قالیباف در همایش قوه قضائیه:

هر چقدر قوه قضائیه به عدالت نزدیک‌تر باشد، مردم در آرامش بیشتر هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هرچقدر قوه قضائیه به عدالت نزدیک باشد و مستحکم‌تر و به‌روزتر عمل کند، کار در سایر بخش‌ها و قوا راحت‌تر است و مردم در آسایش و آرامش بهتر زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۵۳۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶ - 27June 2022

مسیر تحول در قوه قضائیه با روحیه حق‌طلبانه طی می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در همایش سراسری قوه قضائیه ضمن گرامیداشت ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و خداقوت به همه فعالان این حوزه، اظهار داشت: خدای بزرگ را شاکر هستیم، این منت را بر سر یکایک ما گذاشت که حیات ما در این مقطع زمانی قرار داده است. مقطعی که افتخار پیدا کردیم از ابتدای جوانی و ورود به جامعه در سایه ولایت و اهل بیت نفس بکشیم و امید داریم همه ما در این مسیر پایدار و ثابت قدم و عاقبت به خیر شویم.

وی تصریح کرد: همچنین به روح پرفتوح همه شهدا به ویژه شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران او، دیگر شهیدان قوه قضائیه و بسیاری از شهدایی که در شرایط سخت و ناامنی‌ها، گمنام و صادقانه و حق‌مدارانه در عرصه قضاوت فعالیت کردند و به شهادت رسیدند، سلام و درود می‌فرستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به سهم خود از زحمات همه همکاران در قوه قضائیه تشکر می‌کنم. دیروز در نشست با دوستان قوه قضائیه به این موضوع اشاره کردم، که با تدبیر و دقت نظر مقام معظم رهبری در انتصاب اخیر این قوه، روند تحول در مجموعه قوه قضائیه مشهود است؛ آنچنان که هرروز نسبت به حرکت رو به جلو امیدوارتر می‌شویم.

قالیباف افزود: به سهم خود از حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ریاست قوه قضائیه تقدیر و تشکر می‌کنم؛ کسی که بیش از چهل سال در این مجموعه خدمت کرده و از قضات برجسته، برتر و نمونه کشور است و با طی کردن سلسله مراتب این قوه، به تار و پود این حوزه آشنا است، از این رو به درستی مسیر تحول را با روحیه حق‌طلبانه و حق‌مدارانه طی می‌کند.

وی با بیان اینکه بیانیه یا سیاست‌نامه مقام معظم رهبری در «گام دوم» سند ما است، اظهار کرد: ما باید با تجربه گذشته رو به آینده حرکت کنیم. یکی از ویژگی‌ها و برجستگی‌های شهید بهشتی این بود که به هر آنچه معتقد بود آن را بیان می‌کرد و خود را نیز ملزم به انجام آن می‌دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شهید بهشتی در حوزه دانش، تجربیات انباشته‌ای داشت؛ او بر مسیر انقلابی‌گری مبتنی بر عقلانیت و عدالت حرکت می‌کرد. مشی مردمی با حداقل دفع و حداکثر جذب را داشت. زمانی که به کلام و یادداشت‌های شهید بهشتی نگاه کنیم به استدلال‌آوری و قدرت اقناع‌سازی او پی می‌بریم و همین ویژگی‌ها بود که او را خار چشم دشمنان انقلاب کرد.

قالیباف اضافه کرد: همین باور‌ها بود که او را مظلومانه به شهادت رساند و انقلاب و ملت ما شخصیت بزرگی را از دست داد. اما حرف او در اداره کشور چه بود؟ او معتقد بود که هیچ تبلیغی به اندازه ساختن یک جامعه نمونه، موثر و صاحب نفوذ نخواهد بود.

وی اظهار کرد: شهید بهشتی معتقد بود که سخن گفتن بس است؛ به میزانی باید سخن گفت که صرفا روش عمل خود را تبیین کنیم و بگوییم چه خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ما بر اساس یک نظریه سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه یک حکومت و نظام سیاسی را برپا داشته‌ایم. نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر این نظریه و برخاسته از اسلامی سیاسی است که امام (ره) آن را تبیین کردند. نظامی که باعث حیات مجدد اسلام و عزت امت اسلامی شده است، از این رو باید این نظام را مقتدر و کارآمد حفظ کنیم.

قالیباف متذکر شد: این نظام، نیازمند یک حکمرانی محکم و متعالی است. همانطور که یک مشروعیت تأسیسی داریم که برخاسته از اسلام، مکتب اهل بیت (ع) و قرآن است، نیازمند یک مشروعیت استمراری نیز هستیم. مشروعیت استمراری ما منوط به کارنامه و عملکرد ما است.

وی تاکید کرد: در بیانیه گام دوم، رهبری به درستی مسیر ما را تعیین کرده‌اند و اینگونه فرموده‌اند که باید از برداشت خود از حکومت علوی به سوی زمینه‌سازی برای حکومت مهدوی حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در رابطه با توانمندی و ظرفیت‌های داخلی، بیان کرد: به عنوان یک خدمتگذار عرض می‌کنم که ظرفیت‌های مادی و سرمایه‌های انسانی بزرگترین ظرفیت ما هستند که در همین شرایط سخت تحریم‌ها در دسترس ما قرار دارند.

قالیباف تاکید کرد: هر سه قوه بر این باور هستیم که خنثی‌سازی تحریم و رفع تحریم را توأمان دنبال کنیم؛ البته اساس ما مبتنی بر خنثی‌سازی تحریم است.

وی افزود: ظرفیت و امکان لازم مادی نیز امروز در کشور وجود دارد تا دست به دست هم به سمت اهداف پیش برویم و مردم ثمرات و نتایج این اقدامات را در زندگی و سفره‌های خود لمس کنند. با تلاش خالصانه یکایک دلداگان انقلاب و ملت شریف، اطمینان دارم دستیابی به اهداف در دسترس ما قرار دارد و امکان‌پذیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطور که در نشست روز گذشته اشاره شد در برنامه هفتم، از تنظیم برنامه توسط دولت تا تصویب در مجلس، در همه مراحل همه با هم با همدلی این مسیر را طی خواهیم کرد.

قالیباف اظهار کرد: ما به سهم خود در مجلس شورای اسلامی معتقد هستیم که سه موضوع را باید به طور جد باید پیگیری کنیم؛ اول اینکه در پایه بودجه قوه قضائیه باید تجدیدنظری اتفاق بیفتد تا در ادامه راه بتواند بر اساس رشد سالانه مسیر رشد خود را طی کند. دوم، در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید و باید آن را به جد پیش ببریم.

وی ادامه داد: سوم، ما معتقد هستیم که قوه قضائیه ممکن است در حوزه تجهیزات، امکانات، ساختمان و این قبیل مسائل با کمبود‌ها و مشکلاتی مواجه باشد، اما سرمایه اصلی این قوه قضات هستند که باید احساس منزلت، قدرت، آسایش و آرامش داشته باشند تا با قضاوت خود، عدالت درست، حق مدارانه و همراه با آزادگی و شجاعت را فراهم کنند و بدین گونه بستر پیشرفت را مهیا سازند. این سه موضوع در اولویت‌های ما در مجلس شورای اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان یک شهروند وقتی به قوه قضائیه نگاه می‌کنم، به نظر می‌رسد مهم‌ترین شاخص برای این مجموعه همان چیزی است که امام (ره) فرمودند که قوه قضائیه باید پناه ملجأ مظلومین و محرومین باشد. یعنی هرکس و هرجا احساس ناامنی و ظلم کرد باید بداند قوه قضائیه پشتیبان و پناهگاه اوست. تحقق این شاخصه مهم بزرگترین افتخار این مجموعه خواهد بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها