عاشورایی‌ترین محرم‌‎های این سال‌ها چگونه رقم خورد؟

کربلایی‌ترین روز‌های سال‌های اخیر در جبهه‌های نبرد با تکفیری‌ها و بعثی‌ها رقم خورده است، روز‌هایی که در ماه محرم عاشورایی دیگر را رقم زد.
کد خبر: ۵۳۷۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۵ - 05August 2022

عاشورایی‌ترین محرم‌‎های این سال‌ها چگونه رقم خورد؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‎پرس، روز‌های ابتدایی سال هجری قمری همزمان با محرم الحرام، به روز‌های قیام اباعبدالله الحسین مقابل ظلم بنی امیه پیوند خورده است. قیامی که نه فقط سال ۱۳۶۱ هجری قمری را تحت تاثیر خود قرار داد بلکه به نمونه‌ای کامل از ایستادگی مقابل ظلم و نفاق بدل شد. اگر بهار را رستاخیز فصل بدانیم و اگر اگر ماه مبارک رمضان را بهار قرآن می‌خوانیم محرم بی شک ماه زنده نگه داشتن ارزش‌هاست همانطور که امام امت فرمود «محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است» ایامی که اگرچه با غم و اندوه اهل بیت (ع) و شهادت و اسارت خاندان رسول الله همراه است، اما خون‌های ریخته شده در دشت کربلا ضامن بقای اسلام در مقابل افشاکردن ظلم و جور بنی امیه و مستکبران پیرو آن‌ها بود.

از آنجا که محرم و عاشورای اباعبدالله نقطه بی بدیلی از تقابل ظالم و مظلوم، حق و باطل، کفر و ایمان در تاریخ است بسیاری از وقایع بعد از آن به تاسی از قیام عاشورا شکل تازه‌ای از مبارزه و ایستادگی و مقاومت را در قرن‌های بعدی رقم زد که اثر عاشورا را به وضوع می‌توان در آن دید. در نخستین سال‌های پس از وقوع عاشورا و شهادت حسین بن علی (ع) قیام‌هایی، چون قیام مختار، قیام توابین بر علیه قاتلان اباعبدالله شکل گرفت. در مقاطع مختلف تاریخ اسلام جنگ‌ها و مقاومت‌های زیادی شکل گرفت که مبنای آن مقابله با ظلم بود و در همه آنان ردی از مفاهیم و ارزش‌های مشترک در واقعه عاشورا و آن‌ها دیده می‌شود. به یقین که امام حسین (ع)، این بزرگ مرد تاریخ پرچمدار مبارزه با استکبار و استبداد است.

در تاریخ یک صد ساله اخیر ایران اسلامی رد قیام عاشورا و اثرگذاری آن در نهضت‌های مردمی و مبارزات دیده می‌شود. بیشترین نمود آن در جریان انقلاب اسلامی ایران، دفاع مقدس و در سال‌های اخیر پیرو مقاومت اسلامی در کشور‌های خط مقاومت می‌توان دید که آموزه‌های عاشورایی در آن به بارزترین وجه دیده می‌شود.

دفاع مقدس و عملیات‌های محرم

در سال‌های دفاع مقدس چندین عملیات در ماه محرم طرح ریزی و اجرا شد. این عملیات‌ها از جهت اینکه در ماه محرم اجرا می‎‌شدند متمایز از دیگر عملیات‌ها بودند، حماسه آفرینی‌هایی بودند که شور حسینی را در دل‌های رزمندگان زنده می‌کرد، هرچند که مابقی عملیات‌ها نیز خالی از مفاهیم عاشورایی و محرمی نبودند. در مجموع در طول دفاع مقدس شش عملیات در ماه محرم انجام شد که از جمله آن می‌توان به عملیات‌های آزادسازی سوسنگرد، طریق القدس، محرم، عاشورا فتح ۱۰، و ظفراشاره کرد.

عملیات آزادسازی سوسنگرد اولین عملیات نظامی رزمندگان ایرانی در ماه محرم بود که رزمندگان ایرانی در روز روز ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۹ مصادف با نهم ماه محرم، این شهر عرب زبان را آزاد کردند. نیرو‌های بعثی برای دومین بار بود که این شهر را اشغال می‌کردند. نیرو‌های ستاد جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید مصطفی چمران مسوولیت اجرای این عملیات را برعهده داشتند. در این عملیات شهید چمران زخمی شد.

عملیات طریق القدس هفتم آذرماه سال ۱۳۶۰ در ماه محرم با رمز «یا حسین (ع)» اجرا شد. به موجب این عملیات رزمندگان اسلام شهر بستان در غرب سوسنگرد را آزاد کردند و امام خمینی از سربازان این عملیات تقدیر کرد.
عملیات بزرگ محرم در ۱۰ آبان سال ۱۳۶۱ با رمز «یا زینب» آغاز شد که رزمندگان توانستند بیش از ۵۵۰ کیلومتر مربع از اراضی اشغالی منطقه دهلران را آزاد کنند. در خلال این عملیات گسترده، نیرو‌های عراقی با ناجوانمردی تمام از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند، اما با این وجود رزمندگان کربلایی آن روز، نه تنها عقب ننشستند بلکه حتی بالغ بر ۳۰۰ کیومتر نیز در خاک عراق پیشروی کردند.

۲۷ مهر سال ۱۳۶۲، مجاهدان اسلام در دوازدهمین روز از ماه محرم و با رمز «یا الله یا الله یا الله» توانستند ارتفاعات زیادی از مناطق اشغال شده غرب را آزاد کنند. این عملیات در حوالی شهر‌های بانه و مریوان رخ داد. در عملیاتی به نام عاشورا که در ۲۵ مهر سال ۱۳۶۳ انجام شد، شور حسینی نیرو‌های اسلامی باعث شد تا با پس گرفتن ۵۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده، ضربه سختی به مواضع دشمن وارد کنند. نتیجه این عملیات در روز ۲۳ محرم الحرام و با رمز «یا ابا عبدالله» موجب شد که منطقه صعب‌العبور میمک آزاد شده و همچنین جولان سربازان ایرانی در مناطق جنوب و غرب کشور، سهل‌تراز گذشته شود.

درست در روز عاشورا و در ۱۳ شهریور سال ۱۳۶۶ عملیات فتح ۱۰ جبهه شمالی ارتش عراق را هدف قرار داد. رزمندگان ایرانی با تکرار رمز «یا ابا عبدالله الحسین» محور شمال شرقی استان اربیل عراق را هدف حمله مستقیم قرار دادند. نکته قابل توجه در این عملیات همکاری گسترده کرد‌های عراق با سربازان ایرانی بود.

۱۴ روز پس از حماسه «فتح ۱۰» گردان رمضان با همکاری عراقی‌های ناراضی از حکومت صدام، به قلب مناطق کردنشین شمال عراق زدند و در تکمیل عملیات قبلی، بسیاری از شاهرگ‌های نظامی در شهر «کانی‌ماسی» از توابع فرمانداری «عمادیه» عراق را منهدم کردند. خروجی عملیات نامنظم «ظفر ۱» در یک سال مانده به پایان جنگ توانست بیش از ۶۰ پایگاه حفاظتی نیرو‌های عراقی را از بین ببرد و ضربه مهلکی به تجهیزات سنگین دشمن وارد کند.

شهدای اربعه حلب/ کربلای محرم در سوریه

محرم سال ۱۳۹۴ مصادف با ماه‌های مهر و آبان، درگیری سختی بین رزمندگان مدافع حرم و نیرو‌های تکفیری وهابی در سوریه در گرفت. هدف بازپس گیری مناطق اطراف حلب از لوث وجود تکفیری‌ها بود که حدود یک و سال نیم قبل تروریست‌ها بر آن سیطره یافته بودند. عملیاتی که با ضربه به نیرو‌های تکفیری وهابی انجام گرفت و مناطق جنوبی و شرقی حلب را تحت الشعاع قرار داد. در نتیجه این عملیات‌ها تعدادی از فرماندهان و رزمندگان مقاومت به شهادت رسیدند که عاشورایی‌ترین محرم این سال‌ها را رقم زدند.

فرشاد حسونی زاده، حمید مختاربند، نادر حمید، مسلم خیزاب، هادی شجاع، محمد علی دوست، محمد استحکامی جهرمی، مجید صانعی کمیل قربانی، حسن احمدی، مجتبی کرمی، رسول پورمراد، امین کریمی، رضا دامرودی، عبدالله باقری، سید میلاد مصطفوی، مصطفی صدرزاده، روح الله قربانی، محمدحسین محمدخانی، سید محمدحسین میردوستی، چهار شهید مدافع حرم «سید مصطفی موسوی»، «مسعود عسگری»، «احمد اعطایی» و «محمدرضا دهقان» که به علت شهادت هم زمان آن‌ها به «شهدای اربعه حلب» نیز نامیده می‌شوند از جمله شهدای ماه محرم بودند.

۱۳ شهید در یک روز

در ادامه محرم اقدامات نظامی در سوریه ادامه یافت. آن سال ایران اسلامی بیشترین شهدای مدافع حرم را تقدیم اسلام کرد. در ۱۶ آذر سال ۱۳۹۴ تعدادی از پاسداران در سوریه به شهادت رسیدند. این ۱۳ پرستوی مازندرانی در منطقه حلب آسمانی شدند. شهید عبدالرحیم فیروزآبادی، شهید روح الله صحرایی، شهید مدافع حرم محرمعلی مرادخانی، شهید مصطفی شیخ الاسلامی، شهید مهدی قاضی خانی، شهید سجاد مرادی، شهید حبیب روحی چوکامی، شهید احمد قاسمی‌کرانی، شهید سید مجتبی ابوالقاسمی، شهید مرتضی زارع، شهید احسان فتحی چم خانی، شهید سید اصغر فاطمی تبا و شهید سید یحیی براتی نام این ۱۳ شهید است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها