یادداشت/ حامد افروغ

کشف زبان مشترک با دنیا در نهضت ترجمه آثار دفاع مقدس

شرح ساده و بی‌پیرایه دلاورمردی‌های ملت ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آنچنان گیراست که روایت ساده و روان آن می‌تواند موجی از پیوند فرهنگی میان ایران و خارجی‌ها را رقم بزند و آبی بر آتش عوام‌فریبی غربی‌ها علیه ایران باشد.
کد خبر: ۵۳۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۳ - 02July 2022

یافتن زبان مشترک با دنیا در نهضت ترجمه آثار دفاع مقدسگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ تاریخ هر کشوری گویای شخصیت و فراز و فرودهای زندگی ملت آن است که هر فرد ثالثی با مطالعه و دقت در آن علاوه بر اینکه نحوه تعامل و روبرو شدن با آن ملت را می‌آموزد، می‌تواند از تجربیات آن ملت نیز بهره ببرد. در این میان کشورهایی که از پیشینه غنی و فرهنگ کهنی برخوردار هستند، بیشتر مورد توجه محققین و مردم دنیا قرار می‌گیرند.

ایران نیز همواره به دلیل همین تاریخ کهن و سراسر ماجرایش مورد دقت و تحقیق افراد بسیاری از شرق و غرب عالم بوده است؛ اما این توجه همواره ایران را از زاویه نگاه آنها روایت کرده است، روایتی که امروزه به دلیل تعمیق حضور رسانه در زندگی بشر از یک سو و سیاست مسموم و مذموم غرب برای مواجهه باایران از سوی دیگر نمای درست و حقیقی‌ای از ملت ایران و تاریخش ارائه نمی‌کند.

اگر چه همان سرکه‌انگبین حضور بیش از پیش رسانه در زندگی، صفرا فزوده و باعث شده تا مردم دنیا خود دست به کار شده و بعضا گزارش‌های میدانی و شخصی خود را منتشر کنند اما این در برابر هجم انبوه تبلیغات علیه ایران و صد البته وارونه‌نمایی افتخارات ملی ایرانیان رقمی به حساب نمی‌آید؛ لذا در این وانفسای رسانه‌ای که هرکس سعی در تاریخ‌تراشی برای خود با تبلیغات رسانه‌ای یا دزدی تاریخی یا تحقیر رقبا دارد، واجب می‌نماید تا مسئولان امر مسیری را برای ابراز وجود ملت ایران و ارائه پیشینه قوی خود به دنیا ایجاد کنند.

یکی از مسیرهایی که در دنیا تجربه شده و جواب گرفته، «ترجمه آثار مفاخر» است که مشخصا با ترجمه آثار مکتوب و نمایشی (دوبله به زبان‌های مختلف) می‌توان زبان مشترک با مردم دنیا یافت و علاوه بر آشنا کردن آنان با روحیه و سرگذشت ملت ایران، راه دیپلماسی عمومی برای اثرگذاری ایران بر سیطره غرب را با نفوذ فرهنگی در دل مردم دنیا هموار کرد.

اگر نخواهیم که با آمار و ارقام ضعف کتابخوانی ملت ایران را بر سرشان بکوبیم، اما باید پذیرفت که مردم دنیا وقت بیشتری برای مطالعه دارند و از آن گذشته با رساندن آثار خود به دست نخبگان خارجی، می‌توانیم فصل جدیدی را برای دیپلماسی فرهنگی بگشاییم تا بذر ایران‌دوستی و ایران شناسی از زاویه نگاه خود ایرانیان در دل‌های دیگران کاشته شود.

همانطور که در بالا آمد، شرح ساده و بی‌پیرایه دلاورمردی‌های ملت ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آنچنان گیراست که روایت ساده و روان آن می‌تواند موجی از پیوند فرهنگی میان ایران و خارجی‌ها را رقم بزند و آبی بر آتش عوام‌فریبی غربی‌ها علیه ایران باشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار