حقایقی از جنایت ترامپ در فاجعه حمله به کنگره

مشاور سابق کاخ سفید در کنگره شهادت داد که چطور رئیس جمهور سابق آمریکا در زمان حمله مرگبار هوادارانش به کنگره دست و پا می‌زد تا زمان وقوع این خرابکاری‌ها در کنار آن‌ها باشد و خودش عامل این اغتشاشات بود.
کد خبر: ۵۳۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷ - 29June 2022

حقایقی از جنایت ترامپ در فاجعه حمله به کنگرهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «کسیدی هاچینسون» مشاور عالی‌رتبه کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» روز گذشته (سه‌شنبه) در جلسه کنگره علیه رئیس‌ جمهور جنجالی سابق آمریکا شهادت داد.

طبق گزارش وبگاه «هیل»، مشاور سابق کاخ سفید در جلسه کنگره اعلام کرد که ترامپ که به خوبی می‌دانست که در روز حمله به کنگره در تاریخ ۶ ژانویه، هوادارانش به شدت مسلح هستند، آنقدر برای پیوستن به هوادارانش در ساختمان کنگره مصمم بود که پس از آن‌که راننده وی حاضر به انتقالش به آن‌جا نشد، با خشم به سمت رئیس تیم امنیتی خود حمله برد.

افشاگری در خصوص درگیری فیزیکی بین رئیس‌جمهور ناامید آمریکا و تیم امنیتی وی تنها یکی از صد‌ها بمب خبری است که هاچینسون مشاور سابق «مارک میدوز» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید در دوران ترامپ فاش کرده است.

در حالیکه وجهه‌هایی از حمله هواداران ترامپ به کنگره آشکار می‌شود، مشاور سابق کاخ سفید در جلسه استماع کنگره، تصویر خارق‌القاعده‌ای از کاخ سفید در هرج و مرج ارائه کرد.

در حالیکه مشاوران ترامپ در روز حمله به کنگره از او خواسته بودند که طرفداران خود را متقاعد کند که از این کار خودداری کنند، اما او حاضر به چنین کاری نشده است.

هاچینسون که اولین کارمند کاخ سفید محسوب می‌شود که به طور علنی در برابر کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص بررسی شورش سال گذشته شهادت داد، گفت که در خصوص رخداد‌های ۶ ژانویه، هیچ اتفاقی به صورت خودجوش رخ نداده است.

وی در ادامه مجموعه‌ای از جلسات اوایل ژانویه را توصیف کرد که در آن زمان اعضای چرخه درونی ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای تظاهرات بودند و میدوز و رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ را عملاً در شورش‌های کنگره همدست معرفی کرد.

وی در این خصوص گفت که میدوز و جولیانی قبل از شورش‌های کنگره اطلاع داشتند که اعتراضات ۶ ژانویه به خشونت کشیده خواهد شد و هر دو آن‌ها بعد‌ها خواستار عفو ریاست‌جمهوری شدند.

هاچینسون گفت که جولیانی در تاریخ دوم ژانویه به وی گفته بود: «به کنگره خواهیم رفت. عالی خواهد بود. رئیس‌جمهور آن‌جا خواهد بود. قدرتمند به نظر خواهد رسید.»

زمانی که هاچینسون در این خصوص به میدوز مراجعه کرده بود، میدوز گفت: «اتفاقات زیادی خواهد افتاد کسیدی، اما نمی‌دانم. ممکن است اوضاع در ۶ ژانویه واقعاً و واقعاً بد شود.»

هاچینسون در کاخ سفید شاهد تلاش مذبوحانه ترامپ برای باقی ماندن در قدرت و اقدامات وی برای فشار به معاونش «مایک پنس» برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بوده است.

وی در خصوص دعوت به خشونت ترامپ گفت: «من بعنوان یک آمریکایی منزجر شدم. حرکتی در تضاد با وطن‌پرستی بود. اقدامی غیرآمریکایی بود. شاهد بودیم که به خاطر یک دروغ، ساختمان کنگره در حال از بین رفتن بود.»

در جلسه استماع کنگره، هاچینسون، تصویری از رئیس‌جمهوری که کنترل خود را در ۶ ژانویه از دست داده بود و مشتاق بود که معترضان بیشتری به صحنه نزدیک شوند تا مراسم خالی به نظر نرسد، ارائه کرد. ترامپ برای رسیدن به این هدف، فلزیاب‌هایی را که در تمامی مراسم‌های ریاست‌جمهوری اجباری هستند، حذف کرد.

کمیته مجلس نمایندگان کنگره، شواهدی را در قالب گزارش‌های مربوط به تماس با پلیس نشان داد که تعدادی از معترضان در آن روز سلاح‌هایی از جمله تپانچه گلاک و تفنگ‌های نیمه خودکار مدل «آ آر -۱۵» حمل می‌کردند.

کسیدی: کاخ سفید از صبح روز ۶ ژانویه می‌دانست که حامیان ترامپ چاقو، نیزه و. همراه دارند، اما هیچ اقدامی نکردند.

هاچینسون به این شواهد افزود و گفت مقامات ارشد کاخ سفید از ساعت ۱۰ صبح روز ۶ ژانویه می‌دانستند که حامیان ترامپ چاقو، تفنگ، اسپری خرس، جلیقه زرهی و نیزه‌هایی به انتهای میله‌های پرچم با خود همراه دارند.

مشاور سابق کاخ سفید و «تونی اورناتو» معاون رئیس دفتر ترامپ به میدوز مراجعه کردند تا به وی در خصوص این تهدید اطلاع‌رسانی کنند، اما میدوز هیچ اقدامی انجام نداد.

بی اعتنایی معاون رئیس دفتر ترامپ به خبر مسلح بودن هواداران ترامپ

هاچینسون ادامه داد: «من به وضوح به یاد دارم که مارک از تلفن خود به بالا نگاه نکرد. یادم می‌آید که تونی توضیحاتش را تمام کرد و چند ثانیه طول کشید تا مارک چیزی بگوید. چون تقریباً گفتم: «مارک، صدایش را شنیدی؟» و بعد مارک صدایی درآورد. مثل این بود که «باشه، چیز دیگری؟» همچنان به تلفنش نگاه می‌کرد.»

بر اساس این گزارش، ترامپ از وجود مغناطیس‌سنج‌ها که مانع از ورود هواداران مسلح وی برای شنیدن سخنرانی وی می‌شد، خشمگین بود و هاچینسون در این خصوص گفت: «او احساس می‌کرد که مغناطیس‌سنج‌ها مقصر بودند که به همه اجازه ورود ندادند، اما دلایل اصلی و احتمالاً دلیل اصلی این بود که او می‌خواست تمام صحنه پر باشد و عصبی بود که از ورود افراد مسلح که از دستگاه مغناطیس‌سنج عبور می‌کردند، جلوگیری می‌شد.»

هاچینسون در گفت‌وگوی پیشین خود با بازرسان مجلس نمایندگان آمریکا، درخواست ترامپ از ستاد کارکنان و تیم امنیتی خود را بیان کرد. ترامپ به آن‌ها گفته بود: «آن‌ها برای صدمه زدن به من این‌جا نیستند. مغناطیس‌سنج‌های لعنتی را از این‌جا بردارید. اجازه دهید مردم من وارد شوند. آن‌ها می‌توانند از این جا به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کنند. اجازه دهید مردم من وارد شوند. مغناطیس‌سنج‌های لعنتی را بردارید.»

هاچینسون ادامه داد، اما شاید تکان‌دهنده‌ترین جزئیات روند روز سه‌شنبه و زمان حمله به کنگره، زمانی رخ داد که ترامپ برای هوادارانش از دفتر خود سخنرانی کرد و اصرار کرد که به هوادارانش در حالیکه به کنگره حرکت می‌کردند، بپیوندند. میدوز در آخرین لحظه برای ترامپ چنین برنامه‌ریزی را کرده بود.

وکلای کاخ سفید نسبت به انجام چنین سفری هشدار داده بودند و «پت سیپولون» مشاور کاخ سفید هشدار داده بود که به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال ایجاد مانع در اجرای عدالت یا تحریک شورش است.

تکان‌دهنده‌ترین جزئیات روند حمله به کنگره، زمانی رخ داد که ترامپ برای هوادارانش از دفتر خود سخنرانی کرد و اصرار کرد به آن‌ها بپیوندند. میدوز در آخرین لحظه برای ترامپ چنین برنامه‌ریزی را کرده بود

هاچینسون در حالیکه در خصوص پیام صبح روز حمله سیپلون توضیح می‌داد، گفت «لطفاً مطمئن شوید که از ساختمان کنگره بالا نمی‌رویم. اگر اجازه وقوع چنین حرکتی را بدهیم، به هر جرم قابل تصوری متهم خواهیم شد».

«کوین مک کارتی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا نیز نگران بود که ترامپ به معترضان در کنگره بپیوندد. وی در میانه سخنرانی ترامپ با هاچینسون و اورناتو تماس گرفت و اخطار داد که قول داده که با هوادارانش در امتداد خیابان پنسیلوانیا راهپیمایی کند.

هاچینسون این‌گونه اظهارات مک کارتی را نقل کرد: «تو تمام هفته گفتی که این جا نمی‌آیی. به چه دلیل به من دروغ گفتی؟»

گزارش چت امنیت ملی نشان می‌دهد مشاوران داخلی ترامپ سعی داشتند، سفر ترامپ به سوی هوادارانش را عملی کنند و این در حالی است که در ساعت ۱۲:۵۷ بعد از ظهر هشدار داده بودند که هوادارانش حصار‌های امنیتی کنگره را از میان برداشته‌اند.

اورناتو و رابرت انگل مأمور ویژه سرویس محرمانه آمریکا در ۶ ژانویه به هاچینسون گفتند که در نهایت این سرویس محرمانه آمریکا بود که درخواست‌های ترامپ برای انتقال به سمت کنگره را رد کرد.

وقتی انگل به ترامپ اطلاع داد که نمی‌توانند با خیال راحت به این سفر برنامه‌ریزی‌شده بروند، ترامپ گفت: «من رئیس‌جمهور لعنتی هستم، اکنون مرا به کنگره ببرید».

درگیری فیزیکی ترامپ با رئیس تیم امنیتی کاخ سفید

هاچینسون توضیح داد: «رئیس‌جمهور به سمت جلوی خودرو آمد تا فرمان را بگیرد. انگل بازوی او را گرفت و گفت آقا، باید دست خود را از روی فرمان بر دارید، ما به بخش غربی کاخ سفید بازمی‌گردیم. به کنگره نمی‌رویم. آقای ترامپ سپس از دست آزاد خود بر‌ای حمله کردن به بابی انگل استفاده کرد».

خشم انفجاری ترامپ در طول روز ادامه داشت و سیپولون در این خصوص به میدوز گفت: «مارک، باید کاری انجام شود در غیر این صورت افراد خواهند مرد و دستان لعنتی تو به خون آلوده خواهد شد.»

سیپلون در یک جلسه استماع کنگره گفته بود که درست دقایقی پس از اینکه ترامپ توییت کرد که پنس شجاعت حمایت از او در نتایج انتخابات را ندارد، با میدوز درگیر شده بود. هواداران ترامپ در مقابل ساختمان کنگره فریاد می‌زدند: «مایک پنس را اعدام کنید.»

لیز چنی از نمایندگان کنگره پیام‌های ترسناکی را نشان داد که برای کسانی ارسال شده بود که در خصوص شورش‌های ۶ ژانویه در کنگره در جلسه استماع کنگره شهادت داده بودند.

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. ترامپ قبل از حمله هودارانش در یک سخنرانی در بیرون کاخ سفید از طرفدارانش خواسته بود اعتراضشان را به جلسه تأیید پیروزی انتخاباتی «جو بایدن» نشان دهند.

ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا که بار‌ها اعلام کرده بود در انتخابات به نفع بایدن تقلب گسترده انجام شده است، تصریح کرد که او پیروز انتخابات شده و روز ششم ژانویه از حامیانش خواست نگذارند «انتخابات را بدزدند.»

وی در جمع حامیان خودش در واشنگتن دی سی سخنرانی بسیار تندی ایراد کرد و بار‌ها دموکرات‌ها را به تقلب بزرگ متهم کرد. ساعتی بعد از این سخنرانی تند، حامیان ترامپ به سمت کنگره آمریکا رفتند و به نهاد قانونگذار ایالات متحده حمله کردند.

در نتیجه حمله به کنگره آمریکا که باعث تعطیلی چند ساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

سال گذشته پس از ناکام ماندن لایحه انجام تحقیقات درباره این حوادث، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با همکاری چند قانون‌گذار جمهوری‌خواه کمیته‌ای را در این زمینه تشکیل داده و جلسات متعددی را برگزار و برای مقامات سابق و فعلی آمریکا برای حضور در برابر این کمیته احضاریه فرستادند.

پیش‌تر رسانه‌های جمهوری‌خواه آمریکا، یکی از اهداف تشکیل کمیته رسیدگی به حوادث ششم ژانویه را ایجاد تفرقه بین اعضای این حزب و به‌ویژه پنس و ترامپ اعلام کرده بودند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار