عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم شهر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایش ضعف‌ها و قوت‌های تهران در «جشنواره فیلم شهر»/ مباحث شهروندی نیازمند تفکر اسلامی است

رجبی با تاکید بر اینکه مباحث شهروندی نیازمند تفکر اسلامی است، گفت: در جشنواره فیلم شهر، هدف نمایش تهران و مدیریت شهری آن به‌همراه ضعف‌ها و قوت‌هاست تا بتوانیم آن را در فضای بین‌الملل نمایش دهیم.
کد خبر: ۵۳۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ - 24June 2022

نمایش ضعف‌ها و قوت‌های تهران در «جشنواره فیلم شهر»/ مباحث شهروندی نیازمند تفکر اسلامی است«روح‌الله رجبی» سرپرست شبکه تلویزیونی امید در گفت‌‍وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به برگزاری  جشنواره فیلم شهر اظهار داشت: موضوع کلی و شعار اصلی جشنواره فیلم شهر، «کلانشهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» است که باید محقق شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر افزود: بخش‌های مختلف این جشنواره اعم از ارسال آثار، داوری‌ها، جوایز و تقدیر‌ها نیز بر این مبنا انجام می‌شوند؛ همچنین بحث شهروندی و ساخت شهر نوین در دنیای نو بر مبنای تفکر اسلامی یکی دیگر از موضوعاتی است که این جشنواره پیگیری می‌کند، در واقع در تلاش هستیم تا بتوانیم اهداف نظام انقلاب اسلامی را در قالب شعار امسال جشنواره محقق کنیم.

وی به تشریح اهداف این جشنواره پرداخت و افزود: جشنواره باید بتواند در شهر‌هایی که ام‌القری و پایتخت‌های جهان اسلام هستند نماد و الگو ارائه دهد و به حوزه‌هایی همچون مسائل اجتماعی، فرهنگی و شهری، از آسیب‌ها، مشکلات، موانع گرفته تا فرصت‌ها و قوت‌هایی که درون شهر وجود دارد، بپردازد.

رجبی با اشاره به اهمیت نقش رسانه در فرهنگسازی، عنوان کرد: هدف جشنواره در نهایت ایجاد جریانی در بدنه سینما و تولید محصولات رسانه‌ای و تصویری در کشور است که به موضوعاتی که مطرح شد بپردازد، در همین راستا از افرادی که در جشنواره به این موضوعات بپردازند، تقدیر می‌شود. به هر حال جریانی که می‌خواهد شهر را به درستی نمایش دهد، دارای نقات قوت و ضعفی است و جشنواره فیلم شهر به کمک شهرداری تهران قصد دارد این موضوع را محقق کند.

سرپرست شبکه تلویزیونی امید، با اشاره به نحوه پرداختن این جشنواره به مسائل شهری و شهرنشینی، خاطرنشان کرد: پرداختن به مسائل و معضلات اجتماعی آسیب‌های اجتماعی جزو مسائلی است که باید در این جشنواره به آن پرداخته شود، اما طبیعتاً باید دیدگاه درستی داشته باشیم، نقص‌ها و قوت‌ها را ببینیم، آسیب‌ها، تاریکی‌ها، راهکارها، روشنایی روز و امید را ببینیم و آن‌ها را برجسته کنیم. هر مسئله اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، ترافیک شهری و... که ظاهر و باطن شهر و رفتار شهروندی را درگیر می‌کند، در این جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: نقش رسانه سینما در این میان بسیار موثر است؛ حتی به نظرم نقش‌هایی که گاهی دارای نقص‌هایی هستند و به اصطلاح، خاکستری هستند و از طبقات مختلف اجتماعی گزینش می‌شوند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این نقش‌ها در یک قصه قرار می‌گیرند تا بتوانند آرام آرام آن نقص خود را برطرف کنند و خود را به کمال برسانند و یا اینکه دیگران آن نقص را بپذیرند. در هر صورت، سیر این آسیب به سمت کمال که در صحنه شهر اتفاق می‌افتد، از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در جشنواره فیلم شهر معنا پیدا کند و قابل اجرا باشد.

رجبی با بیان اینکه در جهان نیز جشنواره‌هایی با موضوع شهر برگزار می‌شوند، خاطرنشان کرد: در این جشنواره‌ها، فیلم‌هایی نمایش داده می‌شوند که خاص آن شهر هستند و هدف آن تبیین نظام مدیریت شهری آن شهر مورد نظر است. از این طریق، آن شهر به عنوان نماد می‌تواند به سایر شهر‌ها آموزش دهد و الگو قرار بگیرد. در جشنواره فیلم شهر نیز می‌خواهیم همین کار را انجام دهیم. هدف آن است که تهران و مدیریت شهری داخل تهران را با وجود ضعف‌ها و قوت‌ها، درست نمایش دهیم تا بتوانیم آن را در فضای بین‌الملل نمایش دهیم. لازم است که درباره نحوه مدیریت شهرمان صحبت کنیم؛ چون مدیریت شهر تهران به‌عنوان پایتخت، مبنای مدیریت کل کشور خواهد بود، این را می‌توانیم در سطح بین‌الملل عنوان کنیم که مدل جدیدی برای مدیریت شهری، با وجود مولفه‌های دینی و اسلامی و شهر مدرن داریم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم شهر، در دوره‌های گذشته، افزود: همواره در دوره‌های گذشته این جشنواره، افراد و آثار مورد توجه آن را پیگیری می‌کردم. جشنواره فیلم شهر، در این دوره نیز قرار است استمرار همان وضعیت را با توجه به استعداد‌ها و افراد جدید و جوان‌تر و اتفاقات نو دنبال کند.

به گزارش دفاع‌پرس، هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، به دبیری مجید اکبرشاهی تابستان سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار