معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا مطرح کرد؛

اپلیکیشن «پلیس من» گامی مهم در هوشمندسازی پلیس

سردار دولتخواه گفت: در حوزه پلیس‌های تخصصی بخشی از هوشمندسازی عملیاتی شده و بخشی دیگر در حال عملیاتی شدن است؛ در بخش ارائه خدمات به مردم هوشمندسازی شامل مواردی می‌شود که دریافت خدمات را برای مردم تسهیل کند چراکه یکی از وظایف پلیس ارائه خدمات به مردم است.
کد خبر: ۵۳۲۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴ - 05July 2022

هوشمندسازی پلیس در دستور کار است/ اپلیکیشن «پلیس من» گامی مهم در هوشمندسازی پلیس

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مهرماه سال گذشته بود که سردار «حسین اشتری» فرمانده کل انتظامی اعلام کرد که پلیس باید با توجه به تنوع مأموریت، گستردگی و ضرورت ارائه خدمات به سمت هوشمندسازی گام بردارد چراکه هوشمند سازی را یک اصل برای انتظامی کل کشور است و باید برای ارائه خدمات سریع‌تر بین دستگاه‌ها از این طریق ارتباط گرفته شود.

البته که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در بیانات خود تاکید داشتند که پلیس علاوه بر اینکه یک نیروی نظامی و جزو نیرو‌های مسلح است، یک سازمان خدماتی و خدمت رسان به مردم هم است، لذا باید کاری کنیم که مردم این خدمت‌هایی را که انجام می‌دهیم، حس کنند.

پلیس در «نمایشگاه شهر هوشمند» شرکت کرده است تا توانمندی‌های فناوری اطلاعات خود را برای مردم به نمایش بگذارد. بر همین اساس با سردار «احمد دولتخواه» معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه مشروح آن را مطالعه می‌کنید:

در ابتدا گزارشی از عملکرد پلیس در حوزه هوشمندسازی بیان کنید

هوشمندسازی در پلیس با دو رویکرد خدمت به مردم با در نظر گرفتن تسهیل گری حداکثری و اجرای مأموریت‌ها با سرعت حداکثری با دستور سردار اشتری فرمانده فراجا آغاز شد. بخشی از اقدامات هوشمندسازی در پلیس مربوط به اقدامات درون سازمانی می‌شود که در حیطه وظایف پلیس‌های تخصصی است و بخشی دیگر مربوط به ارائه خدمات حداکثری به مردم است.

در حوزه پلیس‌های تخصصی بخشی از هوشمندسازی عملیاتی شده و بخشی دیگر در حال عملیاتی شدن است؛ در بخش ارائه خدمات به مردم هوشمندسازی شامل مواردی می‌شود که دریافت خدمات را برای مردم تسهیل کند چراکه یکی از وظایف پلیس ارائه خدمات به مردم است.

در گذشته مردم برای دریافت خدماتی مانند نقل و انتقال خودرو، مسائل مربوط به گواهینامه، وظیفه عمومی و… باید به مقر‌های پلیس مراجعه می‌کردند و بعد از آن این خدمات در دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ ارائه شد، اما نکته مهم این است که افراد محدود به زمان و مکان می‌شدند.

ارائه اپلیکیشن «پلیس من» توانست گام مهمی در هوشمندسازی و تسهیل خدمات به مردم تلقی شود چراکه مردم در هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته می‌توانند خدماتی که لازم دارند از جمله تمدید اعتبار گواهینامه و گذرنامه، اعلام مفقودی خودرو، نقل و انتقال خودرو، مشاهده جرایم رانندگی و… را دریافت کنند.

هدف از ارائه اپلیکیشن پلیس من چه بود؟

هدف این بود که هر آنچه خدمت پلیس در بستر پلیس به علاوه ۱۰ ارائه می‌دهد را در این اپلیکیشن به صورت ۲۴×۷ به مردم ارائه دهیم.

برای دریافت این اپلیکیشن باید به مراکز پلیس به اضافه ۱۰ مراجعه کرد؟

خیر؛ این اپلیکیشن از تمام مارکت‌های موبایلی قابل دریافت است و نصب و استفاده از امکانات آن هیچ هزینه‌ای برای کاربر ندارد و تنها برای استفاده از این اپلیکیشن باید احراز هویت انجام شود و سیم کارت متعلق به خود کاربر باشد. چراکه حفظ حریم خصوصی افراد در این اپلیکیشن برای پلیس در اولویت است.

استفاده از خدمات هم رایگان است؟

اغلب خدمات این اپلیکیشن رایگان است مانند ثبت سرقت خودرو، اما برخی خدمات دارای تعرفه هستند مانند درخواست تمدید گذرنامه؛ قرار نیست پلیس از این اپلیکیشن درآمدزایی داشته باشد و اصلاً هم به دنبال درآمدزایی از این اپلیکیشن نیست، اما خدماتی که تعرفه دولتی دارند باید هزینه اش دریافت شود.

چند خدمت در «پلیس من» ارائه می‌شود؟

نتیجه هوشمندسازی در حوزه پلیس این بود که بتوانیم خدمات بیشتری را با دسترسی آسان‌تر به مردم ارائه دهیم. اکنون حدود ۱۸ خدمت در پلیس من برای مردم قابل دسترسی است و البته این عدد بیشتر هم می‌شود. برخی از خدمات هم را هم به صورت پایلوت اجرا می‌کنیم تا بعد از تکمیل نهایی به لیست خدمات اصلی اضافه شوند.

آیا نصب این اپلیکیشن برای دریافت خدمات اجباری است؟

خیر، هیچ اجباری برای نصب این اپلیکیشن وجود ندارد و افرادی که تمایل به نصب آن را ندارند می‌توانند مانند سابق به دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ مراجعه کنند.

آماری از مراجعه کنندگان به اپلیکیشن پلیس من و خدمات ارائه داده شده بیان کنید؟

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲ و نیم میلیون خدمات پلیسی در بستر اپلیکیشن پلیس من ارائه شده است که البته این عدد برای ما کافی نیست و به دنبال افزایش خدمات در این اپلیکیشن هستیم.

هوشمندسازی در پلیس به حوزه دستگیری و شناسایی متهمان هم کمک کرده است؟

بله، بخشی از موارد هوشمندسازی در مأموریت‌های پلیس برای شناسایی و دستگیری متهم استفاده می‌شود که بنا بر دلایل امنیتی نمی‌توان آن‌ها را بیان کرد؛ همچنین هوشمندسازی در اقدامات پیشگیرانه پلیس هم تأثیر مثبت داشته است.

هوشمندسازی در کدام یک از پلیس‌های تخصصی قابل چشمگیرتر است؟

تمامی پلیس‌های تخصصی هوشمندسازی را در دستور کار خود قرار داده اند و هرکدام هم دستاورد‌هایی داشته اند، اما به دلیل اینکه مردم در زندگی روزمره با خدمات پلیس راهور بیشتر از هر پلیس دیگری ارتباط دارند شاید این برداشت را داشته باشند که هوشمندسازی در پلیس راهور بیشتر اجرایی شده است.

البته که پلیس راهور در حوزه خدماتی بیشترین هوشمندسازی را داشته است، ولی آن طور نیست که سایر پلیس‌ها هیچ عملکردی در این حوزه نداشته باشند. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲ و نیم میلیون خدمات پلیسی در بستر اپلیکیشن پلیس من ارائه شده است.

پلیس توانایی دارد تا مجرمان را از روی چهره و پیگیری چهره آن از طریق دوربین‌ها شناسایی کند؟

اغلب این موارد به فیلم‌ها بر می‌گردد و متعلق به فیلم‌ها است، نه در ایران و نه در هیچ کجای جهان نمی‌توان چهره یک فرد را به دوربین‌ها داد و او را رصد کرد چراکه از نظر فنی مسائلی وجود دارد این اجازه این امکان را نمی‌دهد. اما پلیس در برخورد با متهمان و مجرمان ابزار‌هایی دارد تا شناسایی آن‌ها با سرعت بالایی انجام شود.

در موضوع سرقت صندوق امانات بانک ملی، هوشمندسازی به کمک پلیس آمد؟

در بحث سرقت ما دو مؤلفه داریم یکی وقوع و یکی دیگر کشف وقوع؛ اکثر اوقات وقوع تابع عوامل و شرایط محیطی است و نمی‌شود از آن جلوگیری کرد، اما مهم این است که کشف وقوع با چه سرعت و کیفیتی انجام می‌شود.

در این پرونده هوشمندسازی به کمک پلیس آمد و پلیس ایران توانست در سریع‌ترین سرعت تمامی عوامل این سرقت را شناسایی و دستگیر کند و تمامی اموال را هم کشف کند؛ این در حالی است که در مقایسه با نمونه‌های مشابه سرقت بانک در کشور‌های دیگر مشاهده می‌کنیم پلیس یا نتوانسته تمامی عوامل را دستگیر کند و یا اینکه نتوانسته تمامی اموال را کشف کند.

هوشمندسازی در پلیس تا چه مرحله‌ای ادامه دارد؟

ما برای هوشمندسازی در پلیس سقف نگذاشته ایم، هدفمان این است که در حوزه خدمات رسانی به مردم تا حد اعلی پیش برویم و در بحث‌های درون سازمانی همچنان کار را ادامه دهیم تا به پلیس در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شویم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها