیات به نیرو‌ها مرخصی داده می‌شد تا به شهرهای‌شان برگردند و با خانواده خود دیدار کنند؛ اما هنگامی که این عملیات با موفقیت به پایان رسید، فرماندهان سپاه و ارتش تصمیم گرفتند برای اینکه دشمن فرصتی برای تجدید قوا پیدا نکند، مرخصی‌ها لغو شود تا عملیات بعدی را آغاز کنیم.

ما در منطقه ماندیم و موضوع عملیات بیت‌المقدس مطرح شد. البته این عملیات از قبل طرح‌ریزی شده بود؛ اما تصمیم بر این شده بود که زودتر انجام شود. ناگفته نماند این نکته بعداً برایمان روشن شد؛ وگرنه در آن مقطع من به عنوان یک رزمنده تک‌تیرانداز و مسئول تبلیغات تیپ عاشورا مشغول فعالیت بودم و از تصمیمات فرماندهی در سطح کلان اطلاعی نداشتم.

دفاع‌پرس: از حال و هوای حاکم بر رزمندگان در آن روز‌ها بگویید.

از آن‌جا که آغاز عملیات بیت‌المقدس تقریباً مصادف با ایام حضرت علی‌ابن ابی طالب (ع) بود، رمز عملیات به نام نامی ایشان رمزگذاری شده بود. این عملیات در چهار مرحله پیش‌بینی شده بود و قسمت اصلی آن در مرحله چهارم یعنی آزادسازی خرمشهر انجام می‌شد. مرحله آخر با روز‌های اول ماه شعبان و اعیاد شعبانیه مصادف شد و از این نظر، خیلی روز‌های معنوی بودند و فضای خاصی بر رزمندگان حاکم بود. خوشبختانه این عملیات با موفقیت به پایان رسید و می‌توان ادعا کرد در طول دفاع مقدس نظیر نداشت.

دفاع‌پرس: عملیات بیت‌المقدس چه نتایجی برای ما داشت؟

این عملیات از نظر سیاسی، نظامی و استراتژیک در سطح دنیا مانند بمب صدا کرد. ایران موفق شد مهم‌ترین شهر اشغال شده خود را آزاد کند و علاوه بر این، تعداد زیادی هواپیمای جنگی، تانک و نفربر دشمن را نابود سازد. همچنین ۱۶ هزار نفر از نیرو‌های دشمن کشته و زخمی شدند و بیش از ۱۹ هزار نفر به اسارت گرفته شدند که این تعداد در طول دوران دفاع مقدس بی‌نظیر بود.

دفاع‌پرس: از دیدگاه شما، علت حصول چنین موفقیت بزرگی چه بود؟

در عملیات بیت‌المقدس خداوند عنایت و نظر خاصی بر ما داشت. به دنبال این اتفاق عظیم بود که امام خمینی (ره) در پیام خود به‌مناسبت آزادسازی خرمشهر فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». به این مفهوم که گاهی ممکن بود فرماندهان و رزمندگان بعد از چنین پیروزی بزرگی مغرور شوند و فکر کنند موفقیت کار خود آن‌ها بوده است؛ اما امام خمینی (ره) با بینش عظیم و وسیع عرفانی‌شان، معتقد بودند که رزمنده نباید مغرور شود و باید به خدا اتکا و اتکال داشته باشد؛ مخصوصا در آن مقطع چهار پیروزی بزرگ پیاپی برای ایران رقم خورده بود و امام خمینی (ره) نشان دادند که چنین پیروزی‌هایی نتیجه لطف و عنایت خداست.

درباره لطف و توجه خاص الهی همین بس که در آن عملیات یک رزمنده ۱۴ ساله که قبل از عید با من به منطقه اعزام شده بود، موفق شد حدود ۱۸ یا ۱۹ ارتشی عراقی را با یک «کلاشینکف» به اسارت بگیرد. یکی از دوستان که عربی بلد بود، با آن اسرا گفت‌وگو می‌کرد و آن‌ها می‌گفتند تصور ما این بود یک سلاح عجیب و مدرن در دست نیرو‌های ایرانی است. در هر حال این پیروزی یک اتفاق معجزه آسا بود.

سلاح مدرن نیرو‌های ایرانی در جریان آزادسازی خرمشهر/ خداوند در عملیات «بیت‌المقدس» نظر خاصی بر ما داشت

دفاع‌پرس: کیفیت همکاری نیرو‌های سپاه و ارتش با یکدیگر در این عملیات چگونه بود؟

سال اول جنگ بعضی عملیات‌های آزادسازی توسط سپاه یا ارتش به صورت جداگانه یا با هماهنگی اندک انجام شده بود که نتیجه چندانی در برنداشت. در آن مقطع، مسائل سیاسی و نگاه اشتباه «بنی‌صدر» در این مورد تاثیر گذاشته بود. امام خمینی (ره) هم بنا به مصالحی و با هدف پاسخگو ساختن «بنی‌صدر» و گرفتن بهانه‌ها از او، فرماندهی کل قوا را به وی تفویض کرده بودند؛ اما او وظیفه و تکلیف خود را به خوبی انجام نمی‌داد و هماهنگی لازم بین نیرو‌ها را ایجاد نمی‌کرد. این عملیات‌های موفق (طریق‌القدس، ثامن‌الائمه، فتح‌المبین و بیت‌المقدس) همگی بعد از فرار «بنی‌صدر» اتفاق افتاد و نتیجه وحدتی بود که زیر نظر امام خمینی (ره) ایجاد شد؛ بنابراین موفقیت‌ها در سایه درایت و مدیریت شخص حضرت امام خمینی (ره) کسب شد.

دفاع‌پرس: هنگامی که خرمشهر از دست دشمن بعثی آزاد شد، شما در کجا حضور داشتید و چه حسی از شنیدن این خبر داشتید؟

وقتی خرمشهر با موفقیت آزاد شد، ما بیرون از شهر مستقر بودیم و از آن‌جا که در مقام یک رزمنده جزء عمل می‌کردم، اشرافی به میزان موفقیت به دست آمده نداشتم؛ لذا خبر پایان عملیات و آزادسازی خرمشهر را از رادیو و خودرو‌های تبلیغات شنیدم. روز دوم یا سوم که من هم همراه رزمندگان وارد شهر شدم، فضای بسیار عجیبی وجود داشت. رزمندگان از بالای مسجد جامع خرمشهر تکبیر می‌گفتند و همگی خدا را شکر می‌کردند. می‌توانم بگویم هیچ‌وقت چنین صحنه‌هایی در عمرم تکرار نشد.

سلاح مدرن نیرو‌های ایرانی در جریان آزادسازی خرمشهر/ خداوند در عملیات «بیت‌المقدس» نظر خاصی بر ما داشت

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار