دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نماز جمعه در اندیشه رهبر انقلاب اسلامی/ نماز جمعه رسالت تربیتی و تزکیتی دارد

نماز جمعه یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام تاکنون است و نماد مهم همبستگی مسلمانان است که ائمه جمعه پرچمدار آن هستند.
کد خبر: ۵۳۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 12August 2022

نماز جمعه در اندیشه رهبر انقلاب / رسالت علمی و اموزشی نماز جمعهبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، نماز جمعه دو مسئولیت مهم در جامعه دارد. این دو مسئولیت متوجه ائمه جمعه است. وظیفه اول پیام‌آوری دستورات الهی است.

وظیفه دوم بیان حاجات مردم در محضر حضرت حق است. ائمه جمعه پایگاهی معنوی در جامعه بوده و نگاه مردم به ائمه جمعه نگاهی معنوی است. رهبر معظم انقلاب نیز در این باره فرمودند: نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا و بصیرت است. در این راستا ائمه جمعه نیز فرمانده این قرارگاه هستند. ائمه جمعه مسئولان پایگاه هدایت جامعه هستند و همه مردم این انتظار را دارند که هدایتگر جامعه باشند.

ترویج اخلاق و معنویت

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هر جامعه‌ای باید رعایت شود خصوصاً که جامعه ما بر مبنای اسلام است ترویج اخلاق و معنویت است. در بیانیه گام دوم یکی از مواردی که رهبر انقلاب به آن تأکید فرموده‌اند شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه است. یکی از وظایف ائمه جمعه حفظ معنویت و اخلاق در جامعه است. در خطبه عبادی ائمه جمعه مسائل اخلاقی و عبادی را بیان می‌کنند. باید این وظیفه‌ای که رهبر انقلاب مشخص کردند را انجام دهیم که این موضوع مسئولیت ائمه جمعه را دوچندان می‌کند. امیدواریم خداوند متعال به همه ما توفیق پیاده‌سازی فرمایشات رهبری را در جامعه داشته باشیم.

نماز جمعه رسالت تربیتی و تزکیتی دارد؛ خطیب جمعه با توصیه مردم به تقوا و پرهیزگاری، تربیت و تزکیت مردم را دنبال می‌کند و با «ذکر الله»، تربیت و تزکیت جامعه اسلامی را موجب می‌شود، چراکه «ذکر الله»؛ یعنی یاد و توجه به خالق هستی و احکام و فرامین خداوند داشتن، حلال و حرام را مراعات کردن و در هر لحظه و هر مکانی خداوند را ناظر و حاکم بر اعمال و گفتار خویش دانستن، است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: «… نماز جمعه فقط به فکر، کار ندارد، به دل هم کار دارد. نماز جمعه، حال است، ذکر است، «فاسعوا الی ذکر الله»؛ نماز ذکر است، توجه به خداست. در خلال یک هفته تلاش و کار برای مادیات و برای زندگی، یک روز در یک مجمع عظیمی، دل را به خدا دادن و خود را در معرض انوار معرفت و الطاف الهی قرار دادن و شستشو و تطهیر کردن و استماع آیات قرآن از زبان امام جمعه و شنیدن کلمات الهی را در خطبه، برای هر مسلمان لذت‌بخش است.»

هچنین نماز جمعه رسالت علمی و آموزشی دارد؛ خطیب جمعه، با ایراد خطبه‌های پرمحتوای خود، بحث‌های اعتقادی، علمی و فکری را مطرح نموده و نمازگزاران را با معارف الهی و اسلامی آشنا می‌سازد و از این طریق رشد فکری و فرهنگی را در جامعه تقویت می‌کند. در واقع در نماز جمعه، مصلی؛ کلاس و نمازگزاران؛ شاگردان و علاقمندان به فراگیری هستند که برای کسب معارف دین و افزایش اندوخته‌های علمی، با کمال ادب و دقت به خطبه‌های نماز گوش فرا می‌دهند.

چه نیکوست که فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این باره بشنویم؛ حضرت آیت الله خامنه ای، ولی امر مسلمین، در دیداری که با ائمه جمعه سراسر کشور، در شهریور سال ۱۳۷۱ داشتند خطاب به آنان فرمودند: «اولاً در خطبه‌ها باید محتوا را با همان کیفیتی که عرض شد، در نظر داشت و باید محتوای خطبه‌ها چیزی باشد که هر کس پای این خطبه نشست، وقتی بلند شد احساس کند یا یک مطلب اعتقادی، یا یک فهم سیاسی گیرش آمده یا به آن آرامشی که عرض شد دست یافته، یا توجه و تذکر به خدا نصیبش شده، یا قطره اشکی از چشمش جاری گشته. احساس کند چیزی اخذ کرده که این احتیاج به کار و تلاش دارد.»

همچنین رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با ائمه جمعه کشور با طرح این سؤال که «آیا در جمهوری اسلامی توانسته‌ایم، نماز جمعه را در جایگاه رفیع و شایسته خود قرار دهیم» گفتند: به نظر می‌آید کوتاهی‌هایی داشته‌ایم که باید همت کنیم تا این کوتاهی‌ها برطرف شود که در این میان، برخی مسائل بر عهده شخص ائمه‌ جمعه است و برخی هم بر عهده مدیریت کلان ائمه جمعه.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص ائمه‌ جمعه به دو موضوع اشاره کردند: ۱- منش و روش و شیوه زندگی امامان جمعه ۲- محتوای خطبه‌های نماز جمعه.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره منش و روش امام‌ جمعه گفتند: امامان جمعه همانگونه که در خطبه‌های نماز جمعه، همه را امر به تقوا می‌کنند، خود نیز باید در تحصیل تقوا و عمل به آن حداکثر تلاش خود را انجام دهند، زیرا اگر غیر از این باشد، نتیجه عکس خواهد داد.

ایشان «رفتار پدرانه با همه» را از دیگر الزامات رفتار و منش امام‌ جمعه دانستند و افزودند: در نماز جمعه قشر‌ها و سلایق مختلف حضور دارند، رفتار امام‌جمعه باید همانند رفتار پدر با فرزندان خود باشد و باید همه را بر سر سفره معنویت و دین بنشاند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جشن میلیونی غدیر در تهران و حضور قشر‌ها و ظواهر مختلف، آن را پدیده‌ای عجیب خواندند و خاطرنشان کردند: در این جشن همه جور آدمی حضور داشتند و همه نیز با وجود تفاوت‌های ظاهری طرفدار دین هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: من در یکی از سفر‌های استانی در جمع علمای آن استان به حضور افراد مختلف در مراسم استقبال اشاره کردم و گفتم در میان مردم، افرادی گریه می‌کردند که شاید شما در برخورد با آن‌ها احتمال دهید که حتی اعتقادی به دین ندارند در حالی که همه آن‌ها معتقد به دین هستند.

ایشان در توصیه بعدی، امامان جمعه را به سلوک مردمی یعنی حضور در بین مردم و گفتگو با آنان توصیه کردند و افزودند: صِرفِ رفتن بین مردم کار مهمی است بنابراین از مردم فاصله نگیرید و ارتباطات خود را به یک گروه خاص محدود نکنید، البته در طول این سالها، شبکه امامت جمعه جزو مردمی‌ترین نهاد‌های انقلابی بوده است. «ارتباط با جوانان و تدارک دیدن سازوکار مناسب برای آن» توصیه دیگر رهبر انقلاب بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها