یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی و ضرورت «جهاد تبیین»

همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه کردند که نگذارید ضدانقلاب و دشمن از انقلاب شما هویت‌زدایی کند و حقیقت انقلاب را واژگونه نشان دهد؛ بنابراین باید برای مقابله با این اقدامات شوم دشمن چاره و تدابیری اندیشید که بدون‌شک بهره‌گیری از «جهاد تبیین» می‌تواند بهترین سلاح در این جنگ هویتی و شناختی به شمار رود.
کد خبر: ۵۲۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۸ - 07June 2022

هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی و ضرورت «جهاد تبیین»گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سید محمدجواد میرخانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در سخنان خود، نسبت به رویارویی انقلاب اسلامی ایران با استکبار جهانی در جنگی همه‌جانبه یا چندوجهی هشدار دادند. جنگی که در تمام عرصه‌ها نظیر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... ما را در مقابل دشمنان قرار می‌دهد.

بدون شک یکی از عرصه‌های جنگ همه‌جانبه که از آن به‌عنوان جنگ هیبریدی نیز نام برده می‌شود، جنگ شناختی یا هویتی است و از آن‌جا که مدتی است رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت توجه به «جهاد تبیین» تأکید می‌کنند، می‌توان نتیجه گرفت که تهدید دشمن در این زمینه جدی است. ایشان سال گذشته در این زمینه بر ضرورت روایت حوادث جامعه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تأکید کرده و نسبت به این‌که اگر در این زمینه کوتاهی شود، دشمن هرطور که دلش می‌خواهد روایت می‌کند، دروغ می‌گوید و جای ظالم و مظلوم را با هم عوض می‌کند، هشدار داده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی چهاردهم خرداد امسال نیز در سخنرانی خود که به مناسبت سالروز رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در حرم ایشان برگزار شد، در میان چند توصیه‌ای که در پایان سخنان خود خطاب به فعالان عرصه‌‌های مختلف انقلابی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، خصوصاً جوانان داشتند، فرمودند: «نگذارید ضدانقلاب و دشمن از انقلاب شما هویت‌زدایی کند؛ نگذارید حقیقت انقلاب را واژگونه نشان بدهد، غلط نشان بدهد؛ این یک توصیه است، توصیه‌ مهمی است؛ جوان‌های هوشمند و فرزانه روی این فکر کنند».

هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی و واژگونه نشان دادن حقیقت آن، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تذکر دادند، موضوعی است که این‌روزها باید مورد توجه فعالان عرصه‌‌های مختلف، خصوصاً جوانان قرار گیرد؛ چراکه بدون شک اگر دشمن با سرمایه‌گذاری در این زمینه بتواند هویت انقلاب اسلامی را هدف قرار دهد و حقیقت انقلاب که همانا شعائر آن است را واژگونه جلوه دهد، نسل‌های آینده از ریشه با اهداف و هویت و حقیقت انقلاب اسلامی بیگانه خواهند شد.

امام خمینی (ره) به‌عنوان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران یکی از اهداف دشمن در این زمینه است، موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان همین توصیه‌های خود، بر روی آن تأکید کرده و فرمودند: «نگذارید یاد امام در جامعه کم‌رنگ شود. همان‌طور که گفتم، امام روح این انقلاب است؛ نگذارید یاد امام را کم‌رنگ کنند، نگذارید امام را تحریف کنند».

در این راستا، دشمن با بهره‌گیری از تحریف در زمینه اهداف امام خمینی (ره) از قیام الهی ایشان که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، هویت این انقلاب را زیر سوال می‌برد و همچنین با واژگونه نشان دادن حقیقت شخصیت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی مانند ساده‌زیستی ایشان که یک دنیا بر روی این موضوع اعتراف می‌کنند، حقیقت شخصیت ایشان را وارونه نشان می‌دهد که در این زمینه گه‌گاهی نیز مشاهده می‌شود که دشمن مثلاً به تولید مطالب توهین‌آمیز و خلاف واقع به‌صورت طنز در فضای مجازی علیه ایشان روی آورده است؛ البته باید بر این نکته نیز توجه کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه همین توصیه‌های خود، بر ضرورت مقابله با جنگ روانی دشمن در فضای مجازی نیز تأکید کرده‌اند.

تطهیر کردن چهره ستمکار و مفسد حکومت پلهوی و وارونه نشان دادن حقایق جامعه در آن دوران نیز یکی دیگر از عرصه‌های فعالیت دشمن در زمینه هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی و واژگونه نشان دادن حقیقت آن است.

در این راستا نیز دشمن با سوءاستفاده از وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی مردم و انتشار فیلم‌های انگشت‌شمار پررنگ و لعاب از دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در فضای مجازی و همچنین با استناد به تعاریف متعدد تحریف‌شده از وضعیت ساده‌زیستی برخی از مسئولان آن دوران، می‌خواهد وضعیت کشور در دوران پهلوی را همچون «مدینه فاضله» جلوه دهد!

یکی دیگر از عرصه‌های فعالیت دشمن در زمینه هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی و واژگونه نشان دادن حقیقت آن، القای به بن‌بست رسیدن کشور و تزریق ناامیدی در جامعه است تا شاید از این طریق بتواند، توانایی نظریه انقلاب اسلامی در اداره کشور که اهداف آن در نهایت تشکیل تمدن نوین اسلامی است را زیر سوال ببرد و موجب شود تا مردم به نسل‌های گذشته این مرز و بوم که نهضت الهی امام خمینی (ره) را به ثمر رسانده‌اند، افتخار نکنند. این درحالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان همین توصیه‌های خود، بر این موضوع نیز تأکید کرده‌اند که «نگذارید کسانی این جور وانمود کنند که کشور به بن‌بست رسیده. الان در فضای مجازی کسانی کارشان همین است ــ حالا آیا از روی غفلت می‌کنند یا پول می‌گیرند، من نمی‌دانم ــ می‌خواهند وانمود کنند کشور به بن‌بست رسیده؛ نه، کشور به بن‌بست نمی‌رسد».

اگر بخواهیم به یک نمونه از اقدامات دشمن در راستای القای به بن‌بست رسیدن کشور اشاره کنیم، می‌توانیم به فضای مسمومی که علیه مسئولان نظام ایجاد می‌شود، اشاره کرد؛ چراکه دشمن معمولاً سعی می‌کند با استناد به برخی از بی‌تدبیری‌ها و فسادهای مسئولان و آقازاده‌ها، پاکدستی، مدیریت و تدبیر همه مسئولان و در نتیجه نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرد که البته در این زمینه هم رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان همین توصیه‌های خود، تأکید کرده‌اند که «امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه‌ قدرشناسی، وظیفه‌ سنگینی است؛ باید از مسئولین قدرشناسی کرد».

همچنین؛ دشمن در این راستا با دامن زدن به موضوعاتی نظیر این‌که مردم نسبت روحانیت و دین بی‌اعتقاد شده‌اند، می‌خواهد در جامعه به القای ناامیدی بپردازد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین سخنرانی خود، قاطعانه تأکید کردند که «امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است» و در اثبات این موضوع به تشییع میلیونی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، استقبال پرشور مردم از سرود «سلام فرمانده» و... اشاره کردند.

اقدامات دشمن برای هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی و واژگونه نشان دادن حقیقت آن، بیش از این مواردی که بیان شد را شامل می‌شود؛ مثلا دشمن در تحریف دفاع مقدس نیز بیکار ننشسته و در این زمینه هم توطئه‌های زیادی را تدارک می‌بیند و یا این‌که دستاورد‌های انقلاب اسلامی را هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی زیر سوال می‌برد و موارد توطئه‌آمیز بسیار دیگر؛ اما آن‌چه که تاکنون در این ۴۳ سال تجربه شده، از محاسبات غلط دشمن حکایت دارد، محاسبات غلطی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، موجب شد تا دشمنان در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ادعا کنند که جمهوری اسلامی تا شش ماه دیگر سقوط خواهد کرد و این شش ماه‌ها همچنان تمدید می‌شود و امروز ۸۰ شش‌ماه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته و جمهوری اسلامی که آن روز یک نهال باریک بود، به یک درخت تناور و ریشه‌داری تبدیل شده و روز‌به‌روز قوی‌تر و مقتدرتر هم شده است.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که هیچ‌گاه نباید دشمن را دست‌کم گرفت و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به فعالان عرصه‌‌های مختلف انقلابی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توصیه کردند که نگذارید ضدانقلاب و دشمن از انقلاب شما هویت‌زدایی کند و حقیقت انقلاب را واژگونه نشان دهد و در ادامه جوان‌های هوشمند و فرزانه را به تدبیر در این زمینه فراخواندند؛ بنابراین باید برای مقابله با این اقدامات شوم دشمن چاره و تدابیری اندیشید که بدون‌شک بهره‌گیری از «جهاد تبیین» می‌تواند بهترین سلاح در این جنگ هویتی و شناختی به شمار رود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار