روز پرتردد بین‌المللی سینمای ایران در فارابی؛

از گسترش همکاری با جمهوری آذربایجان تا تولید مشترک با پاکستان

روز پرتردد دیپلماسی سینمای ایران با دیدار وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان، نشست با دست اندرکاران سینما تک و سفیر پرتغال و توافق با پاکستان برای تولید مشترک همراه بود.
کد خبر: ۵۳۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱ - 23June 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سه نشست مهم در راستای نقش سینمای ایران در توسعه بین‌المللی و در مسیر ارتقای روابط فرهنگی برون‌مرزی برگزار شد.

براساس این گزارش، نشست مشترک سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و محمدعلی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور با آنار کریمف وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان، به میزبانی موزه سینما، یکی از این نشست‌های سینمایی در راستای توسعه روابط بین‌الملل بود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به نقش تسهیل گری نهاد ملی سینمای ایران و اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه تولید مشترک و برگزاری هفته‌های فیلم ایران و آذربایجان گفت: با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و مذهبی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان امیدواریم بیش از پیش شاهد گسترش روابط فرهنگی باشیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود بعد از اشاره به وجه اشتراک سینمای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ادامه داد: در کارنامه سینمای ایران و آذربایجان تجربه ساخت یک فیلم مشترک دیده می‌شود، یک همکاری که تجربه بسیار خوبی برای دو کشور به‌شمار می‌آید.

جوادی با بیان اینکه در ایران فیلم‌های بسیاری به زبان آذری نظیر فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «سارای»، «آتابای» و «پوست» ساخته و اکران شده است گفت: وجود هموطنان آذری زبان موجب شده تا تولید این فیلم‌ها همواره مورد علاقه و توجه سینمای ایران باشد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه اظهار داشت: بنیاد فارابی نهاد ملی سینمای ایران و متولی تسهیل گری بحث تولید در سینما است و همزمان مباحث تجاری‌سازی و حضور بین المللی سینمای ایران را نیز پیگیری می‌کند. ما در بنیاد سینمایی فارابی آماده سرمایه‌گذاری برای ساخت تولیدات مشترک هستیم اما این امر نیازمند یک تفاهمنامه مشترک است که باید هرچه سریعتر بین دو طرف منعقد شود.

وی یادآور شد: ما همچنین متولی برگزاری هفته‌های فیلم ایران در کشورهای دیگر و برگزار کننده هفته‌های فیلم کشورهای دیگر هستیم و امیدواریم این تجربه شیرین با برگزاری هفته های مشترک فیلم در ایران و آذربایجان بار دیگر تکرار شود.

این مدیر سینمایی در پایان نشست یادشده با اظهار امیدواری از ادامه‌دار بودن این‌دست همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی هر دو کشور در زمینه فیلم‌سازی، بیان کرد: امیدوارم شرایط اکران فیلم فاخر «موقعیت مهدی» در جمهوری آذربایجان فراهم شود تا برشی از زندگی شهید مهدی باکری سردار سربلند آذری‌زبان ایرانی در سینماهای کشور آذربایجان به تصویر درآید.

در این دیدار وزیر فرهنگ آذربایجان با ابراز خرسندی از حضور در ایران بر ظرفیت‌های مشترک تاکید و اعلام کرد ساخت یک فیلم سینمایی مشترک با همکاری فارابی را پیگیری خواهیم کرد.

امضای تفاهم‌نامه تولید مشترک با سینماگران پاکستانی

در ادامه دیدارهای بین‌المللی مدیرعامل فارابی، دکتر سید مهدی جوادی و رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با ساتیش آناند، عضو هیئت مدیره آکادمی ملی هنر پاکستان و تهیه‌کننده پاکستانی، دیدار و تفاهم‌نامه تولید مشترک امضا کردند.

در این نشست سید مهدی جوادی از وجوه گوناگون به اهمیت و جایگاه چهره‌هایی نظیر اقبال لاهوری در فرهنگ ایران و اسلام پرداخت و در ادامه از عزم جدی فارابی برای تولید فیلمی درباره این شخصیت و شاعر صاحب ‌نام گفت.

وی با بیان اینکه ارتباط فرهنگی با کشور پاکستان برای ما حائز اهمیت است، افزود: تولید فیلمی درباره اقبال لاهوری، این شاعر بزرگ را در همین راستا می‌بینیم.

ساتیش آناند تهیه‌کننده پاکستانی نیز در ابتدای صحبت‌های خود با تاکید بر تعاملات خوب سینمایی ایران و پاکستان و فرصت‌های متقابل جهت گسترش این تعاملات بر ساخت پروژه‌های مشترک تاکید کرد.

وی شخصیت‌های مشترکی نظیر اقبال را بهانه‌های خوبی برای تقریب دو ملت دانست و حضور در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را از دلایل اهمیت اقبال لاهوری بین مردم ایران و پاکستان بر شمرد.

اجرایی کردن توافقات مدیرعامل فارابی با سفیر پرتغال

در روز پرتردد نشست‌های بین‌المللی سینمای کشور و در ادامه دیدار قبلی مدیرعامل فارابی و سفیر پرتغال جهت اجرایی شدن توافقات آن دیدار، رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل فارابی و کارلوس کوشتانهوش سفیر پرتغال با حضور مجازی مدیران سینماتک پرتغال نشستی برگزار کردند.

توافق برای برگزاری هفته فیلم ایران در لیسبون در فصل پاییز به میزبانی سینماتک پرتغال برای نمایش فیلم‌های کلاسیک ایران و برگزاری هفته فیلم ایران در انستیتو فیلم پرتغال برای نمایش آثار جدید، از مهم‌ترین بخش‌های این مذاکره بود.

همچنین میزبانی تهران برای برگزاری هفته فیلم پرتغال در سال جاری، حضور سینمای پرتغال در رویدادهای سینمایی ایران و حضور هیئت‌های سینمایی دو کشور در هفته‌های سینمایی یادشده نیز از دیگر سرخط‌های مذاکرات این نشست بود.

مرتضی دامن‌پاک جامی، سفیر ایران در لیسبون، خوزه مانوئل کوشتا رئیس سینماتک پرتغال و نونو مدیر برنامه‌ریزی سینماتک پرتغال از دیگر حاضران در این نشست بودند.

براساس این گزارش پیگیری توافقات صورت گرفته در حوزه بین‌الملل که در جریان برگزاری بازار فیلم جشنواره کن و در چتر سینمای ایران اتفاق افتاد توسط معاونت بین‌الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی پیوسته ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار