فتح خرمشهر؛ فتح خون/ نویسنده کتاب «بشکوچ»:

«بشکوچ» به ماجرای مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر می‌پردازد

«کریمی» گفت: رمان «بشکوچ» از آثار جدید حوزه هنری زنجان در بخش رمان است که در آستانه چاپ و انتشار است و به ماجرای مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر می‌پردازد.
کد خبر: ۵۲۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۴ - 28May 2022

«بشکوچ» به ماجرای مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر می‌پردازدسلمان کریمی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در گفت‎وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در زنجان با اشاره به عنوان کتاب «شیردال» یا «بشکوچ»، اظهار داشت: شیردال پرنده‌ای افسانه‌ای است که نمادی برای حفاظت از کشور است و از همین رو این اسم را برای رمان خود انتخاب کردم.

وی افزود: اگرچه هنوز این کتاب در حال گذراندن مراحل بازبینی و اصلاح خود است، ولی این نام عنوانی است که تا این مرحله برای این کتاب انتخاب شده است.

راوی کتاب «بشکوچ» با اشاره به اینکه این رمان تلاشی است برای نشان دادن مقاومت ۳۴ روزه مردم در برابر نیروی بعثی که به عنوان نبرد خرمشهر مشهور است، خاطر نشان کرد: نبرد خرمشهر درگیری شهری میان ارتش عراق و رزمندگان ایرانی بود که در حومه و داخل خرمشهر از تاریخ ۱ مهر تا ۴ آبان سال ۱۳۵۹ رخ داد و در پی حمله عراق به ایران، ۱۲ لشکر عراقی به سمت خرمشهر روانه شدند که با مقاومتِ گردان دژ نیروی زمینی ارتش، گردان تکاوران دریایی بوشهر، پاسداران و مردم بومی خرمشهر و شهر‌های اطراف آن رو به رو شدند. نهایتاً، عراق توانست پس از ۳۴ روز درگیری، خرمشهر را تسخیر کند.

وی با اشاره به اینکه در نگارش این اثر تلاش بر این بود تا بخشی از دلاوری‌ها و رشادت‌های تکاوران نیروی دریایی کشور را که شاید کمتر به آن‌ها پرداخته شده باشد به تصویر کشیده شود، افزود: قهرمان اصلی این رمان یک تکاور نیروی دریایی است و این رمان در واقع یک رمان عاشقانه است که در وانفسای جنگ به پیش می‌رود.

کریمی ضمن اشاره به همکاری خود با حوزه هنری استان زنجان در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی رمان‌نویسی گفت: طرح این رمان از مدت‌ها پیش در ذهن من وجود داشت و در نقطه‌ای که تصمیم گرفتم که این رمان را بنویسم و در حال جمع‌آوری اطلاعات و افزودن به دانسته‌های خود در مورد نیروی تکاوران دریایی و نقش این حماسه‌سازان در نبرد خرمشهر بودم که متوجه شدم مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری مرکز نیز فراخوانی در زمینه رمان به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر منتشر کرده است که پس از ارسال خلاصه طرح و بررسی از سوی کارشناسان اثر به مرحله نهایی جهت تکمیل نگارش کتاب راه یافت.

نویسنده کتاب «بشکوچ» با بیان اینکه در قالب این فراخوان جمعی از دوستان نویسنده نیز اقدام به نگارش رمان‌های خود در موضوع آزادسازی خرمشهر کردند که با پایان یافتن نگارش رمان‌ها حوزه هنری اقدام به چاپ این کار‌ها نیز خواهد نمود، گفت: امید است که این رمان پس از چاپ بتواند مورد علاقه مخاطبین خود قرار گیرد و بخشی از دلاوری‌های تک‌آوران نیروی دریایی را به منصه ظهور برساند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها