سخنگوی جدید وزارت امور خارجه خبر داد؛

پاسخ قاطع ایران به اقدام نابخردانه صهیونیست‌ها/ زمان و مکان مذاکرات رفع تحریم‌ بزودی تعیین می‌شود

کنعانی با بیان این‌که زمان و مکان مذاکرات رفع تحریم‌ها بزودی تعیین می‌شود، گفت: روابط خارجی و توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود را معطل برجام و گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها نخواهیم کرد.
کد خبر: ۵۳۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰ - 13July 2022

سفر‌های مهم سران کشور‌های همسایه و منطقه به ایرانبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، ناصر کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* تهران پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران به عنوان سیزدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این جلسه در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم در حال برگزاری است. امیدوارم با ارتباط سازنده و تعامل و همکاری نزدیک بین دستگاه دیپلماسی و خانواده بزرگ و اثرگذار رسانه گروهی، مطبوعات به مسؤولیت خطیر خود در این حوزه حساس و مهم عمل کنیم و همکاری متقابل و سازنده‌ای را داشته باشیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: شاهد یکی از بانشاط‌ترین و پویاترین دوران در مناسبات و سیاست خارجی ایران بودیم که همچنان این پویایی را در روز‌ها و ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد خواهیم بود. سفر‌های متعدد سران، روسای جمهور، مقامات عالیرتبه و وزرای خارجه به ایران، تهران را به پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل کرده است. شاهد سفر‌های متعدد رئیس جمهور و وزیر خارجه و سایر وزرا و مسؤولان عالیرتبه به کشور‌های مختلف به خصوص در حوزه همسایگان و در چارچوب سیاست همسایگی بوده و هستیم که می‌تواند نمایی از تبلور و تجلی ایران قوی با به کارگیری دیپلماسی فعال و متوازن باشد.

* طی روز‌های آینده شاهد سفر‌های مهمی از سران کشور‌های همسایه و منطقه به تهران خواهیم بود

کنعانی ادامه داد: طی روز‌های آینده شاهد سفر‌های مهمی از سران کشور‌های همسایه و منطقه به تهران خواهیم بود. اینکه رویکرد و حرکت دستاه دیپلماسی مبتنی بر سیاست کلی نظام و فرامین و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های بالادستی نظام براساس مولفه‌های گفتمانی و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویای دولت سیزدهم شکل گرفته و بر همین مبنا ان‌شاءالله ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اهتمام به قدرت‌های نوظهور و ورود به همکاری‌های راهبردی با آنها، تکمیل فرآیند همگرایی با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، توجه جدی به سیاست منطقه گرایی و آسیاگرایی و توجه به توسعه روابط با سازمان‌ها و نهاد‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مثل پیمان شانگهای، اکو، گروه بریکس و ... وجه دیگری از این دیپلماسی فعال و پویاست.

وی افزود: تأکید بر دیپلماسی اقتصادی با هدف بهبود معیشت مردم و مقابله و خنثی سازی تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه مردم ایران از طریق تمرکز بر روابط دوجانبه با کشور‌های مستقل و توجه به چندجانبه گرایی اقتصادی و تقویت سیاست همسایگی از دیگر توجهات راهبردی دولت و دستگاه دیپلماسی است. مرکز سخنگویی و دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز در این دوره همگام و همسو با دیگر معاونت‌ها و دوایر سیاسی و واحد‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در خدمت تحقق اهداف سیاست خارجی کشور خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در این جلسه گفت: ضروری و لازم می‌دانم از تلاش‌های ارزنده برادر و همکار فاضلم آقای سعید خطیب‌زاده تشکر و قدردانی کنم و به ایشان خسته نباشید بگویم و برای ایشان آرزوی مزید توفیق در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌کنم.

وی همچنین اعیاد قربان و غدیر را تبریک گفت.

* ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتار‌های آمریکاست

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که مدعی شده افزایش فشار‌های اقتصادی و دیپلماتیک به ایران میزان حملات تحت حمایت ایران به نیرو‌های آمریکایی را در مقایسه با دو سال قبل کاهش داده است، گفت: جای بسی تعجب است، اگر دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد سوء، مخرب و ویرانگر خود را که در طول سالیان متمادی در منطقه و به خصوص در منطقه غرب آسیا اعمال و اجرا کردند توجیه و تبیین کنند.

وی افزود: آقای بایدن و مقامات آمریکایی حتما می‌دانند نگاه مردم منطقه نسبت به سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه چیست. در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه قرار داریم. ایشان در مقاله خودش هم یکی از اهداف اساسی سفرش را کمک به تقویت صلح و امنیت در منطقه و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات عنوان کرد. من خیلی تلاش می‌کنم که خوشبین باشم، ولی گمان می‌کنم نگاهی اجمالی به سنت سیاست خارجی آمریکا در طول سالیان متمادی در منطقه و جهان نشان می‌دهد این اظهارات نمی‌تواند اظهارات توام با سیاست عملی آمریکا در منطقه باشد.

کنعانی بیان کرد: ایجاد صلح و ثبات و آرامش در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتار‌های مخرب دولت آمریکاست. ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه نامشروع و غیرقانونی است و طی هفت دهه تاریخی تمام عیار از جرم و اشغالگری و نقض قانون است. آمریکا حامی تمام عیار و بدون قید و شرط این رژیم در منطقه است. سیاست مداخله جویانه آمریکا در کشور‌های منطقه سیاستی غیرقانونی است. حضور نظامی آمریکا در کشور‌های منطقه غیرقانونی بوده است. حضور غیرقانونی آمریکا در کشور‌های منطقه از جمله عراق و افغانستان آورنده ثبات و نظم و امنیت در این کشور‌ها نبوده و خسارات گسترده مادی و معنوی و بشری برای مردم منطقه و رنج، درد و اندوه را برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: دولت آمریکا نمی‌تواند با یک مقاله و با اظهارنظر رئیس جمهور این کشور فرافکنی کند و احیانا اقدامات علیه حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در منطقه را به ایران یا به نیرو‌های منتسب به ایران منتسب کند.

کنعانی ادامه داد: دولت آمریکا باید بداند سیاست خشونت آمیز در منطقه و حمایت از نیرو‌های طرفدار رفتار‌های خشونت آمیز در منطقه باعث ایجاد عکس‌العمل خواهد شد و آن چیزی که در ارتباط با رفتار مردم در منطقه علیه آمریکا و نیرو‌های آمریکایی وجود دارد و مشاهده می‌کنند، نتیجه سیاست‌های غلط دولت آمریکاست.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: معتقدم دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور که اعلام می‌کند با انگیزه ایجاد صلح و ثبات می‌خواهم به منطقه سفر کنم، در سیاست خارجی منطقه‌ای آمریکا بازنگری کرده و نگاهی به نوع نگاه افکار عمومی منطقه کنند و متناسب با واقعیات موجود رفتار خود را تغییر داده و سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی را به کنار بگذارند. وجود رژیم صهیونیستی در منطقه و حمایت تمام عیار آمریکا از این رژیم منشاء بخش حداکثری بی ثباتی و ناآرامی در منطقه است. اصلاح این رفتار، پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورها، پرهیز از ایجاد ائتلاف‌های نمادین و دسته بندی‌های سیاسی و امنیتی در منطقه و احترام به سیادت و حاکمیت و استقلال کشورها، بهترین رفتاری است که دولت آمریکا می‌تواند اتخاذ کند تا هم ثبات و آرامش به منطقه بازگردد و هم عکس‌العمل‌های مردم منطقه نسبت به نیرو‌های آمریکایی در منطقه کاهش یابد.

* امیدواریم بزودی شاهد آزادی اسدالله اسدی باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک بیان کرد: به طور قطع پیگیری آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات عزیز جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دستگیری غیرقانونی ایشان و دستگیری و بازداشت مغایرت آمیز ایشان با کنوانسیون وین در پیگیری‌های وزارت امور خارجه و تمامی دوایر ذیربط دولتی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و دارد.

وی با بیان این‌که آزادی بی قید و شرط اسدالله اسدی درخواست جدی و موکد جمهوری اسلامی ایران است، افزود: گفتگو‌ها و مشورت‌های سیاسی با مقامات بلژیک برقرار است و ارتباط و مشورت‌های نزدیکی در حوزه قضایی با دولت بلژیک برقرار است.

کنعانی ادامه داد: امیدواریم در بستر اقدامات انجام شده و پیگیری‌هایی که تاکنون صورت گرفته و تلاش‌هایی که تا الان انجام دادیم، بزودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده جمهوری اسلامی ایران باشیم و گمان می‌کنیم که دولت بلژیک هم باید به درخواست قانونی و به حق ایران توجه کند و تحت تاثیر جوسازی یک جریان روسیاه و کاملا شناخته شده که تصویر و کارنامه سیاهی در ارتباط با ملت ایران دارد، قرار نگیرد و ان‌شاءالله بزودی شاهد آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم.

* طنز تلخ/ پاسخ قاطع به اقدام نابخردانه رژیم صهیونیستی

کنعانی درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که همچنان آزادی عمل داریم تا با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کرده و اقداماتی را علیه این برنامه انجام دهیم و این‌که بایدن حامل پیام صلح اسرائیل برای عربستان است نیز بیان کرد: این هم طنز تلخی است، رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای نیست و تاریخچه سیاه و روشنی از نقض قوانین و مقررات بین‌المللی و تاریخچه طولانی از تجاوز به حقوق ملت‌ها و اشغالگری دارد و زرداخانه بزرگی از امکانات و تسلیحات هسته‌ای را جمع کرده درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران اظهارنظر می‌کند. این هم از طنز‌های تلخ دنیای سیاست است.

وی گفت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و قانونی است و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده عدم اشاعه است و تمامی فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس انجام می‌شود. هرگونه فعالیت ایران در این حوزه با نظارت آژانس صورت می‌گیرد. رژیم صهیونیستی با دارا بودن زرداخانه هسته‌ای و عدم عضویت در معاهده عدم اشاعه حق ندارد در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران اظهارنظر کند.

کنعانی ادامه داد: توانمندی هسته‌ای رژیم صهیونیستی و زرداخانه هسته‌ای این رژیم که تحت هیچگونه نظارت بین‌المللی قرار ندارد خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی است و این مسؤولیت مجامع بین‌المللی و سازمان ملل و کشور‌های عضو سازمان ملل و آژانس است که به وضعیت هسته‌ای این رژیم رسیدگی کرده و آن را مجبور کنند که تحت مقررات عدم اشاعه قرار بگیرد و به الزامات و مسؤولیت‌های بین‌المللی تن دهد. متاسفانه قانون گریزی این رژیم نتیجه حمایت تمام عیار و بی قید و شرط برخی کشور‌ها از جمله آمریکاست و معتقدم هرگونه اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی در ارتباط با ایران مسؤولیت آن نه تنها با این رژیم بلکه کشور‌هایی است که از این رژیم حمایت می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران به طور قطع هرگونه اقدام نابخردانه این رژیم را با جدیت و با قاطعیت و به صورت پشیمان کننده پاسخ خواهد داد.

* انتظار ایران از مقامات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان

وی درباره درگیری نیرو‌های مرزبانی ایران و طالبان در روز‌های گذشته گفت: مسائل ما با افغانستان متنوع و متکثر است. یکی از موضوعاتی که در ماه‌های اخیر در ارتباط با کشور همسایه ما افغانستان به صورت متناوب گزارش می‌شود برخی رخداد‌ها و نابسامانی و احتمالا اصطکاک‌های مرزی است. ارتباطات مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان به صورت مستمر برقرار است. جهات ذیربط ایرانی با مراجع مرتبط افغانستان در حوزه مرزی ارتباط نزدیک دارند و چند دور گفتگو‌های کمیته مشترک مرزی نیز برگزار شده است.

کنعانی ادامه داد: گمان می‌کنم این اراده و نگاه مثبت در دو طرف وجود دارد که در ارتباط با مسائل مرزی همکاری‌ها را تقویت کنند. مرز دو کشور براساس منافع و مصالح مشترک دو کشور باید مرز صلح و دوستی باشد. امنیت مرز‌های ایران و افغانستان برای گسترش مناسبات تجاری و تبادل اقتصادی دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که شرایطی که در افغانستان وجود دارد قابل درک است، یادآور شد:، ولی انتظار و توقع به حق ایران از مقامات هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان این است که مسؤولیت تامین امنیت مرز‌های مشترک را در مناطق مشترک مرزی در داخل افغانستان قبول کنند و به تلاش‌ها و حسن نیت ایران برای برگزاری نشست‌های مشترک و همکاری‌های دوجانبه به منظور ایجاد امنیت پاسخ مثبت بدهند. این توافق نظر وجود دارد و براساس اطلاعاتی که دارم امروز نشست مشترکی بین طرفین برقرار است و خوشبین هستم که ان‌شاءالله این اختلافات و اتفاقات در آینده در پرتو اراده دو طرف کاهش یابد و شاهد امنیت و ثبات و آرامش در مرز‌های مشترک در برخی نقاطی که این اتفاقات رخ می‌دهد، باشیم.

* کسی که در مقام مطالبه گر و سؤال کننده است، ایران است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه که ایران را به توسل به تاکتیک‌های تأخیری و بازگشت به مواضع قبلی در مذاکرات دوحه متهم کرده و گفته که فرصت برای احیای برجام رو به پایان است، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم، کاملا روشن و مشخص است. پیام واضح جمهوری اسلامی ایران این است که به روند مذاکره و دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات پایبند و ملتزم هستیم. همانطور که وزیر خارجه هم چند بار اشاره کرد اگر نبود اقدامات و تلاش‌های توأم با حسن نیت ایران، چه بسا پنجره دیپلماسی برای موضوعات باقیمانده تا الان باز نمی‌ماند؛ بنابراین حتما طرف‌های اروپایی و متحد آن‌ها یعنی دولت آمریکا می‌دانند باز ماندن پنجره مذاکرات و مفتوح ماندن میز مذاکره، مرهون رفتار مسؤولانه و تدبیر حکمیانه دولت جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی بیان کرد: ایران مسؤولیت‌ها و تعهدات خودش را در توافق هسته‌ای به صورت کامل انجام داده و این دولت آمریکا بود که به صورت غیرقانونی و یکجانبه و خارج از مسؤولیت‌های بین‌المللی خودش توافق را ترک کرد و از اجرای تعهداتش سرباز زد. این دولت‌های اروپایی عضو برجام بودند که به رغم اینکه تعهد کردند که مسؤولیت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام را بپذیرند و این خروج غیرقانونی و یکجانبه را جبران کنند در عمل به جز صحبت و کلام خالی، هیچگونه اقدام مثبتی را در عمل به تعهداتشان انجام ندادند.

وی افزود: کسی که در مقام مطالبه گر و سؤال کننده قرار دارد، دولت جمهوری اسلامی ایران است. ایران این حق را برای این طرف‌ها قائل نیست که در مقام سؤال کننده و مطالبه گر و یا حتی تهدید کننده قرار گیرند و ایران را مورد مواخذه قرار دهند.

* زمان و مکان مذاکرات بزودی تعیین خواهد شد

کنعانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان به روند مذاکرات پایبند است. مذاکرات به روال گذشته از طریق تبادل پیام چه در سطح وزیر خارجه با آقای جوزپ بورل و چه در سطح آقای باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان با آقای انریکه مورا در جریان است. نحوه جمع بندی در خصوص ادامه مذاکرات و همچنین مکان مذاکرات در ارتباطات و پیام‌های طرفینی در حال رایزنی است و زمان و مکان مذاکرات بزودی تعیین خواهد شد.

وی گفت: عدم تعیین زمان و محل مذاکرات را به معنای پایان مذاکرات تلقی نمی‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و این مسیر را تا زمانی که طرف‌های مقابل به روند مذاکره و دیپلماسی چندجانبه پایبند باشند، ایران در این مسیر قرار خواهد گرفت. البته همانطور که دولت و وزارت خارجه بار‌ها اعلام کرده‌اند اساسا جمهوری اسلامی ایران روابط خارجی و به ویژه توسعه روابط اقتصادی و تجاری خودش را معطل برجام و گفتگو‌های هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها نخواهد کرد.

کعنانی افزود: امیدواریم با رویکرد سازنده و همراه با حسن نیت همه طرف‌های مذاکره از جمله آمریکا که مسؤول اصلی و قطعی شراط فعلی حاکم بر روند مذاکرات است، امکان جمع بندی روند و نتایج مذاکرات در آینده نزدیک فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافقی که تامین کننده منافع ملت ایران باشد و تضمین کننده منافع اقتصادی ایران ناشی از توافق برجام باشد در این مسیر جدی هستیم و تاکنون بیشترین ابتکارات را ایران در طول مذاکرات ارائه کرده است. معتقدم این طرف‌های مقابل هستند هم طرف اروپایی و هم مشخصا طرف آمریکایی که باید تصمیم سیاسی خودشان را بگیرند که آیا روند مذاکرات را در آینده نزدیک به نتیجه برسانند یا خیر.

* توصیه به دولت فرانسه

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره هشدار فرانسه به شهروندان این کشور برای عدم سفر به ایران هم گفت: متاسفانه طرف فرانسوی بر مبنای یک رفتار غیرحرفه‌ای، چندمین بار است که چنین هشداری را در وب سایت وزارت خارجه فرانسه درباره هشدار‌های امنیتی سفر به ایران منتشر کرده است. مبنای این هشدار و رفتار، یک رویکرد سیاسی است و هیچ انطباقی با وضعیت امنیتی داخلی ایران ندارد.

کنعانی بیان کرد: آمار‌های رسمی نشان می‌دهد در طول یک سال گذشته با فروکش کردن همه گیری کرونا روند مسافرت توریست از کشور‌های خارجی از جمله فرانسه روند افزایشی بوده است. حتی شاهد افزایش گردشگران فرانسوی هستیم. جمهوری اسلامی ایران به خوبی و کاملا برجسته مشخص است که یکی از کشور‌های با ثبات در منطقه غرب آسیا است و شاهد کمترین رخداد‌های امنیتی برای گردشگران خارجی بودیم. مردم ایران کاملا مهمان نواز هستند. سیاست دولت آقای رئیسی بر این قرار گرفته که زمینه‌ها و بستر‌های لازم را در داخل برای افزایش پذیرش گردشگران خارجی فراهم کند.

وی افزود: ایران به همه گردشگران خارجی و از جمله فرانسه که علاقه‌مندند به ایران سفر و از اماکن تاریخی و فرهنگی ایران بازید کنند، خوشامد می‌گوید و با آغوش باز پذیرای گردشگران خواهد بود و به دولت فرانسه توصیه می‌کنیم به این مسائل حرفه‌ای نگاه کند و مسائل سیاسی را به موضوعات گردشگری و امنیت گردشگران ارتباط و پیوند ندهد.

* سوئد هر چه سریع‌تر زمینه آزادی حمید نوری را فراهم کند

وی درباره وضعیت حمید نوری زندانی ایرانی در سوئد گفت: وضعیت این شهروند ایرانی برای ما بسیار حائز اهمیت است و وزارت خارجه از ابتدای دستگیری این شهروند با جدیت این موضوع را در دستور پیگیری خود قرار داده است و سفارت ایران در سوئد موضوع نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد را به صورت جدی پیگیری کرده است. بازداشت این شهروند ایرانی مبنای درست قضایی ندارد. متاسفانه فضاسازی سیاسی یک جریان معاند و تروریستی زمینه دستگیری غیرقانونی این شهروند ایرانی را در سوئد فراهم کرده است.

کنعانی ادامه داد: معتقدیم ادعا‌های یک گروه تروریستی در سوئد نباید مبنای برخورد با یک شهروند قرار بگیرد و باید به وضعیت سلامت و درمان ایشان توجه جدی شود. به دولت سوئد تأکید جدی کردیم و ارتباط بین وزارت خارجه با سوئد برقرار بوده و گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته بین امیرعبداللهیان با همتای سوئدی در این زمینه برقرار شد و تأکید ویژه‌ای وزیر خارجه در ارتباط با ضرورت رعایت حقوق قانونی این شهروند ایرانی و دسترسی به وکیل و پزشک برای دریافت خدمات درمانی به بهترین وجه داشت. دیدار و گفتگو با خانواده را به صورت جدی مورد تاکید قرار دادیم. انتظار داریم دولت سوئد به این موضوع از دریچه قضایی نگاه کند و حقوق قانونی این شهروند ایرانی را مورد توجه قرار دهد و نگاه سیاسی را از دریچه یک جریان معاند کنار بگذارد و هر چه سریع‌تر زمینه آزادی این شهروند ایرانی را فراهم کند.

* پرونده منا هیچگاه کنار گذاشته نشده

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کنار گذاشتن پرونده منا و همچنین توقف بازسازی قبور ائمه بقیع از سوی ایران برای این‌که بتواند مراسم حج را داشته باشد، گفت: به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه این نکات را رد می‌کنم و چنین موضوعاتی وجود ندارد. پرونده مرتبط با شهدای عزیز و مظلوم منا از جمله پرونده‌های مهم مفتوح در روابط ایران و عربستان است و این پرونده به صورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار گرفت و خواهد گرفت و هیچ توافقی بر مبنای مصلحت اندیشی نمی‌تواند وضعیت حقوقی قربانیان مظلوم شهدای فاجعه منا را تحت الشعاع قرار دهد.

وی ادامه داد: قطعا این موضوع در روند مناسبات ایران با عربستان سعودی مورد توجه خواهد بود. به طور طبیعی شرایط کنونی موجود در روابط ایران و عربستان چه بسا امکان پیگیری مجدانه و مستمر را در بازه زمانی موجود فراهم نکرده، ولی این اطمینان را به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه می‌دهم که با ایجاد شرایط مناسب‌تر در روابط ایران و عربستان این موضوع به صورت جدی در پیگیری کار طرف ایرانی قرار خواهد گرفت و استیفای حقوق این عزیزان و خانواده‌های آن‌ها در دستورکار خواهد بود.

* امنیت در منطقه موضوع یکپارچه است/ امنیت نه خریدنی است و نه وارداتی

خبرنگار فونیکس چین درباره نظر تحلیلگران مبنی بر این‌که بایدن به دنبال ایجاد یک سیستم دفاع مشترک در خاورمیانه است سؤال کرد و کنعانی پاسخ داد: اقداماتی از این دست از سوی دولت آمریکا در منطقه، نمی‌تواند کمکی به افزایش صلح و ثبات و امنیت در منطقه داشته باشد. سیاست ایجاد قطب بندی و دسته بندی‌های سیاسی و امنیتی در منطقه یک سیاست شکست خورده است. امنیت در منطقه موضوع یکپارچه است و قابل تجزیه نیست. ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس در یک پهنه ژئوپلتیکی مشترک قرار دارد. هرگونه بی ثباتی و ناامنی، امنیت مشترک کشور‌های منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سیاست دسته بندی و گروه بندی و ایجاد ائتلاف‌های نظامی آن هم با نظارت و رعایت یک کشور غیرمنطقه‌ای و برون مرزی به صورت قطع کمکی به ثبات و امنیت نخواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: معتقدیم تلاش دولت آمریکا این است که رژیم صهیونیستی را به عنوان رژیم نامشروع و غیرقانونی و مهمترین عنصر بی ثباتی در منطقه با شعار‌هایی از این دست ایجاد سامانه دفاع مشترک یا سامانه ضد هوایی مشترک وارد سازوکار‌ها و ترتیبات امنیتی و نظامی منطقه کند. رژیم صهیونیستی عنصر بی ثبات ساز است و وارد کردن این رژیم در ترتیبات امنیتی منطقه کمکی به صلح و ثبات نخواهد کرد. دولت‌های منطقه به این موضوع با درایت و حکمت توجه خواهند کرد و اجازه نخواهند داد دولت آمریکا با نگاه به منافع جاه طلبانه خودش باعث ایجاد بی ثباتی‌های جدید در منطقه شود. در ارتباط با این تشکل معتقدم دولت آمریکا در چارچوب ایجاد اینگونه ائتلاف‌هایی سعی خواهد کرد مجددا بازار جدیدی را برای فروش تسلیحات آمریکایی ایجاد کند.

کنعانی ادامه داد: امنیت نه خریدنی است و نه وارداتی. ایجاد ثبات و امنیت در منطقه، تنها در بستر همکاری‌های دسته جمعی کشور‌های منطقه که صاحبان حقیقی منطقه هستند به دست خواهد آمد و ایران در این ارتباط بار‌ها آمادگی خود را اعلام کرده و باز هم در این ارتباط دست دوستی خود را به سوی کشور‌های منطقه دراز خواهد کرد.

وی درباره سفر پوتین به ایران و بحث امضای تفاهمنامه بلندمدت بین ایران و روسیه نیز گفت: روسیه یکی از کشور‌های بسیار مهم در منطقه و از شرکای جدی ایران در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی است. همانند چین برای ایران حائز اهمیت است که یک توافق جامعی را به عنوان نقشه راه توسعه مناسبات همه جانبه ایران با کشور روسیه داشته باشیم و در این ارتباط تبادل صورت گرفته و مذاکرات ادامه دارد و ان‌شاءالله در پرتو وجود اراده مشترک در دو کشور این توافق در آینده شکل خواهد گرفت.

* سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران

کنعانی سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران را موفق خواند و افزود: روابط دو کشور متنوع و متکثر و مبتنی بر منافع مشترک است و خوشبختانه اراده سیاسی دو کشور در عالیترین سطوح این است که این روابط گسترش پیدا کند. همکاری در حوزه انرژی، ترانزیت و تولید برق از طریق احداث سد‌های مشترک بر روی رودخانه‌های مشترک در دستورکار مذاکرات قرار داشته و در تهران در این باره مذاکره شده است. وزیر نیروی ایران مذاکرات خوب و سازنده‌ای در باکو داشت برای تکمیل و اجرای پروژه‌های مشترک و تبادل نظر درباره اجرایی کردن برخی پروژه‌ها.

وی درباره نشست سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز بیان کرد: گفتگو‌ها از قبل ادامه داشته است. تاریخ دقیقی هنوز مشخص نشده است. این اتفاق در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

* دولت آمریکا نیازمند ایجاد بحران‌های جدید و جلب توجهات است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره در اختیار قرار دادن پهپاد توسط ایران به روسیه بیان کرد: دولت آمریکا نیازمند ایجاد بحران‌های جدید و جلب توجهات است. این در راستای منافع آمریکا است. دولت آمریکا بهتر است نگاهی به خودش و سیاست خودش در مورد تبدیل منطقه به انبار تسلیحات خودش کند. تبدیل منطقه به انبار بزرگ و ذخایر گسترده تسلیحاتی سیاستی است که آمریکا طی سالیان طولانی داشته و دارد. دولت آمریکا با طرح مسائلی از این دست به همکاری‌های سازنده ایران ورود نکند و به موضوعات اساسی خودش بپردازد.

* ارتباطات بین ایران و اردن ادامه دارد

وی درباره روابط ایران و اردن و اظهارات نخست وزیر اردن مبنی بر این‌که هرگز ایران را تهدیدی برای اردن نمی‌دانند، گفت: رابطه خوبی بین دو کشور وجود دارد و سفارتخانه‌ها در دو کشور فعال است و ارتباطات دیپلماتیک وجود دارد و در ماه‌های گذشته چند بار گفت‌وگوی تلفنی بین وزرای خارجه صورت گرفته و این ارتباطات ادامه دارد. ما به اظهارات نخست وزیر اردن با حسن نیت نگاه می‌کنیم. نگاه ما به اردن به عنوان کشور مهم و مسلمان منطقه مثبت است. علاقه‌مند به توسعه ارتباط با اردن در کنار دیگر کشور‌های عربی و مسلمان در منطقه هستیم. گمان می‌کنم بستر و زمینه برای تقویت همکاری‌ها هم در قالب دوجانبه و هم مسائل منطقه‌ای وجود دارد و دو کشور ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارند. علاقه‌مندیم با حسن نیتی که ابراز شده با استمرار گفتگو‌ها روابط را به سطح شایسته دو کشور اسلامی در منطقه ارتقا دهیم.

* تلاش‌های دولت آمریکا برای گنجاندن رژیم صهیونیستی در ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بایدن به منطقه و این‌که قصد بایدن این است که اسرائیل و عربستان را به هم نزدیک‌تر کند، گفت: سیاست آمریکا در منطقه روشن است و تبدیل رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم طبیعی در منطقه در حالی که این رژیم ماهیتا نامشروع است. نگاه ایران نسبت به رژیم صهیونیستی شفاف و اعلام شده است و در آن تغییری رخ نخواهد داد. تلاش‌های دولت آمریکا برای تزریق و گنجاندن این رژیم در ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه، سیاستی است که مبتنی بر منافع راهبردی آمریکا در منطقه غرب آسیاست. حمایت تمام عیار از این رژیم و تامین امنیت آن به قیمت امنیت و ثبات کشور‌های دیگر و این سیاست روشن آمریکاست.

وی ادامه داد: متاسفانه در بستر تحولات یکی دو ساله اخیر شاهد برقراری روابط رسمی بین برخی از کشور‌های منطقه با این رژیم بودیم. معتقدیم سیاست مبتنی بر دوراندیشی نیست و این رژیم بشارت دهنده امنیت و ثبات برای منطقه نیست و حضور آن کمکی هیچ به ثبات و امنیت منطقه نمی‌کند. آن‌هایی که فکر می‌کنند در بستر ارتباط و تقویت مناسبات با این رژیم آورده‌ای در حوزه سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای کشور و مردمشان به ارمغان بیاورند در اشتباهند.

وی افزود: به دوستان و برادران در منطقه توصیه می‌کنیم در نگاه خودشان تجدیدنظر کنند. تلاش دولت آمریکا برای افزودن این رژیم به ترتیبات منطقه‌ای و ایجاد مناسبات رسمی این رژیم با برخی دولت‌های اسلامی در منطقه، تغییری در نگاه بنیادین مردم منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد کرد. از نگاه مردم منطقه این رژیم نامشروع، غیرقانونی و متجاوز و دستش به خون ملت‌های منطقه منجمله مردم فلسطین آغشته است.

* دولتی که غیرقانونی و یکجانبه از توافق خارج شده نباید در جایگاه مدعی بنشیند

کنعانی درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر طرح درخواست‌های فرابرجامی از سوی ایران نیز بیان کرد: مواضع ایران روشن و دقیق است. بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ برای ما موضع اصولی است که بار‌ها اعلام کردیم. دولتی که غیرقانونی و یکجانبه از توافق خارج شده و خسارات عدیده‌ای هم به جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران وارد کرده نباید در جایگاه مدعی بنشیند و طرف ایرانی را مورد مواخذه قرار دهد.

وی افزود: اگر دولت آمریکا مسؤولانه عمل کرده و تصمیم سیاسی بگیرد و اراده خودش را خارج از حرف بلکه در عمل اثبات کند که منافع اقتصادی تعریف شده ایران در چارچوب توافق تضمین خواهد شد و ملت ایران از این منافع بهره‌مند خواهد شد، ایران پای میز مذاکره است و به توافق باز خواهد گشت. این دولت آمریکاست که باید تضمین لازم را ارائه کند. درخواست فرابرجامی از سوی ایران در مذاکراتی که انجام شده وجود ندارد.

* روابط ایران و مصر

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و مصر و گمانه زنی‌ها درباره هیأت‌های ایرانی و مصری در یکی از کشور‌های عربی و از جمله عمان گفت: ارتباط مستقیم دیپلماتیک بین دو کشور از طریق دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره و هم از طریق دیگر سطوح دیپلماتیک در چارچوب‌های مختلف برقرار است. معتقدم وجود گفتگو‌ها و ارتباطات رسمی دیپلماتیک کمک می‌کند که دو کشور دیدگاه‌های خود را منتقل کنند و نیاز به ایفای نقش نیابتی و میانجیگرانه نداشته باشیم.

وی افزود: به خاطر نوع روابط سیاسی در برخی از سطوح ارتباطات و همکاری‌های بسیار خوبی داریم حتی در حوزه مجامع و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی ایران و مصر دو کشوری هستند که همکاری‌ها و مشورت‌های مستمر و سازنده‌ای را در طول سالیان متمادی داشتند و این اراده برای استمرار این همکاری وجود دارد. علایق و مشترکات فرهنگی و تاریخی و تمدنی بین دو کشور بسیار زیاد است. اینکه کشوری در حوزه منطقه‌ای با حسن نیت ایفای نقش کند که روابط دو کشور به هم نزدیک شود، جمهوری اسلامی ایران قطعا استقبال می‌کند، ولی اینکه چنین گفت‌وگویی برگزار شده در حد گمانه زنی رسانه‌ای و مطبوعاتی می‌دانم و الان نمی‌توانم این را تایید کنم. رابطه ایران و مصر رابطه بسیار خوبی است و می‌توانیم به صورت مستقیم گفتگو و زمینه توسعه مناسبات را فراهم کنیم.

* نتیجه دلگرم کننده مذاکرات ایران و عربستان

وی درباره روابط ایران و عربستان و مذاکرات بغداد و ارتقای مذاکرات به سطح دیپلماتیک هم گفت: خوشبختانه با تلاش‌های دیپلماتیک بسیار خوب و توام با حسن نیت دولت عراق گفتگو‌های خوبی در چند دور بین دو کشور ایران و عربستان در بغداد برگزار شد. جمع بندی ما این است که نتیجه مذاکرات امیدوارکننده، دلگرم کننده و رو به جلو بوده و در هر دو طرف این انگیزه و تمایل برای برگزاری دور جدید مذاکرات وجود دارد. تاخیر در برگزاری دور جدید تلاشی است برای این‌که در نشست آتی گام ملموسی به سمت جلو برداریم و با اراده خوبی که در عراق وجود دارد و اراده سیاسی در ایران و عربستان گمان می‌کنم در نشست بعدی شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

* سفر پوتین و اردوغان به تهران

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر پوتین و اردوغان به تهران بیان کرد: روابط بسیار خوبی بین ایران و ترکیه و ایران رو روسیه و سه کشور به صورت سه جانبه وجود دارد و اراده مثبت بین سه کشور برای ارتقای سطح همکاری‌ها در چارچوب دوجانبه و سه جانبه وجود دارد و شاهد ارتباط مثبتی طی روز‌های آینده خواهیم بود. چون سفر در حال برنامه ریزی دقیق است اجازه دهیم دولت و سخنگوی دولت طی چند روز آینده اطلاعات تفصیلی برای حوزه رسانه ارائه کند.

* دولت آمریکا مسؤولیت وضعیت موجود است

وی درباره اظهارات جیک سالیوان مبنی بر این‌که توپ در زمین ایران است و ایران باید تصمیم بگیرد، گفت: سیاست انداختن توپ از سوی آمریکا به زمین ایران یک سیاست بی اثر و بی فایده است. دولت آمریکا مسؤول وضعیت موجود در روند توافق هسته‌ای است و باید به مسؤولیت‌های خود عمل کند و از اتهام زنی به ایران خودداری کند. این سیاست کمکی به دولت آمریکا، شرکای آن و ایجاد توافق نخواهد کرد. در این ارتباط موضع ایران روشن است و به صورت رسمی و در مذاکرات از طریق طرف‌های اروپایی به دولت آمریکا اعلام شده است.

* حمایت ایران از راهکار سیاسی و گفت‌وگوی مستقیم بین سوریه و ترکیه

کنعانی درباره اختلافات بین سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: هرگونه اختلاف نظر در حوزه سیاسی، امنیتی و مرزی بین دولت سوریه و ترکیه باید از طریق راهکار سیاسی و مکانیسم دیپلماتیک دنبال شود. حل و فصل مشکلات مرزی و یا امنیتی از طریق اقدامات نظامی مثمرثمر نخواهد بود و به تشدید شرایط می‌انجامد. ایران از راهکار سیاسی و گفت‌وگوی مستقیم بین سوریه و ترکیه برای حل سوءتفاهمات مرزی استقبال و هر دو طرف را به این سمت تشویق می‌کند و در سفر‌ها و دیدار‌هایی که انجام شده، توصیه‌های لازم را به دو طرف داده است. از رویکرد سیاسی حمایت می‌کنیم، راهکار نظامی تنش آفرین است و در شرایط کنونی کمکی به صلح و ثبات و آرامش و حل مشکلات و اختلافات نخواهد کرد.

* روابط رو به جلوی ایران و روسیه

وی در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات ایران و روسیه و سفر هفته آتی پوتین به تهران گفت: روابط ایران و روسیه گسترده و متنوع و در پرتو اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور رو به جلو است. این روابط حوزه خاص و محدودی را در برنمی‌گیرد. دو طرف به این جمع بندی رسیدند که روابط خود را در سطح عالی در همه حوزه‌ها گسترش دهند. هدفگذاری دو کشور این است که مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور هم طراز و همگن با روابط خوب سیاسی دو کشور ارتقا یابد. ارتقای مناسبات اقتصادی و تجاری نیازمند زیرساخت‌های لازم در حوزه بانکی است و این حوزه از زمینه‌های مذاکرات دو کشور بوده و انگیزه و اراده مثبتی وجود دارد که مکانیسم‌های دوجانبه برای تسهیل همکار‌های دو کشور فراهم شود. امیدوارم این سفر‌ها و تبادل‌ها و مشورت‌های مشترک در سطوح مختلف کمک کند که منافع مشترک دو کشور و دو ملت ایران و روسیه در پرتو گسترش روابط اقتصادی همگام با حوزه سیاسی تامین شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار