صبرِ سختِ صهیونیست‌ها؛ تل‌آویو، عادی‌سازی با ریاض را زمان‌بَر می‌داند

روزنامه «اسرائیل هیوم» در گزارشی به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو، پیوستن عربستان سعودی به روند عادی‌سازی را زمان‌بَر می‌داند و برای آن صبر می‌کند.
کد خبر: ۵۳۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰ - 06July 2022

صبرِ سختِ صهیونیست‌ها؛ تل‌آویو، عادی‌سازی با ریاض را زمان‌بَر می‌داندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه «اسرائیل هیوم» به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی و در آستانه سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، طی گزارشی اذعان کرد که انتظارات تل‌آویو برای گذشتن روابط سیاسی با عربستان سعودی از این مرحله، قابل درک، اما غیر واقعی است.

طبق گزارش پایگاه خبری «i ۲۴»، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان دارند که دولت آمریکا قبل از سفر رئیس جمهور این کشور به منطقه، سعی کرده تا یک سری موضوعات و ایده‌ها را پیش ببرد. رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تعدادی دیگر از رهبران عرب، در جده با بایدن دیدار خواهند کرد؛ از جمله موضوعاتی که در این دیدار مطرح خواهد شد، طرح «ائتلاف دفاعی منطقه‌ای» برای مقابله با تهدیدات موشکی، با مشارکت تل‌آویو خواهد بود. قرار است که رئیس جمهور آمریکا سه شنبه هفته آینده وارد سرزمین‌های اشغالی شود و پس از آن برای سفری دو روزه راهی عربستان سعودی شود.

در مقدمه گزارش روزنامه اسرائیل هیوم آمده است که تنها یک موضوع مورد توافق قرار گرفته و در این سفر به طور رسمی اعلام خواهد شد و آن انتقال حاکمیت جزایر «تیران» و «صنافیر» از مصر به عربستان سعودی خواهد بود که در ازای اجازه عربستان سعودی به هواپیما‌های اسرائیلی برای عبور از حریم هوایی این کشور محقق شده است.

موقعیت جغرافیایی دو جزیره «تیران» و «صنافیر»

اسرائیل هیوم در گزارش خود پیرامون وضعیت این دو جزیره می‌نویسد: «از آن جایی که این دو جزیره جزء لاینفک توافقنامه صلح بین اسرائیل و مصر هستند، به نوعی یک روح حقوقی بین المللی بر وضعیت آن‌ها حاکم است؛ به همین خاطر برای انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان سعودی، مجوز اسرائیل لازم است. در مقابل، اسرائیل نیز ضمانت‌ها و حقوقی را از جمله تضمین آزادی دریانوردی نظامی و غیرنظامی در تنگه تیران شرط موافقت خود قرار داده است. عربستان سعودی نیز پذیرفته که این ضمانت‌ها را به آمریکا بدهد تا واشنگتن به نقش و مسئولیت خود در برابر اسرائیل پایبند باشد».

گزارش این رسانه عبری ادامه می‌دهد: «انتظار می‌رود عربستان سعودی موافقت کند که هواپیما‌های اسرائیلی از سمت شرق از حریم هوایی این کشور عبور کنند؛ در حالی که پیش از این به هواپیما‌های اسرائیلی اجازه داده بود که از مسیر‌های هوایی امارات یا بحرین عبور کنند. این مسئله، به عنوان حمایت غیرمستقیم ریاض از «توافقات ابراهیم» تلقی شد؛ حالا مجوز جدید مدت پرواز از اسرائیل به خاور دور را کوتاه می‌کند. اسرائیل همچنین سعی کرد عربستان سعودی را متقاعد کند که اجازه پرواز مستقیم برای زائران مسلمان از اسرائیل به مکه را بدهد، که تاکنون به این امر موفق نشده است».

فرود هواپیما‌های اسرائیلی در عربستان سعودی

در بخش دیگر گزارش اسرائیل هیوم آمده است: «ایده‌ی مطرح شده و هنوز به نتیجه نرسیده‌ی دیگر تل‌آویو این است که در سفر هفته آینده رئیس جمهور آمریکا از اسرائیل به عربستان سعودی، یک مقام بلندپایه اسرائیلی را در هواپیمای رئیس جمهور آمریکا قرار دهند تا در مذاکراتی که قرار است انجام شود، شرکت کند. اگر این اتفاق بیفتد، برای اولین بار در تاریخ عربستان خواهد بود که یک مقام اسرائیلی به طور علنی به پادشاهی سعودی سفر می‌کند».

اسرائیل هیوم در ادامه گزارش خود از ارزیابی‌های تل‌آویو درخصوص عادی‌سازی ریاض مدعی شد: «سعودی‌ها به توانمندی‌های اسرائیل به ویژه در حوزه هاب امنیت، فناوری و کشاورزی علاقه‌مند هستند و شرکت‌های اسرائیلی توانسته‌اند با شرکت‌های سعودی قرارداد‌هایی امضا کنند که اکثر آن‌ها مخفیانه بوده‌اند؛ علت مخفی بودنشان نیز این بوده که مردم عربستان دچار احساس شرم‌ساری نشوند».

توافق‌نامه آب در مقابل برق کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی

این روزنامه به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی افزود: «عربستان سعودی آماده نیست تا اقداماتی را که امارات و بحرین انجام داده‌اند، انجام دهد. این امر [عادی سازی]زمان می‌بَرد؛ چرا که ریاض کُندتر پیش می‌رود و محافظه‌کارتر است. این تردید همواره وجود دارد که احتمالاً تا قبل از انتقال قدرت ملک سلمان عبدالعزیز به پسرش محمد بن سلمان شاهد روابط کامل بین ریاض و تل‌آویو نخواهیم بود».

امضای توافق عادی‌سازی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی

اسرائیل هیوم در جمع‌بندی خود از عادی سازی عربستان می‌نویسد: «با وجود این، مقامات می‌گویند آنچه اکنون در حال رخ دادن است، اتفاقی تاریخی است. ممکن است این یک گام کوچک تلقی شود، اما آغاز یک سفر طولانی است. به تدریج گام‌های بیشتری به سوی رشد این روند برداشته خواهند شد. سعودی‌ها نیازمند زمان هستند و ما هم به صبر نیاز داریم؛ اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد».

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار