یادداشت/ فهیمه روح‌اللهی

«امنیت»، ثمره شجره طیبه جهاد تبیین

جهاد تبیین شجره طیبه‌ای است که یکی از مهم‌ترین ثمراتش امنیت است؛ موضوعی کلیدی که امروزه تعریف و ابزار‌های تحقق آن تغییرات جدی کرده است.
کد خبر: ۵۲۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۷ - 04June 2022

«امنیت»، ثمره شجره طیبه جهاد تبیینگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ فهیمه روح‌اللهی؛ مقام معظم رهبری در پنج ماه اخیر بیش از پنجاه بار فرمودند: «جهاد تبیین». موضوعی که بار‌ها در گذشته نیز مطرح فرموده بودند، اما در بهمن سال گذشته توصیه موکد کردند و جهاد تبیین را فریضه‌ای قطعی و فوری دانستند.

تبیین به معنای روشنگری و بیان حقیقت است. بر بسیاری از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی در طول زمان غبار فراموشی، کج‌فهمی و تحلیل‌های نادرست نشسته است و این غبار از غفلت دوستان برنشسته و عناد دشمنان و بر همه دلسوزان متعهد واجب است که دلایل و ابعاد این غفلت را بشناسند و با شیوه‌های کارآمد و پخته، تلاش‌های دشمن را ناکام بگذارند.

برای درک درست و عمیق جهاد تبیین، شناخت تحولاتِ امنیت و قدرت در جهان امروز یک ضرورت جدی است.

جهاد تبیین شجره طیبه‌ای است که یکی از مهم‌ترین ثمراتش امنیت است؛ موضوعی کلیدی که امروزه تعریف و ابزار‌های تحقق آن تغییرات جدی کرده است. در پرتو تحولات جهانی شدن و گسترش شبکه‌های ارتباطی ابعاد این ضروری‌ترین نیاز بشر تغییر یافته و دیگر داشتن یک نگاه سنت‌گرای تاریخی برای حفظ آن کافی نیست؛ نگاهی که صرفا بر قدرت سخت و تصمیمات آشکار و مستقیم تاکید دارد و از آنچه جنگ نرم خوانده می‌شود غفلت می‌کند و همین غفلت پاشنه آشیل آن خواهد بود.

در دنیای پست مدرن امروز توانایی در تاثیرگذاری می‌تواند به شیوه‌ای غیرملموس استقلال و فرهنگ و به تبع آن‌ها امنیت و ارزش‌ها را تهدید کند. در این زمینه آلوین تافلر نویسنده امریکایی و یکی از آینده‌پژوهان مطرح دنیا معتقد است: «در عصر‌های گذشته، به ترتیب زور و ثروت ابزار اصلی دسترسی به قدرت بودند، اما در حال حاضر، دانایی برترین و مهم‌ترین ابزار قدرت است و همین مفهوم جابه‌جایی است که تحولات جهان معاصر را در بر می‌گیرد.»

قدرت نرم ضامن امنیت است و جهاد تبیین قرارگاه قدرت نرم ملت و کشور ماست. دشمنان ما در جنگِ سخت بی‌آبرو و شکست‌خورده مجبور به عقب‌نشینی شدند، اما ناامید نشدند و کینه اندوختند و روی میزِ عناد و انتقام آن‌ها جنگ نرم قرار گرفت. شکیبا، هدفمند و پنهان در لباس دوست، ابزار جدیدی را به میدان آوردند که ستون اصلی انقلاب را موریانه‌وار می‌جود؛ این ستون که هیمنه قدرت‌های بزرگ دنیا را در هم شکسته امیدواری و اعتقاد مردم ماست که تا پای جان به ارزش‌های دین و انقلابشان معتقدند. مردمی که راه سختی را طی کرده‌اند و جهاد تبیین علم دستاورد‌های این تلاش‌ها را افراشته نگاه می‌دارد و با ترسیم افق روشن آینده، امید و انگیزه ملت را استحکام و طراوت می‌بخشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار