کارشناس مسائل بین‌الملل:

تاجیکستان به اقتصاد ایران نیازمند است

صدرالحسینی با اشاره به امضای سند‌های همکاری میان ایران و تاجیکستان، گفت: نیازمندی‌های تاجیکستان با توجه به شرایط اقتصادی این کشور به محصولات، مصنوعات و توانمندی‌های جمهوری اسلامی بسیار زیاد است.
کد خبر: ۵۲۶۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ - 01June 2022

تاجیکستان به اقتصاد ایران نیازمند است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید رضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی، اظهار داشت: دولت سیزدهم با یک نقشه راه سیاست خارجی بسیار روشن و شفاف و با تأکید بر گسترش و عمق‌بخشی به روابط سیاست خارجی خود با همسایگان، کشور‌های مسلمان، دوست و غیرمعاند، توانسته اقداماتی را به صورت جهشی در حوزه سیاست خارجی انجام دهد.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان با بیان اینکه سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان نشان‌دهنده اهتمام دولت ایران برای گسترش روابط با تاجیکستان است، تأکید کردند که در یک‌سال گذشته نیز سطح روابط افزایش یافته است، اما با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.

ارتباط با همسایگان نقشه راه دولت سیزدهم است

 کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: همه این حرکت‌ها در دولت سیزدهم بر اساس نقشه راه بوده است. سفر‌های رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و تعداد دیگری از وزرا تا به امروز در همین رابطه قابل تحلیل است و حرکت سیاست خارجی کشور، در حال تنظیم شدن بر اساس این نقش راه است.

صدرالحسینی بیان داشت: روابط ایران و تاجیکستان بر اساس سوابق و مشترکات تمدنی، زبانی، دینی و همسایگی است و هر دو کشور به عنوان کشور‌هایی که می‌توانند با تقویت روابط خود و امنیت منطقه به ویژه در تقاطع ناامنی‌های احتمالی در افغانستان به یکدیگر نزدیک شوند، باید در ارتباط با این موضوع، اقدامات عاجلی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه همه مقامات مسئول در دو کشور در حفظ امنیت منطقه کوشش می‌کنند و تلاششان بر این معطوف شده است که بتوانند با گسترش روابط و به ویژه همکاری‌های ضد ناامنی، افزایش امنیت را فراهم کنند، یادآور شد: در واقع امروز، هم ما و هم تاجیکستان، نگران ناامنی‌هایی هستیم که ممکن است در افغانستان از جانب جریان‌های تروریستی و گروه‌های مافیایی مواد مخدر و قاچاق انسان، شرایطی را پدید بیاورد که این ناامنی‌ها به کشور تاجیکستان منتقل شود؛ بنابراین یکی از نکات مهم گسترش روابط در حوزه مسائل امنیتی بین دو کشور و کل منطقه معطوف است.

صدرالحسینی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان، اظهار کرد: ایشان فرمودند که نگرانی‌های ایران و تاجیکستان درباره افغانستان مشترک است و هر دو کشور از گسترش تروریسم و رشد گروه‌های تکفیری در این کشور نگران هستند و ما معتقدیم که آقایانی که اکنون در افغانستان برسر کار هستند باید بتوانند با یک حکومت جامع و فراگیر از همه گروه‌ها استفاده کنند.

 کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: نیازمندی‌های تاجیکستان با توجه به شرایط اقتصادی این کشور به محصولات، مصنوعات و توانمندی‌های جمهوری اسلامی بسیار زیاد است و به همین دلیل ۱۷ سند همکاری بین مقامات ارشد دو کشور با حضور دو رئیس جمهور به امضا رسید که قطعا این مسئله می‌تواند در تحکیم روابط دو کشور موثر باشد و همکاری‌های دو کشور را افزایش دهد.

 کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به توانمندی‌های علمی، آموزشی، بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی، ایران می‌تواند مرکزی برای توریسم درمانی باشد که بیماران مختلف تاجیکستانی برای درمان به ایران سفر کنند. با عنایت به اینکه دو کشور زبان مشترک هم دارند، بیماران می‌توانند به راحتی با کادر درمانی و بیمارستانی ما ارتباط برقرار کنند و با آرامش بیشتری به مسائل درمانی خود بپردازند.

صدرالحسینی اظهار داشت: در حوزه مسائل فرهنگی نیز ما با عنایت به روابط فرهنگی مشترک و سوابق ارتباطی که از گذشته بین دو کشور بوده و به دلایل مجتلف از هم جدا شدیم، مثل دو برادری هستیم که می‌توانیم به وسیله نقاط مشترک، ارتباطات خود را بسیار گسترده کنیم و زمینه برای این گسترش در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین مقام معظم رهبری در دیدار با امامعلی رحمان مطالبی را فرمودند و چشم‌اندازی در روابط آینده ترسیم کردند. حضرت آقا فرمودند روابط کنونی روابط قابل قبولی نیست و ظرفیت‌های دو کشور می‌تواند روابط اقتصادی را چندین برابر افزایش دهد. آقای رحمان هم در این رابطه تأکید کرد که باید این اتفاق بیفتد و ما می‌توانیم از ظرفیت‌های معدنی، آب، زمین، فنی – مهندسی و ظرفیت‌های صنعتی دو کشور برای توسعه روابط دو کشور استفاده کنیم.

وی گفت: رهبر انقلاب نیز در این زمینه تاکید کردند که برای استفاده از این ظرفیت‌ها و گسترش جدی همکاری‌ها باید کمیسیون مشترک به‌صورت جدی برای همه اسناد امضاء شده برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کند تا به مرحله عملیاتی برسند.

 کارشناس مسایل بین‌الملل خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که هر دو کشور عضو شانگ‌های هستند که ۱۷ درصد از تجارت بین‌الملل در بین کشور‌های شانگ‌های انجام می‌شود و ما می‌توانیم در قالب همکاری در شانگهای، بسیاری از مشکلاتی که ممکن است هر دو کشور با دیگر کشور‌ها داشته باشند، رفع کنیم.

صدرالحسینی تأکید کرد: این نکته نیز مهم است که هرچقدر روابط اقتصادی دو کشور ایران وتاجیکستان با توجه به سوابق تمدنی، زبانی، دینی و همسایگی گسترش پیدا کند، قطعاً در حوزه‌های امنیتی که بسیار هم برای کل منطقه اهمیت دارد، بسیار تاثیرگذار است و قدرت منطقه بدین شکل افزایش پیدا می‌کند و قطعاً دیدگاه کشور‌های فرامنطقه‌ای برای حضور در این منطقه، با بن‌بست روبرو می‌شود.

وی افزود: تأکید دو رئیس جمهور در این رابطه هم بر این بود که از حضور بیگانگان در منطقه جلوگیری کنیم؛ زیرا بیگانگان در منطقه فقط ایجاد ناامنی می‌کند که این ناامنی به دو کشور سرازیر می‌شود. ضمناً مقام معظم رهبری اشاره کردند که سفر اخیر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی و راه‌اندازی کارخانه ساخت پهپاد در تاجیکستان یک دستاورد درروابط دو کشور است و اظهار امیدواری کردند که با توجه به نقش پهپاد در دفاع از کشورها، این روابط نیز گسترش پیدا کند و امنیت منطقه و دو کشور توسعه پیدا کند.

تقویت روابط دوجانبه و چند جانبه به نفع کل منطقه است

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس باید توجه داشته باشیم که تقویت روابط دو و چندجانبه در منطقه به نفع کل منطقه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه امنیتی و توسعه همه‌جانبه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، صدرالحسینی این ۱۷ سند همکاری را به شرح زیر برشمرد:

۱. یادداشت تفاهم بین سازمان نقشه‌برداری ایران و کمیته دولتی مدیریت سازمانی تاجیکستان،

۲. همکاری بلندمدت تجاری و اقتصادی،

۳. همکاری صنعت و تکنولوژی‌های نو،

۴. همکاری حمل و نقل جاده‌ای،

۵. همکاری کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری،

۶. همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و کمیته حفظ محیط زیست تاجیکستان،

۷. همکاری شورای مشترک کارآفرینان دو کشور،

۸. همکاری اقتصادی، فرهنگی، علمی و گردشگری بین استانداری خراسان رضوی و استانداری ختلان،

۹. همکاری موزه ملی ایران و تاجیکستان،

۱۰. موافقتنامه معاضدت قضایی در امور کیفری،

۱۱. همکاری نفتی،

۱۲. همکاری‌های ورزشی،

۱۳. برنامه اقدام مشترک همکاری‌های دو کشور در زمینه کار و آموزش فنی و حرفه‌ای،

۱۴. همکاری بین مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان و مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه،

۱۵. برنامه همکاری‌های گردشکری بین دو کشور،

۱۶. یادداشت تفاهم سازمان اوراق بورس بهادار با وزارت مالیه،

۱۷. بیانیه مشترک رؤسای جمهور دو کشور.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار