یادداشت/ سرهنگ کریم عباسی؛

تجلی پلیس هوشمند در تراز انقلاب اسلامی

تلاش برای تبلور پلیس هوشمند در واقع اهتمام جدی برای تجلی باشکوه پلیس در تراز انقلاب اسلامی است که این مهم مورد تاکید و انتظار فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) و اولویت اصلی فرماندهان عالی‌رتبه انتظامی است.
کد خبر: ۵۲۵۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۸ - 29May 2022

پلیس هوشمند و قانون مدار پشتوانه مشارکت شهروندان قانون مدارگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ «کریم عباسی» معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی؛ محور اتکا و نقطه پیوند لایه‌های جامعه بشری، قانون است و کارکرد اصلی قانون با تنظیم رفتار اعضای جامعه با تعاریف اصول انسانی، تعیین حد و مرزها، از بین بردن زمینه‌های اختلاس، دفع تجاوز متجاوزان، داوری میان انسان‌ها، ایجاد نظم برقراری عدالت و فراهم کردن زمینه‌های تکامل زندگی اجتماعی بشر به نمود عینی می‌رسد.

این محور با نظم بخشیدن به زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها و امکان‌پذیر کردن تغییرات ساختاری و اصلاح و سامان امور اجتماعی، زمینه را برای تحول و توسعه جامعه فراهم می‌کند.

در این عرصه پلیس جایگاه مهم «مجری قانون» و «ناظم امین نظم و انضباط» را داراست و نقش اجتماعی مشخص و ماموریت‌های متنوع و متعددی بر دوش می‌کشد.

پذیرش مسئولیتی خطیر و رسالت سنگین و همه‌جانبه ماموریت‌های سخت پلیسی در شرایطی با رویکردهای توسعه‌ای محقق می‌شود که روزآمدی دانش‌بنیان و کارآمدی حرفه‌ای با دیدگاه‌های نظری، راهبردهای علمی، فناوری‌های نرم‌افزاری و مهندسی سخت‌افزاری و بر پایه تقویت قوای ایمانی و اساس قانون‌مداری پیکربندی شود و از پلیس هوشمند، معیار و تعریف مشخصی به نمایش بگذارد.

تلاش برای تبلور پلیس هوشمند در واقع اهتمام جدی برای تجلی با شکوه پلیس در تراز انقلاب اسلامی است که این مهم مورد تاکید و انتظار فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) و اولویت اصلی فرماندهان عالی‌رتبه انتظامی بوده و این هدف متعالی در سایه قانون‌مداری و کارآمدی معطوف به روز آمدی ارزش‌گذاری و دست یافتنی خواهد بود.

آنچه در حوزه تبیینی ماموریت و نقش پلیس هوشمند حائز اهمیت است و با نگاه ویژه‌ای باید به آن نگریست تقویت قوای اعتقادی و معرفتی نیروی انسانی معتقد و متعهد است که با استانداردسازی و تعالی رفتار و از همه مهم تر تمسک به قرآن و آموزه‌های دینی استقرار می‌یابد.

بر این اساس پلیس هوشمند از ظرفیت‌ها و بسترهایی بهره‌مند می‌شود که ‌توان، خلاقیت و ابتکار عمل نیروی انسانی را مهندسی و با شکوفایی استعدادها و در چارچوب قانون با پیشبرد گام به گام به سوی اهدافی عالی در حرکت بوده و با اعتبار ارزشمند «اعتماد و مشارکت فعال» گروه‌های مختلف جامعه، از توان و قابلیت‌های پشتیبانی سرمایه‌های اجتماعی نیز بهره می‌برد.

برقراری نظم و تحکیم امنیت اجتماعی و سلامت همه‌جانبه زندگی بشری منجر به کفایت و رشد خلاقیت‌ها می‌شوند و این دو مشخصه از ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند در روزآمدی موثر باشند.

نکته این که در اختیار داشتن ابزار و فناوری به تنهایی نمی‌تواند روزآمدی را محقق کند بلکه با‌کفایت و خلاقیت‌هاست که می‌توان در شرایط و موقعیت‌های خاص، تصمیم‌‎گیری صحیح و مدبرانه داشت و از امکانات و قابلیت‌ها با توجه به نیاز‌سنجی که از موقعیت‌ها حاصل می‌شود هزینه کرد.

توجه به این مسئله ضروری است که محدودیت‌ها و کمبودهایی نیز وجود دارد که با اعتقاد راسخ برای روزآمدی کامل و جامع شدن می‌توان بر آنها فائق آمد و ماموریت‌های محوله را به شایستگی انجام داد.

بر این اساس پلیس هوشمند و قانون‌مدار به پشتوانه مشارکت شهروندان قانون‌مدار و با کاربست رویکردها و راهبردهای علمی، دانشی و پژوهشی خواهد توانست ایفای نقش موثر و ارزنده داشته باشد و به حمایت و تایید و همراهی جامعه و نظام‌های تعاملی و مشارکتی با اهتمام و عزم جدی در مسیر پیشرفت و تحقق اهداف گام‌های موثر و مستحکم و پایدار برخواهد داشت.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار