در نشست «قهرمانان خط‌شکن» مطرح شد؛

تدوین تاریخ شفاهی ۳۵۰ فرمانده گردان رزمی دفاع مقدس

اولین نشست فرمانده کل سپاه با فرماندهان خط‌شکن گردان‌های رزمی دوران دفاع مقدس با عنوان «قهرمانان خط شکن» همزمان با چهلمین سالگرد فتح خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۵۲۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰ - 24May 2022

تدوین تاریخ شفاهی ۳۵۰ فرمانده گردان رزمی دفاع مقدسبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اولین نشست سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه با فرماندهان خط‌شکن گردان‌های رزمی دوران دفاع مقدس با عنوان «قهرمانان خط شکن» با حضور سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران و همچنین فرمانده لشکر‌های دوران دفاع مقدس، فرماندهان گردان‌ها و برخی از مسئولین لشکری و کشوری همزمان با چهلمین سالگرد فتح خرمشهر و عملیات پیروزمند بیت‌المقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای مراسم، سردار «علی‌محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و شهدا و به ویژه ۹۳۷ فرمانده گردان پاسدار شهید در دوران دفاع مقدس، با اشاره به سوم خرداد و چهلمین سالروز فتح خرمشهر، بخشی از پیام حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) به مناسبت آزادسازی خرمشهر را قرائت کرد و اظهار داشت: سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را موردعنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ را نصیب ما فرمود.

وی افزود: اینجانب با یقین به آنکه «مَاالنَّصرُ إلا مِن عندِالله» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیه‌الله‌الاعظم (ارواحنا لمقدمه الفداء) را از چنگ گرگان آدمخوار که آلت‌هایی در دست ابرقدرتان، خصوصاً آمریکای جهانخوارند بیرون آورد و ندای «الله‌ اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین‌انداز کرد و پرچم پرافتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهرِ خرّم ـ که با دست پلید خیانت‌کاران قرن به خون کشیده شده و «خونین‌شهر» نام گرفت، بیفراشت، تشکر می‌کنم و آنان فوق تشکر امثال من هستند. آنان به‌یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپاکننده عدل الهی در سراسر گیتی ـ روحی لتراب مقدمه الفداء ـ هستند. آنان به آرمان «و ما رمیت إذ رمیت ولکن الله رمی» مفتخرند.

۶۲۴۳ شهید و ۱۶۷۱۰ جانباز طی ۲۵ شبانه‌روز در عملیات بیت‌المقدس

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه داد: عملیات بیت‌المقدس با حضور ۱۰۰ هزار رزمنده ارتش، سپاه و جهاد سازندگی و بسیج مردمی در چهار مرحله نبرد ۲۵ شبانه‌روزی در گرمای خوزستان انجام شد که طی آن شش هزار و ۲۴۳ شهید و ۱۶ هزار و ۷۱۰ جانباز شدند. ما این روز بزرگ تاریخی را به همه خالقان این حماسه عظیم و بی‌بدیل، خانواده‌های معظم شهیدان، جانبازان، آزادگان، یادگاران و پیشکسوتان دفاع مقدس تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

مراسم «قهرمانان خط‌شکن» فرصتی برای مرور مجاهدت‌های فرماندهان گردان‌های رزمی سپاه در دوران دفاع مقدس

وی در ادامه برگزاری مراسم «قهرمانان خط‌شکن» را فرصت و بهانه‌ای برای مرور رشادت‌ها و مجاهدت‌های فرماندهان گردان‌های رزمی سپاه در دوران دفاع مقدس برشمرد و اظهار داشت: از سنت‌های حسنه‌ای که با تدبیر سردار سلامی فرمانده کل سپاه هر سال در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود، مراسم «یاد‌ها و نام‌ها» است. در این مراسم از فرماندهان و مدیران ارشد دفاع مقدس که با اهتمام به اجرای تاریخ شفاهی، به افزودن سرمایه خاطرات معنوی جنگ و تکمیل گنجینه مرکز کمک کرده‌اند، تقدیر می‌شود.

وی افزود: در ادامه برگزاری موفق چند دوره «یاد‌ها و نام‌ها» با تدبیر ایشان قرار بر این شد که در سالروز فتح خرمشهر سطح دیگری از فرماندهان دفاع مقدس، فرماندهان گردان‌های رزمی، «قهرمانان خط‌شکن»، که در چندین عملیات بزرگ دفاع مقدس نقش فرماندهی داشته و تاریخ شفاهی آن‌ها گرفته شده است، مورد تکریم و تجلیل قرار گیرند.

۳۵۲۴ فرمانده گردان و جانشین گردان در طول دوران دفاع مقدس

سردار نائینی به ارائه آماری از تعداد فرماندهان گردان‌ها در دوران دفاع مقدس پرداخت و عنوان کرد: در سازمان رزم سپاه در دوران دفاع مقدس، بر اساس اسناد موجود در مرکز، سه هزار و ۵۲۴ فرمانده گردان و جانشین گردان داشته‌ایم که ۹۳۷ نفر از آن‌ها به فیض شهادت رسیده‌اند. این فرماندهان اعم از فرماندهان گردان‌های رزمی، پشتیبانی رزم، خدمات رزم و گردان‌های جنداله و سرزمینی شمال‌غرب است که هزار و ۹۷۸ نفر از این جمع شامل گردان‌های رزمی است.

روایت فرماندهان گردان‌ها، روایت صحنه نبرد و کف میدان جنگ است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اظهار به اینکه روایت فرماندهان گردان‌ها، روایت صحنه نبرد و کف میدان جنگ است، تصریح کرد: جنگی که یک فرمانده گردان روایت می‌کند، روایت یک رزمنده عادی نیست؛ از طرفی طبیعی است سطح کلان روایت جنگ، روایت فرماندهان سطوح بالای جنگ، فرماندهان قرارگاه‌ها و لشکر‌ها است بنابراین روایت فرماندهان گردان‌ها با روایت فرماندهان قرارگاه و لشکر هم می‌تواند متفاوت باشد. روایت او، روایت نزدیک از صحنه نبرد است. به تعبیر شهید والامقام حاج ابراهیم همت؛ شما فرماندهان گردان‌ها در واقع فرمانده اصلی صحنه نبرد هستید. در تاریکی و در دل دشمن عملیات را هدایت می‌کنید، رزمنده بسیجی را به حرکت درمی‌آورید و با صدای گرم به ما فرماندهان لشکر روحیه می‌دهید.

مشاور فرمانده سپاه پاسداران افزود: جزئیات حوادث صحنه نبرد، حماسه‌ها، مقاومت‌ها، ایثارها، شهادت‌ها، پیروزی‌ها و عدم فتح‌ها در گردان‌ها رخ داده است. غافلگیر کردن دشمن، دور زدن دشمن و راز و رمز خط‌شکنی را باید در روایت فرمانده گردان رزمی شنید. به همین جهت انجام تاریخ شفاهی فرماندهان گردان‌ها جزء اولویت‌های مرکز بوده و روایت فرماندهان گردان، روایت متقن، مستند از صحنه جنگ و مکمل سایر روایت‌های اسنادی و شفاهی است.

وی با اشاره به فرامین و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه جمع‌آوری خاطرات دفاع مقدس، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «در تاریخ خواهند گفت هشت سال جنگ شد... دیگر بیشتر از این‌که نمی‌شود بگویند؛ عملیات‌ها را یکی‌یکی خواهند گفت؛ در فلان تاریخ عملیات فتح‌المبین شد؛ این‌قدر نیرو شرکت داشت؛ پیروزی به دست آمد؛ اما این‌ها کجا و حقیقت آنچه در این میدان‌ها و صحنه‌های نبرد گذشته کجا؟»

اقدام برای انجام تاریخ شفاهی ۳۵۰ فرمانده گردان رزمی دفاع مقدس

سردار نائینی با اشاره به اقدام مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برای انجام تاریخ شفاهی در رده فرماندهان گردان‌های رزمی سپاه پاسداران بیان کرد: از زمان شروع تاریخ شفاهی فرماندهان گردان‌های رزمی، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس توانسته تاریخ شفاهی ۳۵۰ فرمانده گردان رزمی دفاع مقدس را از فهرست اسامی حدود دوهزار نفری دریافت و اقدام نماید. به یاری خداوند، تاریخ شفاهی سایر فرماندهان گردان‌های رزمی سپاه در دوران دفاع مقدس نیز با قوت برگزار خواهد شد.

وی درباره مدعوین نشست «فرماندهان خط‌شکن» با فرمانده کل سپاه گفت: عزیزانی که افتخار میزبانی آن‌ها را در اولین نشست داریم، با نظر فرماندهان سپاه‌های استانی و بر اساس اجرای تاریخ شفاهی، دعوت شده‌اند. متأسفانه به علت شرایط جسمی، برخی از فرماندهانِ عزیزِ جانباز، توفیق میزبانی آن‌ها را نداشتیم.

مشاور فرمانده کل سپاه اظهار کرد: امیدواریم این نشست سرآغاز گسترش یک کار نهضتی فراگیر و مؤثر در تکمیل روایتِ صحنه‌های نبرد از تاریخ دفاع مقدس باشد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها