سازنده مجسمه حاج قاسم مطرح کرد؛

چرایی ساخت‌ تندیس‌های ناهماهنگ از شهید سلیمانی/ نقش شهید قاسم سلیمانی در بنیانگذاری موزه مقاومت

کنگرانی از جمله هنرمندانی است که مواردی همچون ساخت تندیس سپهبد شهید قاسم سلیمانی را در کارنامه دارد، علاوه بر این سال‌ها است که به واسطه سطح بالای آثار این هنرمند، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از هنر این هنرمند استفاده می‌کند.
کد خبر: ۵۳۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۷ - 26June 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «حمید کنگرانی» از جمله هنرمندانی است که مواردی همچون ساخت تندیس سپهبد شهید قاسم سلیمانی را در کارنامه دارد، علاوه بر این سال‌ها است که به واسطه سطح بالای آثار این هنرمند، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از هنر این هنرمند استفاده می‌کند. به عقیده کنگرانی استفاده از سبک‌های هنری بستگی به نظر هنرمند دارد چرا که سبک‌های هنری برای رساندن مقصود هنرمند از خلق اثر، به خدمت گرفته می‌شوند.

نکته حائز اهمیت در گفته‌های این مجسمه‌ساز برجسته کشورمان مربوط به شرایط و فضای ساخت یک اثر است. کنگرانی بر این نکته تاکید می‌کند که هنرمندان برای ساخت تندیس شخصیت‌ها از نظرات اطرافیان آن‌ها استفاده می‌کنند، چرا که به باور او نزدیکی تندیس‌ها با آنچه مخاطب از آن شخصیت در ذهن دارد، بسیار حائز اهمیت است. متن گفت‌وگوی مجله سرو با این مجسمه‌ساز به شرح زیر است.

شهید قاسم سلیمانی از بنیانگذاران موزه مقاومت است

دفاع‌پرس: ارزیابی شما از رابطه هنر‌های تجسمی و دفاع مقدس را در طی سال‌های گذشته چیست؟

دفاع مقدس یک واقعه بزرگ تاریخی برای سرزمین ما محسوب می‌شود که برای زنده نگهداشتن یاد آن دوران و بازتاب آن به ابزار‌های فراوانی نیاز است، که هنر یکی از این ابزار‌ها محسوب می‌شود. در حقیقت در سال‌های اخیر از هنر برای ساخت صحنه‌هایی استفاده می‌شود که ثبت آن برای نسل‌های آینده لازم است. به عبارت دیگر با ابزار هنر یاد ایامی نظیر هشت سال دفاع مقدس را ثبت می‌کنیم که نسل آینده از این تجربه تاریخی استفاده و بهره‌برداری کند.

دفاع‌پرس: علی‌رغم اینکه در بخش هنر‌های تصویری توانستیم آثار ماندگاری در حوزه انقلاب و دفاع مقدس داشته باشیم، اما به نظر می‌رسد هنوز در بخش مجسمه‌سازی دست جلوتر با هنرمندان روشنفکر و آوانگارد است و بیشتر آثاری که در ذهن مردم ماندگار شده‌اند، مربوط به این دسته از هنرمندان است، نظر شما در این باره چیست؟

امروز در دنیای هنر، تکنیک بسیار اهمیت دارد، اما بیشتر از آن هدف هنرمند حائز اهمیت است. در حقیقت زمان خلق یک اثر هنری این نکته مهم است که هدف هنرمند از ساخت آن چیست و در این مسیر ممکن است برای بهتر رساندن پیام مدنظر خود از هر سبکی اعم از کلاسیک، هایپررئال و مواردی از این قبیل استفاده کند. به عبارت دیگر استفاده از سبک‌ها و اینکه هنرمند برای خلق یک اثر از چه سبکی بهره می‌گیرد بستگی به سلیقه آن هنرمند و نوع کار دارد کما اینکه ممکن است یک اثر سلیقه کلاسیک را بپذیرد. در مجموع در خلق اثر هنری همه چیز وابسته به هدف از خلق آن اثر است.

شهید قاسم سلیمانی از بنیانگذاران موزه مقاومت است

دفاع‌پرس: چه زمانی از طرف موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شما پیشنهاد ساخت مجمسه شهید سلیمانی داده شد و فرآیند ساخت آن به چه صورت بود؟

بنده با موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حال انجام کاری بودم که خبر شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی رسید. در همین زمان به آقای جعفری، مدیر عامل موزه پیشنهاد ساخت تندیس این شهید بزرگوار را دادم. در نهایت ایشان با تاکید بر اهمیت، حساسیت کار و ضرورت خلق اثری فاخر، پیشنهاد بنده را پذیرفت و شروع به ساخت تندیس کردم. تندیس حاج قاسم سلیمانی که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است با سرعت بالا و در نتیجه ۱۸ روز کار شبانه‌روزی ساخته شد. واقعیت امر این است که ساخت چنین تندیس‌هایی بیش از این زمان می‌برد هم‌چنان که تندیس دیگری از حاج قاسم سلیمانی که در برج میلاد است، طی ۴۰ روز ساخته شد. نکته دیگر در مورد شتاب برای ساخت تندیس ایشان در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این است که شهید قاسم سلیمانی از بنیانگذاران موزه مقاومت بود و قرار بود خودش در آنجا حضور پیدا کند و آن موزه را افتتاح کند، اما متاسفانه قبل از این اتفاق به شهادت رسید.

دفاع‌پرس: متاسفانه یکی از اتفاقات تلخ فرهنگی پس از شهادت حاج قاسم ساخت تندیس‌ها و مجسمه‌هایی در اقصی نقاط کشور بود که بعضا دستاویزی برای رسانه‌های معاند و کاربران فضای مجازی قرار گرفت و از طرفی در شأن این شهید بزرگوار نبود، نظر شما در این رابطه چیست؟

در مورد ساخت تندیس‌های بعضاً غیر حرفه‌ای از سپهبد شهید قاسم سلیمانی این نکته مهم است که این تندیس‌ها به سفارش نهاد یا سازمان خاصی ساخته نشده و مردم به صورت خودجوش هزینه ساخت تندیس مورد نظر را فراهم کردند و در نهایت هنرمندی آن را ساخته است. برخی از افرادی که سفارش ساخت این تندیس‌ها را داده بودند می‌گفتند حتی زمین خود را فروخته‌اند که هزینه ساخت تندیس را فراهم کنند، اما آن اثر به شکل مورد نظر ساخته نشده است، البته برخی آثار هم مطلوب بودند.

شهید قاسم سلیمانی از بنیانگذاران موزه مقاومت است

دفاع‌پرس: اگر تندیس‌های ساخته شده، نظر سفارش‌دهنده را هم جلب نکرده، چرا نصب شده‌اند؟

نصب تندیس‌های نامناسب در مورد سپهبد شهید قاسم سلیمانی متوجه مسئولینی است که مجوز نصب آن تندیس را صادر کردند و این انتقاد به آن‌ها وارد است؛

دفاع‌پرس: و سخن پایانی...

هنرمندان در ساخت تندیس‌ها به ویژه تندیس شخصیت‌های بزرگ ملی و مذهبی از نظرات اطرافیان و نزدیکان آن‌ها استفاده می‌کنند، کما اینکه بنده پیش از ساخت تندیس سپهبد شهید قاسم سلیمانی با خانواده ایشان جلسه‌ای داشتم و در آن جلسه از بنده خواستند که مجسمه سپهبد شهید قاسم سلیمانی را با چهره و حالت غیرنظامی و با چهره‌ای مردمی، همانطور که در میان مردم حاضر می‌شد بسازم، که بنده هم این نکته را رعایت کردم و طبق نظر خانواده ایشان تندیس را ساختم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها