حزب‌الله:

نفت و حقوق لبنان را کامل و بدون نقص می‌خواهیم

معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت که این کشور باید به حقوق خود در زمینه منابع نفتی و گازی دست پیدا کند.
کد خبر: ۵۳۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳ - 05July 2022

نفت و حقوق لبنان را کامل و بدون نقص می‌خواهیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «نعیم قاسم» معاون سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بعد از ظهر امروز سه‌شنبه تأکید کرد که باید مطالبات این کشور در خصوص نفت و گاز مد نظر قرار گیرد.

شبکه خبری الجدید به نقل از قاسم گزارش داد: «ما امروز در برابر یک مطالبه به حق قرار داریم که با پس گرفتن منافع نفتی و گازی لبنان در آب‌های مختص به آن، ارتباط دارد».

وی ادامه داد: «وعده‌هایی که برخی می‌دهند، در به تعویق انداختن راهکار، مفید نیست و نمی‌توان با نظاره‌گری، زمان را گذارند تا اسرائیلیها، استخراج [گاز]را به عنوان یک امر مسلم تحمیل کنند. معادله واضح است، ما نفت و حقوق خود را به صورت کامل می‌خواهیم، بدون کم و کاست».

معاون نصرالله با تأکید بر اینکه لبنان ضعیف نیست و می‌تواند از حق خود دفاع کند، درباره تشکیل کابینه در این کشور گفت که باید این مسئله هر چه زودتر محقق شود.

قاسم با بیان اینکه وجود کابینه از عدم وجود آن بهتر است، خاطر نشان کرد: ما می‌دانیم که آمریکا و حامیانش، خواستار دولت نیستند و نمی‌خواهند لبنان به آسایش برسد. ولی ما باید در داخل، اقدامات جسوانه‌ای انجام دهیم تا دولت تشکیل شود.

ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه (۲ ژوئیه)، مدعی شد که سه پهپاد حزب‌الله را که به سوی سکوی گازی «کاریش» در شرق دریای مدیترانه در حرکت بوده‌اند را سرنگون کرده است. به گفته صهیونیستها، پهپاد‌هایی که حزب‌الله به این منطقه گسیل داشته، غیرمسلح بوده‌اند.

جنبش حزب‌الله لبنان نیز در پی ادعا‌های رژیم موقت صهیونیستی مبنی بر رهگیری پهپاد‌های این جنبش بیانیه صادر و اعلام کرد که مأموریت این پهپاد‌ها شناسایی بوده و مأموریت مورد نظر انجام شد. پیام نیز [به صهیونیستها]رسید.

میدان گازی کاریش مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی است. دو روز پیش دو کشتی حفاری متعلق به رژیم صهیونیستی به سوی خط مرزی مورد منازعه تجاوز کرده و یکی از آن‌ها نیز از این خط به اندازه چند مایل عبور کرد.

تل آویو مدعی است که میدان گازی کاریش، در آب‌های مورد مناقشه نیست بلکه در منطقه اقتصادی انحصاری رژیم صهیونیستی واقع شده است. ۱۵ خرداد گذشته نیز، کشتی حفاری وابسته به شرکت انرژین وارد منطقه مورد منازعه مذکور شده بود که با واکنش و محکومیت گسترده از سوی بیروت همراه شد.

از سوی دیگر، برخی منابع در یونیفل به روزنامه الاخبار اعلام کردند که کشتی‌های جنگی آمریکا به میدان کاریش رسیده‌اند و اقداماتی را برای محافظت از سکوی شناور در این میدان انجام داده‌اند.

از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شد. در ماه می‌گذشته لبنان به خاطر محاسبات اشتباهاتی پیشین، منطقه مورد منازعه را از خط ۲۳ به خط ۲۹ تغییر داد و این منطقه مورد مناقشه به ۱۴۰۰ کیلومتر رسید.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار