امام جمعه تبریز تاکید کرد؛

ضرورت برنامه‌ریزی منسجم برای کاهش خطرپذیری در مقابل بحران‌های طبیعی

حجت‌الاسلام «آل‌هاشم» گفت: تجربه حوادث طبیعی در کشور، ضرورت تدوین یک برنامه‌ریزی منسجم برای کاهش خطرپذیری را ایجاب می‌کند.
کد خبر: ۵۳۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴ - 05August 2022

به گزارش دفاع‌پرس از تبریز، حجت‌الاسلام «سیدمحمد علی آل‌هاشم» امام جمعه تبریز، در خطبه‌های امروز نماز جمعه تبریز با اشاره به سیلاب‌های اخیر در کشور و فوت تعدادی از هموطنان، با عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این درگذشتگان اظهار داشت: تجربه حوادث طبیعی در کشور، ضرورت تدوین یک برنامه‌ریزی منسجم برای کاهش خطرپذیری را ایجاب می‌کند اما فقدان روش‌های پیشگیرانه و اصرار تخصیص بودجه به امر پیشگیری و کم‌کردن دامنه بحران و پر کردن قسمت‌های خطرپذیر به عنوان شهر و روستا لزوم توجه جدی به این موضوع را می‌طلبد. 

وی خاطرنشان کرد: باید نسبت به تحول ساختاری و سخت افزاری،نرم افزاری و انسان افزاری این حوادث یک برنامه جدی داشت و باید این موضوع تبدیل به یک نهاد پایه با بهره‌گیری از گروه‌های جهادی و مردمی همانند هیات‌های مذهبی، بسیج و غیره شود. 

امام جمعه تبریز گفت: آبخیزداری، علائم بحران مزمن سیلاب، بالا بودن آسیب‌های سیلاب به گسترش شهرها و قرار گرفتن بخشی از شهرها و تخریب پوشش گیاهی و منابع طبیعی و از همه مهم‌تر بی‌توجهی به موضوع آبخیزداری، از جمله مسائل قابل تامل در وقوع سیلاب های اخیر است. 

نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی ادامه داد: مبارزه در امر ریزگردها و مدیریت صحیح منابع آب، همچنین مقابله با فرسایش خاک از دیگر مسائل مهم است که امیدواریم مسوولان توجه جدی به این امر داشته باشند. 

«آل‌هاشم» با تاکید بر اینکه امسال محرم زیست محیطی را رعایت کنیم، گفت: یکی از سنت‌های پسندیده این ایام اطعام نیازمندان است؛ گاهی برخی‌ها برای نذر و احسان از وسایل پلاستیکی و غیره استفاده می‌کنند که بعد از استفاده نیز این پلاستیک‌ها در شهر و خیابان رها می‌شود که چهره نامناسب به محیط زیست می‌دهد. 

امام جمعه تبریز با اشاره به سفر چند روز پیش خود به روستای «بشتاب» در شهرستان هوراند گفت: به قدری محرومیت زیاد است که از هر لحاظ با فقر دسته و پنجه نرم می‌کنند و امیدوارم مسئولان امر برای رفع محرومیت در این منطقه تلاش عاجل و جدی داشته باشند.  

«آل‌هاشم» با اشاره به مناسبت‌های هفته، فرا رسیدن ۱۷ مرداد روز خبرنگار را برای تمام خبرنگاران استان تبریک گفت و با بیان اینکه خبرنگاران رابط بین مردم و مسوولان و انعکاس دهنده فعالیت‌های انجام شده هستند، افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید با اعتماد سازی، در ایجاد اعتماد و امید در جامعه نقش‌آفرین باشند.

وی یادآور شد: ایجاد امید در جامعه یکی از رسالت‌های خبرنگار است؛ شهید صارمی یک خبرنگار واقعی بود که روز خبرنگار نیز روز شهادت این خبرنگار انقلابی است. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار