سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران همواره بر ثبات و امنیت عراق تاکید دارد/ از هر ابتکاری برای دسترسی به توافق استقبال می‌کنیم

کنعانی گفت: ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار امنیت عراق تاکید داشته و معتقد است امنیت این کشور امنیت ایران و منطقه است.
کد خبر: ۵۳۷۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶ - 01August 2022

ایران همواره بر ثبات و امنیت عراق تاکید داشته است/ از هر ابتکاری برای دسترسی به توافق استقبال می‌کنیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه (۱۰ مرداد) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا آغاز ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان حسین بن علی و یاران باوفای آن حضرت را تسلیت گفت و همچنین به خانواده‌های قربانیان ناشی از سیل اخیر تسلیت گفت و مراتب همدردی عمیق خود را ابراز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از مسؤولان و امدادگرانی که در این ایام سخت در میدان برای امدادرسانی و نجات مصدومان و گرفتاران در سیلاب حضور یافتند، قدردانی کرد و از کشورها و ملت‌ها و سفارتخانه‌هایی که به این مناسبت در این حوادث تلخ با دولت و ملت و خانواده‌های داغدار این حوادث ابراز همدردی کرده و برخی از کشورهای همسایه که کمک‌هایی را ارسال کردند تشکر کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به دولت‌ها و ملت‌هایی که در مناطق پیرامونی ما دچار حوادث مشابه سیلاب شدند نیز تسلیت گفت و با آنها ابراز همدردی کرد.

کنعانی به مناسبت‌های این هفته از جمله روز حقوق بشر اسلامی اشاره و بیان کرد: مقارن سالروز تصویب حقوق بشر در اسلام که در ۱۳۶۹ توسط کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اجلاس قاهره به تصویب رسیده شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر عراق و تسخیر ساختمان پارلمان این کشور از سوی هواداران مقتدی صدر عنوان کرد: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ماست. به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کنیم. ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید داشته و دارد و معتقد است امنیت عراق امنیت ایران و منطقه است. به تحولات این کشور با حساسیت اهتمام داشته و مسائل را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌های مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.

کنعانی افزود: ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد و تاکید می‌کند گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است و معتقدیم ملت عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیر رهبران عراق می‌توانند از این مرحله به خوبی عبور کنند و شاهد ثبات و آرامش روزافزون در عراق باشیم.

وی درباره سفر وزیر نیرو به افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند نیز گفت: بحث حق‌آبه موضوع بسیار مهمی است رئیس جمهور اخیرا تاکید مضاعفی داشت بر بحث ضرورت پیگیری حق‌آبه ایران.

کنعانی بیان کرد: اهتمام هیأت حاکمه سرپرستی در این خصوص نشانگر التزام مقامات این کشور به توافقات مشترک است. در وزارت خارجه موضوع را دنبال می‌کنیم وزیر خارجه بعد از تاکید و دستور رئیس جمهور با وزیر خارجه موقت افغانستان صحبت و بر این موضوع تأکید کرد.

وی گفت: تحقق این امر به همکاری صادقانه طرف‌های ما در کشور دوست افغانستان بستگی دارد و این را نشانه حسن نیت می‌دانیم که دوستان ما مایل هستند همکاری توام با تعامل سازنده را با ایران شکل دهند. تلاش‌های خود را با جدیت ادامه می‌دهیم. هنوز شاهد تحقق انتظارات ایران از برادران در افغانستان نیستیم. میزان آبی که واریز می‌شود ناچیز است و امیدواریم برادران در افغانستان به تعهدات خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات در وین نیز اظهار داشت: ایران همواره مبدع بوده و در مسیر مذاکره حضور داشته است. روند مذاکره را منطقی و معقول برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم. طی روزهای اخیر پیام‌هایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را پیشنهاد داده مبتنی بر مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادات را دریافت کرده است. طرف ایرانی متن و پیشنهادات را به دقت بررسی و نقطه نظرات خود را ارائه داده است. شاهد تحرک طرف‌های دیگری هم بودیم.

وی بیان کرد: گفت‌‌وگوی مفصل رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان بخشی از مسائل ناشی از این قضیه بود. طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها انجام می‌دهد و تلاش‌هایی را برخی مقامات از جمله وزرای خارجه انجام دادند و در تماس‌های تلفنی با امیرعبداللهیان دیدگاه‌ها و ابتکاراتی را مطرح کردند متمرکز بر نزدیک کردن دیدگاه‌ها با یکدیگر.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به عنوان ایران از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک کننده باشد استقبال کرده و می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان دادیم. ما همواره مبدع و منعطف بودیم و در میز مذاکره حضور داشتیم. بعد از تبادل پیام‌ها در هفته‌های اخیر که رخ داد و بررسی‌ها روی متون پیشنهادی انجام شد این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات به نتیجه‌ای برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم. باید تأکید کنم این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی دارد که برای دستیابی به توافق منطقی معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهد و از طرح موضوعات غیرمرتبط خودداری کند.

کنعانی گفت‌: ایران دستیابی به توافق را راهبرد جدی می‌داند و به مذاکرات تاکتیکی نگاه نمی‌کند.

وی در تشریح مواضع دستگاه سیاست خارجی کشورمان در توسعه روابط با شرق گفت: نگاه به شرق به عنوان وجهی از سیاست خارجی متوازن و پویای ایران مورد توجه دولت سیزدهم و به عنوان نگاه راهبردی است. در یک سال گذشته هم ما نتایج چشمگیر حاصل این نگاه را در روابط با همسایگان و کشورهای حوزه شرق دیدیم.

وی افزود: نگاه به شرق به معنای نادیده گرفتن غرب در مناسبات خارجی ایران نیست. ایران توسعه روابط را با هر کدام از کشورها در هر حوزه‌ای که مبتنی بر مصالح و منافع باشد با جدیت دنبال می‌کند.

کنعانی تصریح کرد: به دنبال شکل دهی بلوک‌بندی‌های شرقی و غربی و ائتلاف سازی‌هایی از این دست نیستیم. اراده مشترک در عالی‌ترین سطح برای گسترش روابط با چین وجود دارد. گفتگوی اخیر رؤسای جمهور دو کشور بخش قابل توجهی ناظر بر بُعد دوجانبه همکاری‌ها و فعال سازی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به چین گفت: در سفر سال گذشته وزیر خارجه به چین و دیدار با همتای خود عملاً به صورت مشترک اجرایی شدن این توافق را رسماً اعلام کردیم و از آن زمان تا الان جهش خوبی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم.

وی در واکنش به اخباری در خصوص احتمال برگزاری دادگاه بین‌المللی با محوریت جنگ اوکراین با حضور ایران تصریح کرد: ما چنین پیشنهادی را دریافت نکردیم. موضع ایران در جنگ اوکراین مشخص است. ایران در کنار یک طرف و علیه طرف دیگر نیست. ایران بر صلح تاکید دارد.

کنعانی افزود: راهکار سیاسی بهترین راهکاری است که می‌تواند به این جنگ خاتمه ببخشد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تعیین سفرای جدید کشورمان در برخی کشورها از جمله یمن گفت: در موضوع یمن هنوز تصمیمی گرفته نشده و امیدوارم شرایط سیاسی و امنیتی در یمن پس از رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعاء و امکان تردد هوایی، بتوانیم سفیر را تعیین و به این کشور اعزام کنیم.

وی افزود: ایران در انتخاب سفیر در یمن حتماً جدیت دارد و با حضور سفیر نقش سیاسی خود را پررنگ‌تر از گذشته ایفا می‌کند. باید ببینیم شرایط سیاسی و بازگشایی فرودگاه این کشور به چه سمتی پیش می‌رود.

کنعانی تصریح کرد: درباره اعزام سفیر به انگلیس و فرانسه با جدیت اقدامات در حال انجام است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد عزیمت این دو سفیر باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در واکنش به گزارش یکی از رسانه‌های آمریکایی در خصوص احتمال تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که اگر اراده سیاسی مثبتی از سوی دولت آمریکا برای بازگشت به توافق وجود دارد باید به شروط و مقدمات آن هم ملتزم باشد.

وی افزود: یافته مشخصی در خصوص این خبر ندارم ولی هر اقدام غیرمنطقی و غیرمعقولانه در ارتباط با ایجاد موانع جدید در روند فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایران، ایجاد یک مانع جدید بر روند بازگشت همه طرف‌ها به توافق است و متناسب با هر اقدام دولت آمریکا اقدامات خود را تنظیم می‌کنیم.

کنعانی همچنین در خصوص نماینده جدید کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: او فرد مجرب و دیپلمات برجسته است که کار خود را آغاز کرد. همکاری با آژانس با دقت و اهتمام بیشتری دنبال خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همکاری با آژانس برای ما حائز اهمیت است، ایران کشور مسئولیت پذیری است و به مسئولیت‌های خود عمل کرده و انتظار دارد آژانس نیز به صورت حرفه‌ای و منصفانه و به دور از شائبه‌های سیاسی عمل کند و نقش تسهیل‌گر را در مذاکرات ایفا کند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها