مشاهده تعامل مثبت و همراستا کردن فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور به کمک کارگروه فرهنگی

دبیر کمیته زنان و خانواده درمورد هدف تشکیل کارگروه فرهنگی گفت: هدف از تشکیل این کارگروه فرهنگی این است که ما بتوانیم این تعامل مثبت و همراستا کردن فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور را ببینیم تا بتوانیم آن را با نتیجه اصلی توسعه فعالیت‌های فرهنگی برمبنای ارزش‌های اسلامی بتوانیم در جامعه نهادینه کنیم.
کد خبر: ۵۲۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶ - 31May 2022

مشاهده تعامل مثبت و همراستا کردن فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور به کمک کارگروه فرهنگیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شست کمیته فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس امروز (سه‌شنبه) با حضور امیر «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و معاونان فرهنگی و معاونت‌های زنان سازمان‌ها و نهاد‌ها در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

«مریم شادی» دبیر کمیته زنان و خانواده در این نشست اظهار داشت: هدف از تشکیل این کارگروه فرهنگی آن است که بتوانیم تعامل مثبت جهت همراستا کردن فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور را پی بگیریم تا بتوانیم آن را با نتیجه اصلی توسعه فعالیت‌های فرهنگی بر مبنای ارزش‌های اسلامی در جامعه نهادینه کنیم.

وی با بیان گزارش کوتاهی از عملکرد سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان و بیان رموز اصلی و عملیاتی در قالب تفاهم‌نامه بر اساس اصول موضوعه و قانونی در بخش همکاری‌های مشترک فرهنگی در دفاع مقدس، گفت: سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس به طور رسمی در سال ۱۳۹۲ تشکیل شد و یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد. سازمان تلاش کرد در بازنمایی نقش زنان در دفاع مقدس نقش ویژه خود را ایفا کند. چیزی که به عنوان نقش زنان در دفاع مقدس دنبال آن و عملیاتی کردن محور‌های آن هستیم، منحصر به هشت سال دفاع مقدس نیست بلکه مساله‌ای که در این بازنمایی بیشتر از هست سال دفاع مقدس به آن نیاز داریم، روزآمد کردن شیوه‌هایی است که امروزه دختران از آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر سازمان سه دسته فعالیت برای خودش تعریف کرد که عبارتند از فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌سازی و فعالیت‌های بومی و محله‌ای.

شادی افزود: در بخش فعالیت‌های مرتبط با سرفصل آموزش و ترویج، اصلی‌ترین اهداف سازمان برگزاری دوره‌های آموزشی، نشست‌های مختلف تخصصی، برگزاری همایش‌های علمی و ترویجی و مراسم‌های مختلف بزرگداشت است که سازمان در این یک دهه آن‌ها را به شیوه‌های مختلف پیگیری کرده و فعالیت‌های مثبتی را انجام داده است. بارزترین فعالیت‌ سازمان در این عرصه، برگزاری جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» است که از یک جشنواره ملی به یک جشنواره بین‌المللی تبدیل شده و چند سالی است که تبدیل به برند عرصه ایثار و شهادت در کشور در حوزه زنان شده است.

دبیر کمیته زنان و خانواده اظهار داشت: ما یک سری برنامه‌ها و طرح‌های منسجم مانند «سلاله‌ها»، «اندیشه‌ورز»، «اکسیر» و همایش‌هایی مانند «حس پروانگی» داریم که این‌ها نقاطی است که می‌توانیم با کمک همکارانمان در دستگاه‌های اجرایی آن‌ها را به طور مؤثرتری پیش ببریم.

وی در  مورد کارگاه منسجم مجازی گفت: در بحث فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، برگزاری دوره‌های مجازی به صورت منسجم داریم؛ یعنی هر دوره‌ای که همکاران برای جامعه مخاطب خود در بخش‌های مختلف بخواهند، ما این امکان را داریم که این برنامه را به صورت مجازی و با زیرساخت مجازی پویا به طوری که بتواند جامعه هدف را به شکل قابل قبولی پوشش دهد، برگزار کنیم. در حوزه سیاستگذاری فرهنگی دستگاه‌ها و سازمان برنامه‌هایی دارند که مصوب پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است و ما امکان حمایت را داریم.

شادی در مورد فصلنامه تخصصی حوزه زن و دفاع مقدس اظهار داشت: مجوز اولین فصلنامه تخصصی حوزه زن و دفاع مقدس در کشور را سازمان زنان به نام «زنان و حماسه» گرفت که در حوزه فصلنامه‌های علمی و تخصصی هشت شماره آن منتشر شده است. مصوبه وزارت ارشاد برای چاپ فصلنامه، هشت شماره اصلی در قالب هشت فصل است که از طریق سایت می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

دبیر کمیته زنان و خانواده افزود: همچنین سمینار «زن، مقاومت و تمدن اسلامی» را برگزار کردیم که بخش دوم آن را برای امسال طراحی کرده‌ایم و در این زمینه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با ما همکاری کنند. سال گذشته در این سمینار میزبان ۱۴ کشور بودیم و اندیشمندان امور آمدند و مقاله‌های مختلفی را در عرصه‌های گوناگون برنامه‌ریزی کردند که امسال قرار است در یک رویکرد پژوهشی و آموزشی نگاه جدیدی به این سمینار داشته باشیم.

وی گفت: در بحث فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌سازی تا الآن سازمان به صورت رسمی تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا را تشکیل داده است و تلاش می‌کند تا با ارتباط منسجم با این دوستان در قالب شبکه بتواند آن‌ها را در سراسر کشور با حمایت‌های معنوی و مرتبط با سیاستگذاری برنامه‌های مشترکی را برای آن‌ها تعریف کند.

شادی افزود: سازمان دوره‌های متمرکزی را تحت عنوان «سبک زندگی جهادی» برگزار می‌کند که چند گام آن در وزارت ارتباطات، ارشاد برگزار شد. دوره متمرکز سبک زندگی جهادی با یک مدرک رسمی از پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار می‌شود و در نهایت به ۳۲ ساعت آموزش رسمی منتج می‌شود که پنج امتیاز علمی برای دستگاه‌های رسمی خواهد داشت.

دبیر کمیته زنان و خانواده در مورد گفتمان فاطمی گفت: سازمان یک برنامه منسجمی را با عنوان «گفتمان فاطمی» که به نوعی شبکه‌سازی در سراسر کشور است را که متشکل از بانوان فعال و علاقه‌مندی است که می‌خواهند در بحث «ترویج و نشر آثار و ارزش‌های اسلامی با محوریت گفتمان فاطمی» مشارکت کنند مورد بررسی قرار داده که یک نگاه عملی به زندگی حضرت فاطمه (س) و شیوه‌ها و الگوسازی‌های آن حضرت در ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی یک زن مسلمان دارند.

وی افزود: در بخش فعالیت‌های بوم‌محور و محله‌ای، برنامه اصلی ما منتج به برنامه تاریخ شفاهی است یعنی نهضت تدوین تاریخ شفاهی را در استان‌ها راه‌اندازی کردیم یعنی اگر به دوره‌ای نیاز داشته باشند، در سطوح استان و شهرستان می‌توانیم برگزار کنیم.

شادی ادامه داد: در بحث تدوین و انتشار کتب هم یک زمینه همکاری میان ما و دستگاه‌های اجرایی قابل شکل‌گیری است. زیرساخت‌های چاپ کتاب و تدوین محتوای کتاب هم در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فراهم است؛ یعنی هر نویسنده‌ای در مجموعه خود با محوریت حوزه دفاع مقدس و عناوین مرتبط، بنیاد این امکان را دارد که در زمینه چاپ از ابتدا تا انتها در کنار او باشد و در شورای کتاب، عناوین پس از تصویب، حمایت‌هایی را در چاپ کتب انجام دهد.

دبیر کمیته زنان و خانواده درمورد حمایت از پایان‌نامه‌ها گفت: در بحث حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی هم در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تا ۲۵ درصد امکان حمایت مالی از طرح‌های پژوهشی مصوب و ۷۵ درصد امکانات حمایت از پژوهش‌هایی که مصوب خود پژوهشگاه است و الگوی پژوشگاه هم در آن ثبت شده صورت می‌گیرد و این امتیاز علمی صددرصدی است. دوره‌های «تربیت مدرسان دفاع مقدس» در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌هایدفاع مقدس با همکاری معاونت سازمان آموزشی و تحقیقات بنیاد طراحی شده است. درخواست من از دستگاه‌های اجرایی این است که کسانی که می‌توانند در این دوره‌های تربیت مدرس شرکت کنند و به عنوان مدرس در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند، در یک ساعت مشخص به فعالیت در دانشگاه‌ها بپردازند. ما در این حوزه نیازمند مشارکت دستگاه‌های اجرایی هستیم. کسانی که در دستگاه‌های اجرایی مشغول هستند، اما در کنار آن می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند، بنیاد یک گواهی به آن‌ها اعطا می‌کند که می‌توانند در دانشگاه دو واحد درس «علوم و معارف دفاع مقدس» را تدریس کنند.

وی در مورد این کارگروه افزود: این کارگروه، یک کارگروه فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس است که امروز نخستین جلسه رسمی این کارگروه است که احکام آن برای بزرگواران ارسال می‌شود که ما بتوانیم به شکل سازمان‌یافته‌تری به آن ادامه دهیم. افقی که ما برای تشکیل این کارگروه پیش‌بینی کرده‌ایم، آن است که پس از گفت‌وگویی با سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مورد این کارگروه داشتیم، قرار شد در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترک با تمام دستگاه‌های اجرایی تمام امکانات سازمان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در اختیار و خدمت دستگاه‌های اجرایی باشد تا بتوانیم برنامه‌های مشترکی را در راستای ترویج و نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس طراحی کنیم.

شادی ادامه داد: در حال حاضر در اداره کل استان‌ها، ۳۱ واحد اصلی داریم که در این ۳۱ واحد ۳۱ دایره زنان استانی داریم که تمام این‌ها دسترسی کاملی به این امکانات دارند. بسیاری از حوزه‌های مرتبط با تأمین محتوا، استاتید، چاپ کتاب، فعالیت فرهنگی و ترویجی در مدارس و دانشگاه‌ها را بنیاد تقبل می‌کند.

دبیر کمیته زنان و خانواده درمورد تعهدات تفاهم‌نامه‌ها گفت: ارائه بخشی از تعهدات تفاهم نامه کلی میان مجتهدزاده و معاونین فرهنگی و مشاورین وزرا در امور خانواده است منعقد می‌شود و برای هر دستگاهی یک پیوست جداگانه دارد یعنی یک تفاهم‌نامه کلی است و یک پیوست جداگانه بر اساس شرح وظایف انضمامی آن دستگاه دارد که تأیید ریاست بنیاد را هم می‌گیرد وبرای حمایت‌های بعدی که قرار است در این عرصه انجام شود، مکاتباتی را هم با سرلشکر باقری انجام می‌دهیم و پس از آن به سمت اجرایی شدن پیش می‌رویم.

وی درمورد بندهای پیشنهادی تعهدات سازمان افزود: درمورد تعهدات سازمان، ما چند بند را به عنوان پیشنهاد آورده‌ایم که بزرگواران می‌توانند مطالبی را به آن اضافه کنند. بنیاد و سازمان آمادگی دارند تا تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای برگزرای برنامه و نشست‌ها از تأمین محتوا و اساتید در اختیار آن‌ها قرار دهد. همچنین تدوین برنامه نشست‌ها، تضمین برنامه دوره‌های آموزشی را انجام دهیم.

دکتر شادی ادامه داد: در بحث تأمین محتوا در مورد اساتید و نیروی انسانی توانمند برای هدایت، مشاوره و غنی‌سازی برنامه‌های مورد تفاهم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. چند بند پیشنهادی در حوزه دستگاه‌ها پیش بینی کرده‌ایم. بخش کلی تفاهم‌نامه است و برای هر دستگاه یک تخصیص جدا از طرف بنیاد انجام می‌شود.

دبیر کمیته زنان و خانواده درمورد تقسیم کار صورت گرفته در هیأت امنا گفت: بر اساس مصوبه‌ای که ما در هیأت امنای بنیاد داریم که بسیاری از وزرا عضو آن هستند و یک تقسیم کار در آن هیأت امنا انجام شده است که ماده قانونی آن هم ارسال می‌شود. در این جلسه در خدمت نمایندگان آن وزرا هستیم و بر اساس مصوبات آن هیأت امنا، بخشی از تقسیم کار‌ها را در اینجا انجام دادیم که ما بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم.

وی افزود: تعهدات سازمان‌ها و دستگاه‌ها به برنامه‌ریزی مدون کوتاه، میان و بلندمدت برای برگزاری نشست‌ها و دور‌ه‌های آموزشی مرتبط با زنان و دفاع مقدس منتج می‌شوند. ما محدودیت زمانی نداریم و در هر زمانی امکان برگزاری این برنامه‌ها و نشست‌ها وجود دارد.

شادی درمورد هماهنگی دستگاه‌ها در وظایف مصوب آنها ادامه داد: در بحث تولید نرم‌افزار‌های رسانه‌ای و رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب ما نیازمند مشارکت دستگاه‌ها هستیم که با توجه به مصوبات هیأت امنای بنیاد و بند سه و چهار که وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است، هماهنگ باشند. از دستگاه‌ها انتظار هماهنگی در ستاد و صف را داریم. اگر واحد‌ها آمادگی برگزاری مراسم را داشتند، نیازمند مشارکت واحد‌های صف دستگاه‌ها در سازمان‌ها خواهد بود.

وی گفت: بر اساس مصوبات هیأت امنای بنیاد، آیین‌نامه‌ای را با عنوان «آیین‌نامه اجرایی زنان و خانواده در عرصه دفاع مقدس» موظف کردند که در آن تقسیم وظایفی برای دستگاه‌های اجرایی ارزیابی شده است که شامل محور‌های کلی است که گفته شد آمده است. زمینه کار دستگاه مربوطه هفته آینده وزیر محترم ارسال می‌کنیم که آن تفاهم‌نامه در قالب مصوبات به امضای معاون فرهنگی، مشاور امور زنان و خانواده در آن دستگاه و سازمان نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برای اجرا برسد تا بتوانیم برنامه ریزی مناسبی را برای اجرایی شدن مصوبات موجود در این زمینه برداریم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار