جلوه گفتمان مقاومت بر بلندای تهران در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درصدد برآمد در راستای ترویج این گفتمان ارزشی و با بهره‌گیری از نگاه آمیخته با هنر، جلوه‌هایی فاخر و ارزشمند از سیر پیدایش، تحول، تطور و تکوین گفتمان مقاومت اسلامی را در پیشروی بازدیدکنندگان به تصویر کشاند.
کد خبر: ۵۳۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱ - 26June 2022

جلوه گفتمان مقاومت بر بلندای تهرانبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، گفتمان مقاومت که با پیروزی انقلاب اسلامی تجدید حیات مجدد پیدا کرده و با الهام‌بخشی خویش عرصه جدیدی را در مناسبات بین المللی ایجاد کرد به الگویی برای مستضعفان، عدالت‌جویان و آزادیخواهان تبدیل شد و به سرعت از مرز‌های جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و راهبرد‌های نظام سلطه و صهیونیزم بین‌الملل برای تقابل با طلیعه انفجار انقلاب اسلامی را با چالش‌های اساسی مواجه کرد.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درصدد برآمد در راستای ترویج این گفتمان ارزشی و با بهره‌گیری از نگاه آمیخته با هنر، جلوه‌هایی فاخر و ارزشمند از سیر پیدایش، تحول، تطور و تکوین گفتمان مقاومت اسلامی را در پیشروی بازدیدکنندگان به تصویرکشاند و به تبیین ابعاد، اقدامات، تأثیرات و پیامد‌های این گفتمان بپردازد.

معماری این نمایشگاه عظیم و بین المللی در دو طبقه در مجموعه سراسرنمای موزه ملی انقلاب اسامی و دفاع مقدس مشتمل بر ۱۲ بخش: جنایات، عراق و عتبات عالیات، شهدا، فلسطین، لبنان، افغانستان، آفریقا، بوسنی و هرزگووین، داعش، سوره، یمن و بحرین طراحی و اجرایی شده و در ۱۴ مردادماه ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید.

در بخشی از سراسر نمای مقاومت، بخشی از مقاومت مردم خرمشهر در آغاز حمله صدام به مرز‌های کشور به صورت سه بعدی و ۳۶۰ درجه و با جلوه‌های ویژه به تصویر کشیده شده است.

در بخشی از این سراسر نما نیز به بخشی از زندگی سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی پرداخته شده است.

گفتمان مقاومت که با انقلاب اسلامی ایران که به معجزه قرن بیستم مشهور شد انفجارنوری بود که در فضای ماتریالیستی قدرت‌های غرب و شرق به وقوع پیوست و انوار نورانی آن، پایه‌های کاخ ستمگران دنیا را به لرزه درآورد به طوریکه «موشه دایان» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی از آن به عنوان زلزله سیاسی قرن بیستم یاد کرده است. شعاع نورانی این انقلاب مردمی که بنیان اصلی آن بر پایه‌ی معنویت استوار بود، به سرعت مردم مسلمان و آزادی خواه منطقه را تحت تأثیرقرار داد و قدرت‌های استکباری را بر آن داشت تا با بسیج همه جانبه، از گسترش نفوذ معنویت انقلاب اسلامی ممانعت به عمل آورند.

در این خصوص می‌توان به هشت سال جنگ تحمیلی ایران اسلامی اشاره کرد که حزب بعث عراق با رهبری صدام حسین و حمایت‌های همه جانبه دو بلوک شرق و غرب، یک تهاجم تمام عیار رابه مرز‌های غربی کشور آغاز کرد که منجر به اشغال بخش‌هایی از کشور عزیزمان شد. اما در نهایت پس از سال‌ها ایستادگی، مقاومت و جانفشانی رزمندگان، نتیجه‌ای جز شکست مفتضحانه استکبار جهانی و عقب نشینی تا پشت مرز‌های بین المللی را برای حزب بعث به همراه نداشت.

دفاع مقدس ایران بر پایه و توان بومی جوانان ایرانی طراحی و اجرا شد و سبک جدیدی را درمعادلات دفاعی بوجود آورد به طوریکه گروه‌های مبارز در کشور‌های منطقه که از ظلم و ستم ونفوذ دخالت استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم غاصب در امور داخلی کشور خود و حکام مستبد و مرتجع به ستوه آمده بودند از آن به عنوان الگویی جامع استقبال کرده و پس ازجنگ تحمیلی گفتمان مقاومت، به گفتمان غالب و رایج در جوامع بین الملل مبدل شد.

از این رو، نظریه مقاومت یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی است که توانسته است به تدریج در جوامع جهانی و به ویژه در غرب آسیا به یکی از پر فروغ‌ترین مکاتب سیاسی و نظامی تبدیل شود و پیام آزادی، صلح، عزت، شرف و رهایی ازتحقیر را به ارمغان آورد. مقاومتی که هر روز ابعاد آن در کشور‌های مختلف نظیر؛ فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، یمن، بحرین، شاخ آفریقا، بوسنی، افغانستان و پاکستان به تبعیت از الگوی مقاومت دفاع مقدس انقلاب اسلامی در حال گسترش روزافزون است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها