جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

داوری بیش از ۴ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس/ کتاب‌های حوزه دفاع مقدس باید جریان‌ساز باشند

امیر سهرابی گفت: زمانی فرهنگ ارزشمند دفاع مقدس در جامعه ترویج و توسعه پیدا می‌کند که کتاب‌هایی نوشته شده در این حوزه تبدیل به فیلمنامه شوند.
کد خبر: ۵۳۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳ - 23July 2022

داوری بیش از ۴ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس/ کتاب‌های حوزه دفاع مقدس باید جریان‌ساز باشندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مراسم رونمایی از پوستر بیستمین «جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس» با اشاره به اینکه امروز کتاب همچنان بعد از صد‌ها و هزاران سال اثر و نقش خود را در شکل‌گیری فرهنگ مردم حفظ کرده است و این موضوع از عجائب نقش کتاب در فرهنگ‌سازی فرهنگ ملل است، اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز بر همین باور است که هیچ چیز جایگزین کتاب در بحث نشر ارزش‌های دفاع مقدس نمی‌شود. 

امیر سهرابی ادامه داد: اگرچه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت در حوزه‌های مختلفی مثل حوزه‌های فناوری، فرهنگی و سینمایی را دنبال می‌کند، اما به حوزه کتاب با توجه به نقش بی‌بدیلی که در ترویج فرهنگ دفاع مقدس ایفا می‌کند، نگاه ویژه‌ای دارد. 

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه در دوره‌های گذشته این جشنواره اقدامات گران‌بهایی صورت گرفته است، گفت: ارزش‌گذاری و تعیین بهترین کتاب سال دفاع مقدس کار بسیار دشوار و نیازمند دقت است؛ چون قضاوت در حوزه کتاب و آن هم کتاب دفاع مقدسی مشکل و سخت است.

امیر سهرابی با طرح این سوال مبنی بر اینکه از چه کتاب‌هایی باید برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس حمایت شود، عنوان کرد: باید از کتاب‌هایی حمایت شود که رویدادهای دفاع مقدس را به‌درستی، داستان‌گونه، رمان‌گونه و بدون تحریف روایت کند و بتواند دستمایه ساخت یک فیلم باشد.

وی با بیان اینکه امروز جای خالی کتاب‌هایی که تبدیل به فیلمنامه شود در حوزه فرهنگی ما به‌شدت احساس می‌شود، بیان داشت: البته ما در حوزه فیلم‌های کوتاه و داستانی در چند سال اخیر توفیقات خوبی داشتیم، اما در حوزه رمان‌های بلند و فیلم‌های بلند نواقصی داریم.

امیر سهرابی در ادامه از نویسندگان خواست که رمان‌های بلند دفاع مقدسی بنویسند، گفت: زمانی ما می‌توانیم جریان ارزشمند دفاع مقدس را در جامعه نهادینه کنیم که یک کتاب تبدیل به فیلم‌نامه شده و از آن فیلمنامه فیلم سینمایی بلندی ساخته می‌شود. 

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: داوری و قضاوت چهار تا پنج هزار کتاب حوزه دفاع مقدس کار بسیار سختی است؛ لذا شاخص‌های نمره‌دهی به کتاب دفاع مقدس باید به نوعی مشخص باشد که تفاوت قضاوت داوران را به حداقل برساند.

امیر سهرابی با اشاره به شعار بیستمین «جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس» که «معرفت‌افزایی و مقابله با تحریف» است، گفت: نقش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید در حوزه معرفت‌افزایی و مقابله با تحریف پررنگ باشد؛ چراکه نقش بنیاد در این حوزه بحث حاکمیتی است و باید از تحریف رویدادهای دفاع مقدسی جلوگیری کند. 

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار