وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد؛

برگزاری هفته فیلم ایران در بغداد/ عراق تسهیلات ویژه به زائرین ایرانی می‌‎دهد

اسماعیلی از برگزاری هفته فیلم ایران در بغداد خبر داد و گفت: کشور عراق مصمم به انجام تسهیلات ویژه به زائرین ایرانی است در این زمینه تفاهم‌هایی درباره اربعین، محرم و عاشورا صورت گرفته است.
کد خبر: ۵۲۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲ - 12June 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‎پرس، «حسن ناظم» وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق به‌همراه هیئت عالی‌رتبه فرهنگی، طی سفره سه روزه به ایران با «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان دیدار کرد.

اسماعیلی: هفته فیلم ایران در بغداد برگزار می‌‎شود
در حاشیه این دیدار، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گفتگو‌های صورت گرفته با این هیئت عالی‌رتبه عراقی اظهار داشت: در گفت‌وگو‌های صورت گرفته تلاش کردیم سطح تعاملات فرهنگی‌مان را در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری ارتقاء دهیم در همین راستا یک بیانیه مشترک آماده شده است که به امضا خواهد رسید تا بتوانیم سطح تعاملات فرهنگی دو کشور را بالا ببریم.

وی از تسهیلات جدید دولت عراق درباره زیارت اربعین، عاشورا و محرم خبر داد و افزود: هیئت عراقی بسیار علاقه‌مند است که برنامه‌های سینمایی و فرهنگی و هنری را در قالب هفته‌های فرهنگی مشترک برگزار کنیم. این سطح از اشتراک و درک متقابل وجود دارد که امیدواریم این سفر وزیر فرهنگ کشور عراق و هیئت همراه ایشان باب تعاملات بیشتر فرهنگی را بین دو کشور ایران و عراق را ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون علت پیگیری موضوع زیارت اربعین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل اهمیت موضوع زیارت، این بخش را از بحث گردشگری جدا می‎دانیم لذا سازمان حج و زیارت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است و موضوع زیارات حج واجب و عمره و عتبات عالیات توسط این سازمان انجام می‌شود لذا گفتگو پیرامون زیارت اربعین به این دلیل مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

اسماعیلی در بخش دیگر سخنان خود به سابقه تمدنی کشورمان و تطاول آثار ارزشمند باستانی کشورمان توسط غرب اشاره و تاکید کرد: سیاست قطعی دولت جمهوری اسلامی ایران حفظ آثار ارزشمند باستانی و تمدنی است و در همین زمینه بخشی از ماموریت‌ها مربوط به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بخش دیگری که مربوط به حفاظت از آثار ارزشمند هنری است به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص حفاظت از گنجینه‌های هنری محول شده که در همین راستا آثار در موزه هنر‌های معاصر و دیگر موزه‌هایی که در دست ساخت است، نگهداری می‌شود.

ناظم: از ایران می‌خواهیم سدی در برابر قاچاق آثار فرهنگی عراق باشد
در ادامه، «حسن ناظم» وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان بخاطر استقبال و مهمان‌نوازی تشکر کرد و گفت: تیم و هیئت عالی‌رتبه‌ای که در این سفر من را همراهی می‌کنند متشکل از مدیرکل‌های مختلف در وزارت فرهنگ عراق در بخش‌های فرهنگی، هنری و میراث فرهنگی است. عالی‌رتبه بودن این هیئت نشان دهنده میل و رغبت ما برای روابط و کار مشترک با جمهوری اسلامی ایران پس از فروکش شدن ویروس کرونا است که شرایط بسیار مناسب برای فعالیت مشترک است.

وی به سفر سه روزه خود به ایران اشاره کرد و ادامه داد: طی سفر سه روزه به ایران جلسات بسیار خوبی را با برادران ایرانی در قم، مشهد و تهران داشتیم و مذاکرات و گفتگو‌های ما با طرف ایرانی خیلی عالی و نویدبخش و نشان از کار‌های مشترک در آینده نزدیک است که در بیانیه مشترکی که به امضا خواهیم رساند بخش‌های مختلف آن شامل فعالیت‎ها و هفته‌های فرهنگی در ایران و عراق مورد اشاره است.

حسن ناظم به تفاهم برای برگزاری هفته فرهنگی کشور عراق در تهران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بغداد میزبان هفته فیلم سینمای ایران خواهد بود و بحث تسهیلات برای زائران ایرانی در اربعین و دیگر مناسبت‌ها مورد گفتگو قرار گرفته است و دولت عراق در زمینه تسهیلات هرچه بیشتر به زائران ایرانی مصمم است و در این زمینه کار فشرده و تمایل مشترک داریم برای اینکه بتوانیم برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای منافع و مصالح دو کشور را در دستور کار داشته باشیم که سنگ‌بنایی برای تقویت روابط فرهنگی و هنری دو کشور خواهد بود.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه‌های مشترک برای استحکام روابط دو کشور گفت: طی سالیان گذشته روابط فرهنگی و هنری ایران و عراق به‌هیچ وجه قطع نشده است بلکه بخاطر شرایط کرونایی مقداری نمایشگاه‌های هنری کم‌رنگ شد، اما روابط ادامه‌دار بود و ما در عراق رابطه خیلی خوب و مستمری را با رابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد داریم.

وی برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد را مهم دانست و گفت: پیشنهاد برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد خوشبختانه با پاسخ مثبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران همراه بود و ما در این سفر تاکید داشتیم که به‌دنبال دستاورد حقیقی هستیم لذا در این سفر مدیرکل امور سینما و هنر‌های نمایشی عراق ما را همراهی می‌کند و ما در گفتگو‌های مشترک به این توافق رسیدیم که در حوزه سینما روابط خیلی خوبی با سینمای ایران داشته باشیم چراکه سینمای ایران آوازه بین‌المللی دارد.

ناظم ادامه داد: در رابطه با کتاب نیز توافق‌هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران صورت گرفته است تا در نمایشگاه‎‌های مشترک کتاب دو کشور حضور پررنگ‎تر صورت گیرد و آغوش ما برای هرگونه همکاری در این زمینه باز است.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق به رایزنی برای بازگشت آثار باستانی مربوط به عراق از کشور‌های مختلف اشاره و تاکید کرد: از کشور ایران و دیگر کشور‌های همسایه تقاضامندیم سدی در برابر قاچاق آثار باستانی کشور عراق باشند؛ ما در این زمینه تعاملاتی را با کشور‌های مختلف انجام دادیم و موفق شده‌ایم ۱۷ هزار قطعه باستانی را به کشور عراق بازگردانیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها