نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان:

تشکیل دولت فراگیر، راه برون‌رفت افغانستان از اوضاع کنونی است

کاظمی قمی گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به بحران همسایه خود، نگاه مردمی و حکیمانه است و معتقدیم استفاده از همه ظرفیت‌های مردمی افغانستان برای تشکیل دولتی فراگیر، راه برون‌رفت این کشور از اوضاع کنونی است.
کد خبر: ۵۳۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷ - 23July 2022

تشکیل دولت فراگیر، راه برون رفت افغانستان از اوضاع کنونی است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان که در آستانه اجلاس بین‌المللی و منطقه‌ای تاشکند با موضوع افغانستان، به اسلام آباد سفر کرده است، روز گذشته بعد از ملاقات با برخی مقامات عالی پاکستان، در گفت‌وگویی اظهار داشت: در آستانه یکسالگی فرار طراحی شده و غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان هستیم و وقتی طی این مدت تحولات کشور همسایه را رصد می‌کنیم متاسفانه به نقش مخرب آن کشور در صحنه داخلی افغانستان به ویژه در پرونده امنیتی و فشار و تحریم علیه مردم بی‌پناه این کشور پی می‌بریم.

وی با ابراز نگرانی درباره گسترش تروریسم در افغانستان گفت: در طول یک سال اخیر داعش در داخل افغانستان از لحاظ جغرافیایی، ساختار و سازمانی گسترش یافته و متقابلا تلاش آمریکا نیز این است تا شرایطی را به وجود آورد که افغانستان به سمت ثبات و امنیت نرود.

کاظمی قمی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران به افغانستان، مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بر پایه نگاه مردمی است. بر اساس فرمایش حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و مردم می‌مانند، لذا جمهوری اسلامی با چنین نگاهی حکیمانه‌ای، سیاست خود را بر تعامل با حاکمان طالبان قرار داد و دلیل آن نیز، کمک به امنیت، ثبات و بهبود اقتصادی افغانستان است در غیر این صورت وخامت اوضاع موجب گسترش موج ناامنی، تروریسم و حجم آوارگان خواهد شد.

وی با اشاره به دیدار‌های خود با وزیر امور خارجه پاکستان و نماینده ویژه نخست وزیر این کشور در امور افغانستان، افزود: دیدگاه مقامات پاکستانی را مثبت ارزیابی می‌کنیم و پیامی که از آنان دریافت کردیم مبنی بر لزوم ایجاد ثبات و امنیت دائمی در افغانستان است.

 کاظمی قمی بامداد جمعه گذشته وارد اسلام آباد شد. روزنامه انگلیسی زبان نیشن چاپ اسلام‌آباد به تازگی در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: ایران و پاکستان در آستانه نشست افغانستان در تاشکند پایتخت ازبکستان رایزنی‌های مهمی خواهند داشت.

نماینده ویژه رئیس جمهوری کشورمان روز جمعه در جریان سفر به شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان با بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه و محمد صادق نماینده ویژه نخست وزیر در امور افغانستان دیدار کرد.

پیش از این کاظمی قمی، به چندین کشور منطقه از جمله ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور‌ها دیدار و رایزنی کرده بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار