فتح خرمشهر، فتح خون/ با فاتحان خونین شهر؛

«سیدعبدالرضا موسوی» فرمانده ای که نامش بر تارک فتح خرمشهر ماندگار شد

یکی از شهدای حماسه ساز خرمشهر، سردار شهید «سید عبدالرضا موسوی» است. فرمانده شهید سپاه خرمشهر و همرزم سردار سرلشکر شهید «سید محمدعلی جهان آرا» که نام شان بر تارک فتح خرمشهر ماندگار شد.
کد خبر: ۵۲۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴ - 24May 2022

«سیدعبدالرضا موسوی» فرمانده ای که نامش بر تارک فتح خرمشهر ماندگار شدبه گزارش دفاع‌پرس از اهواز، در سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ هجری شمسی با رشادت رزمندگان اسلام خرمشهر قهرمان بار دیگر به مام میهن بازگشت و خونین شهر آزاد شد.

خرمشهر، شهر حماسه‌ها و ایثارگری هاست، شهر مردان و زنان شجاعی که با مجاهدتشان موجب شدند ارتش بعثی عراق پشت دروازه‌های خرمشهر زمینگیر شوند و مردم قهرمان خونین شهر در تاریخ ایران زمین ماندگار و در جهان زبانزد شدند.

سردار سرلشکر شهید «سیدمحمدعلی جهان آرا»، شهید «سیدحسین حسینی»، شهید «اردشیر مصدر»، شهید «ابراهیم خلیلیان»، شهید «کامبیز دبستانی» و شهید «محسن رنگرز» از شهدای گرانقدر دیار حماسه و ایثار، خرمشهر قهرمان اند.

یکی از شهدای حماسه ساز خرمشهر، سردار شهید «سید عبدالرضا موسوی» است. فرمانده شهید سپاه خرمشهر و همرزم سردار سرلشکر شهید «سید محمدعلی جهان آرا» که نام شان بر تارک فتح خرمشهر ماندگار شد.

شهید «عبدالرضا موسوی» به سال ۱۳۳۵ هجری شمسی در شهر خرمشهر و در یک خانواده متوسط و از سلاله پاک حضرت فاطمه زهرا (س) متولد شد و در دوران تحصیل فردی تلاشگر بود که در سن ۱۸ سالگی با معدل ۱۹.۵۸ دیپلم گرفت.

علیرغم کسب رتبه نخست در آزمون اعزام به خارج از کشور، در کنکور سراسری شرکت و پس از قبولی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد که پس از مدتی و با توجه به شناخت منطقه زندگی خود و ارتباط بیشتر با مردم به دانشگاه جندی شاپور اهواز انتقالی گرفت و در آنجا مشغول به تحصیل شد.

موسوی در دوران انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم ستمشاهی به مبارزه برخاست و در توزیع بیانیه‌های حضرت امام (ره)، راه اندازی تظاهرات، برپایی نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی و کتاب جهت آگاه سازی مردم از جنایات رژیم شاه فعال بود و به علت فعالیت‌های انقلابی از دانشگاه اخراج شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین فعالیت وی شرکت در  کانونی متشکل از افراد مبارز و مسلمان شهر بود و در  کانون فتح آبادان به تشکیل کلاس ایدئولوژی و تفسیر نهج البلاغه پرداخت.

سردار شهید «عبدالرضا موسوی» با شروع جنگ تحمیلی در دفاع از میهن اسلامی حضوری فعال داشت و در کنار شهید جهان آرا، نقش اثرگذاری در مقاومت مردم خرمشهر در ابتدای جنگ داشت.

پس از حضور شهید جهان آرا به عنوان فرماندهی منطقه هشت سپاه، شهید موسوی به عنوان فرمانده سپاه خرمشهر منصوب شد.

سرانجام این فرمانده شجاع سپاه اسلام در سالروز میلاد باسعادت امام علی (ع) در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ هجری شمسی هنگام سرکشی از گردان‌های مستقر در خط، بر اثر اصابت ترکش توپ، آسمانی و به یار و همرزم شهیدش «سید محمدعلی جهان آرا» و دیگر یاران شهیدش پیوست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها