یادداشت/ علی عبدالصمدی

جذب مخاطب حداکثری در تلویزیون با چینش صحیح در جدول پخش برنامه‌ها

توجه به جدول پخش برنامه‌های رسانه ملی، مناسبت‌های تقویمی، خواست و نیاز‌های هنری و رسانه‌ای مخاطب و روانشناسی در پخش برنامه‌ها از ارکان مهم مدیریت رسانه‌ای فراگیر مانند تلویزیون است.
کد خبر: ۵۲۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 17June 2022

جذب مخاطب حداکثری در تلویزیون با چینش صحیح در کنداکتور پخشگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛  بازپخش دو سریال به صورت همزمان از دو شبکه‌ی اصلی تلویزیون قطعا باعث ریزش مخاطب خواهد شد.

تلویزیون به عنوان رسانه‌ای فراگیر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مختلفی دارد. یکی از قابلیت‌های این رسانه پخش فیلم و سریال است. از آن جهت که اکثر مخاطبین سیما در ساعات پایانی شب در خانه هستند مهمترین برنامه‌های تلویزیونی معمولا برای این ساعات تنظیم می‌شوند.

پرمخاطب‌ترین بولتن‌های خبری در همین ساعات روی آنتن میروند. نرخ پخش آگهی بازرگانی در این ساعات بسیار گران‌تر از دیگر ساعات در شبانه روز است. همچنین در این ساعات تلویزیون جهت انبساط خاطر مخاطبینش معمولا فیلم و سریال پخش میکند.

بنا براین، فیلم و سریال، اخبار و آگهی‌های بازرگانی از اهم برنامه‌های شبانه‌ی رسانه‌ای مانند تلویزیون به شمار می‌روند. این شب‌ها شبکه‌های اول و دوم سیما به عنوان دو شبکه‌ی سنتی و قدیمی تلویزیون دو سریال «ولایت عشق» و «وضعیت زرد» را روی آنتن برده اند.

دو سریالی که طی سالیان گذشته تهیه و پخش شده بودند. «ولایت عشق» سریالی است به کارگردانی «مهدی فخیم زاده» که به زندگی و حیات امام رضا علیه السلام می‌پردازد. پخش مجدد این سریال در ساعات پرمخاطب برای نسل جدید میتواند فرهنگ ساز باشد و باعث آشنایی نوجوانان با سیره‌ی رضوی شود.

اما سریال «وضعیت زرد» به کارگردانی مجید رستگار یک سال پیش از شبکه‌ی سوم سیما روی آنتن رفته و محصول شبکه‌ی دو نیست. هم اکنون عوامل این سریال مشغول تولید فصل دوم آن هستند. بازپخش دو سریال به صورت همزمان از دو شبکه‌ی اصلی تلویزیون قطعا باعث ریزش مخاطب خواهد شد.

این در حالی است که در چهارچوب شبکه‌های تلویزیونی، آی فیلم، تماشا، نسیم و نمایش معمولا رسالت بازپخش سریال‌های قدیمی‌تر و خاطره انگیز را بر عهده دارند. نباید فراموش کرد که حتی در دوران سخت و طاقت فرسای کرونا، هنرمندان و دست اندرکاران بیکار ننشستند و جدول پخش شبکه‌های تلویزیونی خالی نماند و کمتر سریالی تکراری روی آنتن رفت.

هم اکنون شبکه‌ی اول سیما، سریال تاریخی «مستوران» را در دست پخش دارد و قطعا بعد از سریال «ولایت عشق» به پخش خواهد رسید؛ که البته این امر نیز چندان حرفه‌ای به نظر نمیرسد که دو سریال با تم و موضوع تاریخی پشت سر هم از یک شبکه پخش شود.

معمولا برای کنترل احساسات و ذائقه‌ی مخاطب شبکه‌های حرفه‌ای‌تر از این امر اجتناب می‌ورزند. توجه به جدول پخش، مناسبت‌های تقویمی، خواست و نیاز‌های هنری و رسانه‌ای مخاطب و روانشناسی در پخش برنامه‌ها از ارکان مهم مدیریت رسانه‌ای فراگیر مانند تلویزیون است. قطعا عنایت و توجه مدیران سیما به این اصول حائز اهمیت میتواند باعث رشد و تعالی رسانه‌ی ملی شود و می‌تواند سبکی نو را در بین رسانه‌های جهان اسلام و سایر ممالک و به صورت کلی‌تر سپهر رسانه‌های جهان ارائه دهد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها