تأکید باقری بر اقدام عملی برای کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان و یمن

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار دبیرکل وزارت خارجه ایتالیا خواستار اقدام عملی برای کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان و یمن شد.
کد خبر: ۵۲۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹ - 24May 2022

تأکید باقری بر اقدام عملی برای کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان و یمنبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا امروز (سه شنبه) سوم خرداد ماه به ریاست «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «اتتوره سکویی» دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا در تهران برگزار شد.

باقری در این نشست با اشاره به پیوند‌های تاریخی، همکاری‌های اقتصادی و مناسبات دوستانه دو کشور اظهار داشت: آسیب‌شناسی روابط ایران و اروپا در چند دهه گذشته، نشان می‌دهد تلاش اروپا برای نیل به سطح قابل قبولی از پایداری در روابط ضروری است. عوامل درونزای مهمی در ایران و اروپا در پی پیوستگی و پایداری روابط هستند، اما عوامل برون‌زا و به ویژه فراآتلانتیکی، مرتبا گسستگی و ناپایداری مناسبات را ترغیب می‌کند، لذا استحکام روابط به نوعی در گرو مصون‌سازی آن نسبت به عوامل مخرب برون‌زا است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: اکنون شرایط بین‌المللی و تهدید‌های بزرگی که به ویژه متوجه امنیت انرژی و امنیت غذایی و در نتیجه امنیت ملی کشور‌ها در گستره جهانی و به طور خاص اروپا است، رایزنی مستمر، تعامل پیوسته و حرکت به سمت همکاری پایدار ایران و اروپا را تجویز می‌کند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تلاش مشترک به منظور مقابله با تروریسم خاطرنشان کرد: تفاوت نگاه ایران و اروپا و اختلاف‌نظر آن‌ها نسبت به موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی یک واقعیت است، ولی امکانپذیری تبدیل تفاوت نگاه‌ها و اختلاف‌نظر‌ها به موضوعی برای ارتقای درک متقابل و همکاری نیز یک حقیقت قابل توجه است.

باقری با اشاره به زمینه‌های مشترک رایزنی و همکاری در موضوعات منطقه‌ای، خواستار اقدام عملی برای کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان و یمن شد و گفت: راهبردی‌ترین درس تاریخ ۲۰ سال گذشته منطقه ما، حضور و عملکرد غربی‌ها و ناتو در افغانستان است. این امر به خودی خود حاکی از آن است که ثبات و امنیت آینده جهان از مسیر یکجانبه‌گرایی و نظامی‌گری برآمده از آن نمی‌گذرد.

دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا نیز با ابراز خرسندی از سفر به تهران، آن را بیانگر علاقه مندی رم برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران خواند.

اتتوره سکویی نادیده گرفتن مولفه همکاری‌های تجاری و اقتصادی را همسو با منافع ملی دو کشور ندانست و با استقبال از پیشنهاد گسترش دامنه گفت‌وگوهای مشورتی در سطوح و موضوعات مختلف، تداوم آن را مورد تاکید قرار داد.

دبیرکل وزارت خارجه ایتالیا با تمجید از اقدامات بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران از جمله در میزبانی از پناهندگان افغانستانی نسبت به ادامه کار مشترک با هدف تقویت ثبات و امنیت در افغانستان ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار