ستاد حقوق بشر با صدور بیانیه ای اعلام شد؛

کرامت انسانی بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید قرار گرفته است

ستاد حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اعلام کرد کرامت انسانی، امروزه بیشتر از هر زمان دیگری در معرض تهدید و نقض قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۳۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸ - 05August 2022

کرامت انسانی بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید قرار گرفته استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، از این روز به عنوان نماد انسان استعلایی در گفتمان کشورهای اسلامی در برابر زیاده خواهی‌ها و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب یاد کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

به ابتکار جمهوری اسلامی ایران، روز چهاردهم مردادماه (۵ اوت)، سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نامگذاری شده و مقرر گردیده کشورهای اسلامی هر سال این روز را در سطح ملی خود گرامی بدارند. اعلامیه حقوق بشر اسلامی در واقع تلاشی از سوی جامعه اسلامی برای ابراز هویت اسلامی خود در سطح جهانی و بیان دیدگاه‌ها و نظرات دین مبین اسلام در خصوص حقوق انسان‌هاست.

اعلامیه اسلامی حقوق بشر تصریح می‌کند که بر اساس شریعت اسلام، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است و امت اسلامی رسالتی جهانی دارد و اگرچه بشریت به مراحل پیشرفته‌ای در علوم مادی دست یافته، اما نیاز مبرم به ایمان و معنویت برای حمایت از حقوق و تمدن خویش دارد. گفتمان حقوق بشر اسلامی فرصت زندگی بهتر را برای همه انسان‌ها و ایستادن در کنار هم برای صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز به ارمغان می‌آورد و قوی‌ترین محور اتحاد ملت‌ها و زبان مشترک همه ملل در صیانت از کرامت انسانی است.

غرب همواره کوشیده است تا با نادیده گرفتن فرهنگ دیگر ملل از جمله کشورهای مسلمان، ارزش‌های لیبرال سکولار حاکم بر جامعه خود را در پوشش حقوق بشر بر جهان تحمیل کند و از این منظر، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، نماد انسان استعلایی در گفتمان کشورهای اسلامی در برابر این زیاده خواهی و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب محسوب می‌شود.

حفظ، اجرا و ارتقا موازین حقوق بشر، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بشر به ویژه در جهان معاصر به شمار می‌رود، چرا که تحولات و وقایع اخیر در عرصه جهانی حاکی از آن است که کرامت انسانی، امروزه بیشتر از هر زمان دیگری در معرض تهدید و نقض قرار گرفته است. فقر، مخاطرات اقلیمی و زیست محیطی، سلطه‌جویی‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، جنگ و کشتار افراد بی‌گناه به ویژه غیرنظامیان، تحمیل تحریم‌های ظالمانه توسط نظام سلطه، حمایت از گروه‌های تروریستی و تخریب حق بر توسعه از مهمترین تهدیدهایی هستند که صلح جهانی را نشانه رفته و روز به روز بر ابعاد این تهدیدها به زیان بشریت افزوده می‌شود.

در نتیجه این تحولات، جامعه جهانی شرایطی را پشت سر می‌گذارد که با چالش‌های جدی در زمینه دستیابی به صلح، عدالت و امنیت انسانی رو به رو است بی‌تردید اکنون، نوسازی جهان به الگوهای جدیدی نیاز دارد که در آن عقلانیت، عدالت و معنویت مهمترین ارکان زیست مشترک بشر و تأمین عدالت پایدار می‌باشد.

ستاد حقوق بشر با اعتقاد به این که بشری که به بالاترین درجات علم مادی رسیده است، پیوسته و در هر زمان نیازمند تکیه گاهی ایمانی جهت پاسداری از تمدن خود و عامل حمایت کننده از حقوق خویش می‌باشد، گفتمان حقوق بشر اسلامی را فرصتی مغتنم برای اتخاذ اقدامات جدی و نجات حقوق بشر می‌داند در واقع، شرایط کنونی حاکم بر عرصه بین‌المللی و ضرورت تقویت همکاری و هماهنگی فعال در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور دست‌یابی به ابزار و راهکارهای نشر، ارتقا و حفظ تعالی و ارزش‌های اسلامی در حوزه حقوق بشر و همچنین اهمیت ایجاد گفت و گو و تعامل میان مذاهب، ایجاب می‌کند که در روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی فرصتی برای امت اسلامی فراهم شود که مسلمانان بتوانند در خلال آن، حقوق بشر اسلامی را به جامعه جهانی معرفی کنند.

ستاد حقوق بشر با تاکید بر این که امروز، علما، نخبگان و صاحبان علم جهان اسلام، آزادی خواهان جهان و سازمان‌های مردم نهاد مسئولیت خطیر تبیین حقوق بشر اسلامی و افشای سیاست دوگانه حقوق بشر غربی را برعهده دارند، از همگان دعوت می‌کند برای تحقق جامعه‌ای متعهد به رعایت حقوق بشر و کرامت انسانی و جهانی توأم با صلح، امنیت و عدالت بیش از پیش عزم، همت و تلاش لازم را معمول دارند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها