رئیس سازمان انرژی اتمی:

ایران برای پیشبرد اهداف خود از کسی اجازه نمی‌گیرد و محتاج کسی نیست

اسلامی گفت: دستاورد‌های کنونی سبب اقتدار جمهوری اسلامی ایران شده و بستری را فراهم کرده تا بگویند ایران از آمریکا نمی‌ترسد و پیام واضح این است که جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف خود از کسی اجازه نمی‌گیرد.
کد خبر: ۵۳۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵ - 20July 2022

ایران برای پیشبرد اهداف خود از کسی اجازه نمی‌گیرد و محتاج کسی نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور اظهار داشت: با الطاف الهی جمهوری اسلامی ایران در مسیر اقتدار آفرینی قرار دارد و باید همواره شاکر خداوند متعال باشیم که کشور امروز در این تراز قرار گرفته است.

اسلامی با بیان این مطلب در دومین نشست از مجموعه جلسات یکپارچه مدیران صنعت هسته‌ای گفت: با عرض تبریک به مناسبت دهه امامت و ولایت، از تلاش‌های همکاران در سازمان و ستاد اقامه نماز تشکر می‌کنم که نسبت به برپایی این جلسه اقدام نمودند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اکنون مقطع تاریخی بسیار ارزشمندی برای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، اما به دلیل اینکه در شرایط فعلی اخبار و گزارش‌ها عمدتاً حول محور معیشت و مشکلات اقتصادی است، ارزش‌ها و افتخارات بزرگی که در زمینه‌های مختلف ازجمله در فناوری هسته‌ای به دست آورده‌ایم، در جامعه کمتر به آن‌ها توجه شده است. انقلاب اسلامی به لطف الهی و به برکت خون شهدا و عنایات مقام معظم رهبری، اکنون در جایگاه ممتاز و ویژه‌ای قرار دارد و خوشبختانه برنامه‌های چندلایه و سناریو‌های مختلف دشمنان علیه انقلاب اسلامی ایران مضمحل شده و ناکام مانده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان که بسیار هوشمندانه و دقیق انتخاب گردید کاملاً مؤثر واقع شد و همان‌گونه که ملاحظه می‌شود، ادبیات کشور‌های غربی در مقابل ایران تغییر کرده است و به‌اصطلاح دست برتر را در اختیار داریم و این موضوع دیگر شعار نیست و جنبه واقعیت دارد. نتیجه این روند در اصل ترازی است که کشور به دست آورده و اکنون به سادگی نمی‌توانند با توان ایران در عرصه‌های گوناگون برخورد کنند.

وی تصریح کرد: در بحث هسته‌ای طرف‌های غربی می‌اندیشیدند که با فشار حداکثری می‌توانند ایران را از پای درآوردند و برای رسیدن به این هدف؛ رنگین‌کمانی از اتهامات و ایرادات با هدف ممانعت از دستیابی به پیشرفت‌ها را داشتند که اکنون اهدافشان در موضوع هسته‌ای ایران با شکست مواجه شده است. برخورد ایران در مورد دوربین‌های نظارتی سبب شد تا بحث‌ها و هیاهو‌های علیه کشورمان کاملاً متفاوت شود، زیرا دوربین‌های برجامی به‌عنوان ابزاری که فکر می‌کردند برای همیشه در دسترس است از دست آن‌ها خارج‌شده است.

اسلامی درباره مذاکرات برجام بیان کرد: برجام در اصل تفاهمی است برای رفع ابهامات درباره فعالیت‌های صنعت هسته‌ای، که ۲۰ سال است تکرار می‌شود. آن‌ها خودشان به تعهدات برجامی عمل نکردند و از توافق خارج شدند و حال برای جمهوری اسلامی ایران خط‌ونشان می‌کشند. باید توجه داشت که مدارک و مکان‌های ادعایی از قبل بوده و مجدد با بیانی دیگر آن‌ها را طرح می‌کنند. در برجام این موارد مختومه شده است دوباره طرف مقابل قصد دارد تا ایران را در موضوع هسته‌ای در منگنه‌ای بدتر از سال‌های گذشته قرار دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در اصل برای مأموریت‌های سازمان باید به‌صورت قوی و مقتدرانه حرکت کنیم و برای حصول نتیجه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم؛ باید توجه داشت ظرفیت سازمان در ایجاد و استفاده از فناوری‌های نوین بسیار بالا می‌باشد؛ بنابراین عملکرد همانند گذشته پذیرفته نیست؛ بلکه نیازمند همت بیشتر و خدمات مضاعف هستیم، زیرا ما هرچه مقتدرانه‌تر عمل کنیم، موانع ایجادشده نیز با لطف الهی سریع‌تر از بین خواهد رفت.

وی عنوان کرد: دستاورد‌های کنونی سبب اقتدار جمهوری اسلامی ایران شده و بستری را فراهم کرده تا نشانه آن این موضوع باشد که بگویند ایران از آمریکا نمی‌ترسد و پیام واضح این است که جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف خود از کسی اجازه نمی‌گیرد و محتاج کسی نیست بلکه تلاش‌های خود را مضاعف می‌کند تا سهم خود را در این عرصه افزایش دهد.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: فارغ از رفتار‌های سیاسی، اکنون ایران جز ۲۰ اقتصاد برتر جهان قرار دارد و البته گزارش‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که قابلیت و ظرفیت اقتصاد ایران چه میزان است و ایران را به‌عنوان مقام سیزدهم و یا چهاردهم اقتصاد جهان برشمرده است. با توجه به پتانسیل‌های موجود در حوزه‌هایی که واردشده‌ایم، باید قوی‌تر عمل کنیم و نباید در گسترش فناوری هسته‌ای در زندگی مردم کوتاهی کنیم.

وی با اشاره به ادعا‌ها و جریان‌سازی اخیر درخصوص اینکه مهاجرت نخبگان به مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شده است، هشدار داد: اعلام‌شده است که اکنون کشور امارات بر روی این مسئله سرمایه‌گذاری کرده و به دنبال جذب شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است، این کشور‌ها به سراغ مراکز و هسته‌های قدرت آمده‌اند و هدف آن‌ها تولید قدرت با داشته‌های دیگران است. آن‌ها تا پیش‌ازاین مهاجرت نخبگان را در دستور کار داشتند و اکنون به دنبال مهاجرت شرکت‌ها هستند تا کشور را از وجود شرکت‌های دانش‌بنیان تهی کنند که با توجه به شرایط فعلی، این مسئله می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد؛ لذا باید در این خصوص مراقبت ویژه انجام شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: دشمنان از ناامید و مأیوس کردن مردم ما دست برنمی‌دارند و در مقابل ما باید کاری کنیم تا برای حضور نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان؛ دریای بیکران کار را فراهم سازیم و باید توجه داشت که منابع مالی برای این‌گونه برنامه‌ها قابل تأمین و تحصیل است و سازمان انرژی اتمی در درون خود می‌تواند اقدام به خلق منابع مالی بیش از حد تصور، کند و باید این مهم را در سازمان محقق کرد.

اسلامی گفت: حرکت و برنامه‌ها در این زمینه باید با سازوکار متفاوت دنبال شود و لازم است که حرکت آرام، مانند اقدامات پیشین را به دست فراموشی بسپاریم و در نگاه و رویکرد‌های مدیریتی و اجرایی تحول اساسی ایجاد کنیم.

معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده باید بحث نیروگاه‌ها، سامانه‌های پرتودهی، ساخت شتاب‌دهنده‌ها، سامانه‌های حوزه پلاسما و لیزر را در دستور کار قرار گیرد و همچنین تغییر و تحول اساسی در پژوهش‌های موجود ایجاد شود و در این زمینه ضرورت دارد تا واحد‌های عملیاتی با پژوهشگاه هم‌افزایی و همکاری بیشتری داشته باشند. برنامه‌های پژوهشی باید نتیجه گرا باشد و استفاده از ظرفیت پژوهشکده‌ها باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: برای نیل به اهداف موردنظر، باید «معاونت فردا» را در این سازمان به وجود آوریم تا بتواند برنامه‌ها و فناوری‌های آینده را ساماندهی کنیم و موضوع بسیار مهم دیگر، منابع انسانی است و باید توجه داشت که خوشبختانه این سازمان نیرو‌های شایسته فراوانی برای محقق نمودن اهداف عالی در اختیار دارد.

وی افزود: ساختار‌های هرمی و سلسله مراتبی که محیط رشد نخبگان را محدود می‌کند باید به زودی کنار بگذاریم و از ساختار‌های بهینه مدیریتی برای گسترش بهره‌برداری از ظرفیت منابع انسانی استفاده کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: نیازمند تحول در رفتار نیروی انسانی هستیم و باید توجه ویژه‌ای به بسط دانش و مسائل فرهنگی در خانواده و همکاران داشته باشیم؛ بهتر آن است که در هر شرکت، مشاور فرهنگی حضور داشته باشد تا بتواند در جهت تقویت معنویت و همسو با اجرای سیاست‌های سازمان، اقدامات فرهنگی انجام دهد.

اسلامی در پایان اظهار کرد: امروز مردم و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند تا سازمان انرژی اتمی بتواند برای سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها؛ الگو‌های موفق خود را به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها