دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین:

هدف نهایی قیام امام حسین علیه‌السلام احیای دین مبین اسلام بود

حجت‌الاسلام والمسلمین عرفانی گفت: امام حسین علیه السلام خود را برای احیای شعائر اصلی دین نماز، زکات و امر به معروف ونهی از منکر فدا کرد. هدف نهایی قیام احیای دین مبین اسلام بود.
کد خبر: ۵۳۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲ - 04August 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین «عرفانی» دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین، امروز (پنجشنبه) در جلسه ستاد مردمی هماهنگی برنامه های فرهنگی تاسوعای حسینی و حرکت دسته های عزاداری در قزوین که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: این چنین تعابیر در زیارت های مختلف که درباره امام حسین علیه السلام و از ائمه معصوم علیهم السلام وارد شده، فراوان دیده می شود که جایگاه اساسی و اصلی و نقش محوری نماز و امر به معروف و نهی از منکر را نشان می دهد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین با بیان آیه ۳۲ سوره حج که خداوند متعال می فرماید: "مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ، هر کس شعائر (دین) خدا را بزرگ و محترم دارد این از صفت دلهای باتقواست. "عنوان کرد: با اینکه سید سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله علیه السلام خود از شعائر عظبم الهی است، خود این شعار عظبم فدای شعائر اصولی دیگر دین قرار گرفت.

وی افزود: امام حسین علیه السلام خود را برای احیای شعائر اصلی دیگر دین همانند نماز، زکات و امر به معروف ونهی از منکر فدا کرد. هدف نهایی قیام امام حسین علیه‌السلام تحقق این امور و به طور کلی احیای دین مبین اسلام بوده است.

وی افزود: در بزرگداشت واقعه عاشورا دو بعد احساسات شور حسینی و عقلانیت یا شعور حسینی باید قرین هم باشند و احساسات مقدس بر گرفته از شعور حسینی باشد و بر اساس باورها، معرفت ها و بصیرت ها ظهور و بروز کند.

استاد حوزه با اشاره به اینکه امام حسین علیه‌السلام در جنگ دو جا از دشمن مهلت خواستند، بیان کرد: عصر تاسوعا درحالی که خودش، اصحابش و فرزندانش تشنه بودند، از دشمن درخواست آب نکرد و به واسطه قمر منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل علیه السلام برای نماز و مناجات یک شب مهلت خواست و با این کار هم به دشمن، هم به اصحابش و هم به آیندگان درس نماز، عبادت و شب زنده داری داد.

وی ادامه داد: سیدالشهدا(ع) در معرکه جنگ برای اقامه نماز ظهر مهلت خواست و امام در روز عاشورا در شرایط جنگی نماز اول وقت ظهر را اقامه کرد و این نشان از اهمیت نماز اول وقت دارد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام که می فرمابد: "أثافِیُّ الإسلامِ ثلاثةٌ : الصَّلاةُ، و الزَّکاةُ، و الوَلایَةُ، لا تَصِحُّ واحِدَةٌ مِنهُنَّ إلاّ بصاحِبَتَیها، پایه های اسلام سه چبز است: نماز، زکات، و ولایت؛ هیچ یک آنها، جز به همراه دو تای دیگر درست (پذیرفته) نیست"، تصریح کرد: هر بنایی براساس زیر ساختش قوام پیدا می کند و زیر ساخت دین مبین اسلام بر سه اصل، صلاة، زکات و ولایت استوار است که در آن، نماز ارتباط با خداست، زکات ارتباط با مردم و ولایت حلقه وصل خدا با مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی با بیان اینکه امام حسین علیه السلام و اصحابش با برپایی نماز اول وقت در شرایط جنگی از ستون دین به خوبی پاسداری کردند و در پایان جان خود را فدای نماز کردند تا اسلام باقی بماند، تصریح کرد: نماز روز ظهر عاشورا مهم است، امید است هیئت ها و نهادهای ذی‌ربط در برگزاری هر چه با شکوه تر اقامه نماز ظهر عاشورا تلاش مضاعف داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار