آمریکا باز هم توپ مذاکرات وین را به زمین ایران انداخت

یک مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تلاش کرد توپ مذاکرات وین را به زمین ایران انداخت.
کد خبر: ۵۳۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷ - 25June 2022

آمریکا باز هم توپ مذاکرات وین را به زمین ایران انداختبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا به اظهارات «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین واکنش نشان داد.

این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده گفت: «ما آماده‌ایم به سرعت توافق مذاکره‌شدن در وین برای بازگشت به اجرای کامل برجام به سرانجام برسانیم، اما لازم است ایران مطالباتی که فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هستند را کنار بگذارد.»

امیرعبداللهیان پنجشنبه دوم تیرماه در نشست خبری با سرگئی لاوروف همتای روس خود در تهران ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین در آینده نزدیک از سر گرفته شود و افزود: برنامه‌ریزی‌هایی در دستورکار وزارت خارجه است و امیدواریم با واقع‌بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکار‌های عملی برای پیشرفت گفتگو‌ها بار‌ها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشور‌های غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشور‌ها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفتگو‌ها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفتگو‌ها نیست، کشور‌های غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

مقام آمریکایی همچنین به آکسیوس گفت: «امکان دارد که گفتگو‌های غیرمستقیم با ایران آغاز شود، اما ما این موضوع را متوجه نخواهیم شد مگر اینکه بعد از خروج تیم اتحادیه اروپا از ایران بتوانیم قرائت کامل‌تری داشته باشیم.»

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در سفر به تهران گفت که مذاکرات درباره برجام در روز‌های آتی از سر گرفته خواهد شد او گفت: ما باید برجام را دوباره روی ریل قرار بدهیم.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: خیلی خوشحالم که قرار است مذاکرات را درباره برجام در روز‌های آتی از سر بگیریم. روز‌های آتی یعنی این‌که واقعا روز‌های آتی و این بن بست را بشکنیم.

بورل همچنین گفت: من مذاکرات را پیشنهاد کردم. ما متنی داشتیم و یکسری سؤالات کوچکی بود که قرار بود آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها به آن پاسخ دهند، چون چین، فرانسه، روسیه، آلمان و انگلیس کارشان را انجام داده بودند و یکسری سؤالات در ماه مارس باقیمانده بود که ایران و آمریکا باید به آن پاسخ می‌دادند و قرار نبود این وقفه سه ماه شود. این وقفه باید شکسته شود و سه ماه گذشته و باید کار را تسریع کنیم و امروز خیلی خوشحالم بابت این تصمیم که ایران گرفت که مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و این تصمیم در تهران و واشنگتن گرفته شده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها