عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

باید در مسیر تجارت‌های بزرگ و پایدار با روسیه قرار بگیریم/ هزینه تجارت با روسیه ارزان‌تر از آمریکای لاتین است

توسلی با تاکید بر اینکه وضعیت و شرایط تجارت با روسیه باید فراهم شود، گفت: توان اقتصادی و تجاری ما باید به حدی برسد که قادر به انجام تجارت‌های بزرگ با کشوری مانند روسیه باشیم.
کد خبر: ۵۳۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 09August 2022

شرایط تجارت‌های بزرگ با روسیه فراهم شود«فتح‌الله توسلی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم توسعه دیپلماسی اقتصادی و گسترش همکاری با کشوری همچون روسیه، اظهار داشت: روسیه در جریان قدرت بین‌المللی یک پایه محسوب می‌شود به این معنی که جزء پنج کشور صاحب حق وتو در سازمان ملل است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حق وتو داشتن در سازمان ملل یک قدرت محسوب می‌شود، گفت: روسیه علاوه بر اینکه صاحب حق وتو است از توانمندی و قدرت بالایی در عرصه اقتصادی، سیاسی و نظامی برخوردار است.

بسیاری از کشورهای جدا شده از اتحادیه جماهیر شوری متأثر از روسیه هستند

توسلی با بیان اینکه روسیه وارث امپراطوری اتحادیه جماهیر شوری است، بیان داشت: کشور‌هایی که از اتحادیه جماهیر شوری جدا شدند هنوز هم بسیاری از سیاست‌های خود را متکی بر روسیه می‌دانند، بنابراین ده کشوری که وابسته به روسیه بودند در تصمیم‌گیری‌های خود وابسته به روسیه هستند، البته ممکن است در برخی از مقاطع بتوانند مستقل عمل کنند، اما غالب تصمیم‌گیری‌های آنان تحت تاثیر روسیه است.

وی با اشاره به اینکه روسیه همسایه ایران محسوب می‌شود، گفت: هزینه صادرات-واردات و تجارت با روسیه بسیار نسبت به آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آفریقا ارزان‌تر است، برای هر تجارتی هزینه‌هایی مانند حمل و نقل و بیمه وجود دارد که در تجارت با روسیه بسیار اندک است.

نیازهای روسیه از طریق ایران می‌تواند تأمین شود

رئیس کمیسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس با اشاره به تنش میان اروپا و روسیه بر سر جنگ اوکراین، خاطرنشان کرد: به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین اروپایی‌ها خیلی تمایلی ندارند که با این کشور مراوده اقتصادی داشته باشند، از طرفی دیگر هم برخی از نیاز‌های روسیه باید تأمین شود، به طور مثال می‌توان به فلفل دلمه یا سیب‌زمینی که در ظاهر از اهمیت زیادی برخوردار نیستند، اشاره کرد، اما این محصولات درواقع یکی از نیاز‌های اساسی جامعه روسیه است که از سمت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تأمین شود.

توسلی با تاکید بر اینکه وضعیت و شرایط تجارت با روسیه باید فراهم شود، گفت: توان اقتصادی و تجاری ما باید به حدی برسد که قادر به انجام تجارت‌های بزرگ با کشوری مانند روسیه باشیم، البته تجارت کوچک در جای خودش خوب است و باید وجود داشته باشد، اما تجارت‌های بزرگ باید هدف غایی ما برای تجارت خارجی باشد.

توان تأمین نیازهای بزرگ روسیه را نداریم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه ما توان تأمین نیاز‌های بزرگ را در برخی موارد نداریم، به طور مثال اگر روسیه درخواست ده میلیون تن از یک نوع محصول کشاورزی داشته باشد، ما در شرایطی نیستسم که بتوانیم آن را تأمین کنیم، بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که شرایط تجارت‌های بزرگ را داشته باشیم تا روابط اقتصادی مستمری با روسیه یا دیگر شرکای تجاری خود داشته باشیم.

وی با تاکید مجدد براینکه مشکلات زیادی در برقراری رابطه تجاری با کشور‌های همسو وجود دارد، اظهار کرد: بنده به عنوان رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس جلسه‌ای با حضور معاونین بسیاری از وزارت خانه و استانداران مرزی برگزار کردیم تا به بررسی رفع موانع تجارت خارجی بپردازدیم و در پایان جلسه نتیجه آن شد که بسیاری از مشکلات هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها