انتفاضه سوم؛ انتفاضه نابودی رژیم صهیونیستی

با نگاهی به سیر صعودی حضور ملت فلسطین در صحنه رویارویی با اشغالگران، این واقعیت نمایان می‌شود که در چند دهه اخیر رژیم صهیونیستی در وضعیت فرسایشی قرار داشته و در مقابل فلسطینی‌ها قوی‌تر شده‌اند.
کد خبر: ۵۲۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱ - 25May 2022

انتفاضه سوم؛ انتفاضه نابودی رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در یک سالگی عملیات شمشیر قدس که طی آن رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در چند دهه اخیر با مقاومت یکپارچه ملت فلسطین در اراضی اشغالی مواجه شد، محافل صهیونیستی درباره پیامد‌های تکرار چنین وقایعی به ویژه احتمال آغاز انتفاضه سوم هشدار می‌دهند.

در همین رابطه ژنرال «مئیر ایندور» مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی در یادداشتی برای روزنامه معاریو خواستار انجام اقداماتی پیش‌دستانه جهت جلوگیری از آغاز انتفاضه سوم فلسطینی‌ها شد.

فلسطین در سال ۱۹۸۷ شاهد انتفاضه اول موسوم به انتفاضه سنگ بود، همچنین در سال ۲۰۰۰ انتفاضه دوم موسوم به انتفاضه الاقصی رخ داد. حالا، اما این مقام نظامی صهیونیست معتقد است که شرایط در اراضی اشغالی بسیار شبیه به دوران پیش از آغاز انتفاضه اول است.

وی در این باره می‌نویسد: شرایط فعلی در کرانه باختری و شهر‌های دارای ترکیب جمعیتی مختلط (اراضی اشغالی ۱۹۴۸) کاملاً مشابه شرایط پیش از آغاز انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ است، در آن زمان نیز ما شاهد اعتراضات، اعتصاب‌ها، پرتاب سنگ و اجرای عملیات با سلاح سرد بودیم، مسأله‌ای که در شرایط کنونی نیز قابل مشاهده است. البته برخی رخداد‌های جدید هم در افق دیده می‌شود که در گذشته وجود نداشت. ما هم اکنون شاهد نسلی از عرب‌ها در داخل هستیم که با دیدن وضعیت شکننده اجتماعی ما، به مبارزات مسلحانه فلسطینی‌ها پیوسته و به طور علنی با گروه‌های مقاومت فلسطینی نظیر حماس ابراز همبستگی می‌کنند.

ژنرال صهیونیست در ادامه به سران این رژیم هشدار داد و نوشت: فاصله زیادی تا آغاز انتفاضه سوم باقی نمانده و بسیاری از کارشناسان نظامی و امنیتی نیز در این باره متفق القول هستند. اگر در شرایط کنونی و در زمان مناسب پاسخ این اقدامات را ندهیم با واقعه‌ای نظیر انتفاضه دوم روبرو خواهیم شد، جایی که تصمیم گرفتیم به جای پاسخ به اقدامات فلسطینی‌ها شرایط را کنترل کنیم.

هشدار‌های این مقام ارشد نظامی صهیونیست درباره لزوم جلوگیری از آغاز انتفاضه سوم فلسطین پر بیراه نیست و انعکاس دهنده نگرانی‌های شدید میان مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی درباره آینده این رژیم است.

سیرتکاملی انتفاضه در فلسطین

با نگاهی سیر صعودی حضور ملت فلسطین در صحنه رویارویی با اشغالگران، این واقعیت به خوبی نمایان می‌شود که در چند دهه اخیر رژیم صهیونیستی در وضعیت فرسایشی قرار داشته و در مقابل فلسطینی‌ها در دو بخش مردمی و مقاومت بر توان رویارویی خود افزوده‌اند.

تاریخ انتفاضه در سال ۱۹۸۷ با انتفاضه سنگ آغاز شد و در آن زمان ملت فلسطین چیزی جز سنگ برای مبارزه با رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی نداشت. البته همین انتفاضه راه آزادی را به ملت فلسطین نشان داد، برهمین مبنا بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد عمل شده و تلاش کردند با توافق اسلو شعله مبارزات ملت فلسطین را به خیال خام خود تا ابد خاموش کنند.

در جریان انتفاضه دوم مقاومت در کنار ایستادگی ملت فلسطین، دستاورد‌هایی در زمینه نظامی محقق کرده بود. در جریان انتفاضه دوم یا انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰، مقاومت فلسطین از موشک‌های قسام، بمب‎ دست‌ساز، آر پی جی و گلوله‌های خمپاره استفاده کرد که محافل صهیونیستی را شوکه کرد. در واقع انتفاضه دوم این واقعیت را نمایان کرد که با وجود تلاش‌های جدی رژیم صهیونیستی و آمریکا برای مهار و کنترل مبارزات ملت فلسطین از طریق فرآیند سازش، توطئه‌های آن‌ها مؤثر واقع نشده است.

در سال‌های پس از انتفاضه دوم، مقاومت بتدریج توان نظامی خود را افزایش داد. نکته مهم، اما این بود که دیگر مقاومت فلسطین به عنوان بخشی جدا از ملت فلسطین عمل نکرده و کاملاً در کنار آن‌ها قرار گرفته بود. عملیات سیف القدس در سال ۲۰۲۱ که در دفاع از مسجدالاقصی آغاز شد، دوران جدیدی از مبارزات علیه رژیم صهیونیستی را تشکیل داد. مقاومت این بار نه به دلیل تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی، بلکه به دلیل تجاوزات علیه مسجدالاقصی و حملات علیه اهالی قدس، عملیات سیف القدس را آغاز کرد.

در جریان این عملیات، ملت فلسطین در قدس، غزه، کرانه باختری و حتی اراضی ۱۹۴۸ به طور همزمان و یکپارچه به صحنه آمد و اشغالگران را شوکه کرد. یکپارچگی صحنه که با ایستادگی ملت فلسطین در کنار عملیات سیف القدس رقم خورد، تجربه نوین در تاریخ مقاومت فلسطین بود که رژیم صهیونیستی مشابه آن را تجربه نکرده بود. همین یکپارچگی بود که باعث شد رژیم صهیونیستی ابتدا تجاوزات خود را علیه مسجدالاقصی و قدس متوقف کند و پس از آن با توسل به میانجیگران بین‌المللی برای توقف عملیات سیف القدس پس از تنها ۱۱ روز تلاش کند. در واقع سران صهیونیست به این نتیجه رسیدند که بیش از این نمی‌توان در برابر مقاومت و ملت فلسطین

انتفاضه‌ای که در سال ۱۹۸۷ ابزاری برای مبارزه جز سنگ نداشت، در سال ۲۰۲۱ به شرایطی رسید که لرزه بر اندام صهیونیست‌ها انداخت و اشغالگران را به طور جدی از پایان خودشان دچار هراس و وحشت کرد.

برمبنای تحولاتی که در عرصه میدانی، ملی و مبارزاتی فلسطین در چند دهه اخیر رخ داده است، محافل صهیونیستی به خوبی به درک این واقعیت رسیده‌اند که انتفاضه و قیام آتی ملت فلسطین که با حضور مقاومت در صحنه میدانی همراه خواهد شد، نتیجه‌ای جز نابودی برای آن‌ها نخواهد داشت.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار