یادداشت/

«تاسوعای حسینی»؛ روز پایمردی و وفاداری

شهادت حضرت ابوالفضل (ع) نقطه‌ی عطف بسیار مهمی در واقعه‌ی نینواست؛ رویدادی که نماد پایمردی، وفاداری، حق‌خواهی و حق‌طلبی است و جاودانه بر تارک تاریخ نقش بسته است.
کد خبر: ۵۳۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۷ - 07August 2022

/گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ تاسوعای حسینی از راه رسید. روزی که ابوالفضل العباس نماد وفای به عهد برای آوردن مشک آبی از جان خود جانانه گذشت تا نشان دهد که چگونه باید به ولی نعمت زمان وفادار ماند.

شهادت حضرت ابوالفضل نقطه‌ی عطف بسیار مهمی در واقعه‌ی نینواست؛ رویدادی که نماد حق خواهی و حق‌طلبی است و جاودانه بر تارک تاریخ نقش بسته است.

دلیرمردانی از آل طه صلوات الله علیه و آله و پیروان و اصحاب صدیقشان که هرگز در برابر ظلم ظالم زمانه سر خم نکردند و اگرچه هرگز به دنبال جنگ و خونریزی نبودند، اما سلحشورانه ایستادند، مقاومت کردند و نهایتا به فیض بزرگ شهادت نائل آمدند.

در شب عاشورا سید الشهدا علیه السلام امر فرمودند تا چراغ‌ها را خاموش کنند و هر کس که می‌خواهد می‌تواند بدون آوردن عذر و بهانه‌ای رهسپار خانه و کاشانه اش بشود. نتیجه‌ی عمل به فرمایش ایشان آن شد که در آن شب سخت تصمیم گیری سره از ناسره هویدا شد و اصحاب صدیق و راستین از میان خیل عظیمی از ارادتمندان متظاهر و عوام فریب مشخص شدند. آن‌ها که ماندند و سیاهی شب را تا روشنایی روز واقعه در معیت امامشان گذراندند، سفیران عشق، وفا، پایداری، استقامت و ایثار شدند.

سیره‌ی اباعبدالله الحسین علیه السلام در عین صلح طلبی درس آموز مقاومت و دفاع از ظلم در برابر ستم ستم پیشگان در هر دوره‌ی زمانی و جغرافیای مکانی می‌تواند باشد. در سرزمین ما ایران همواره همه‌ی اقشار از شیعه تا اهل سنت و حتی سایر پیروان ادیان اثبات کرده اند که به ساحت مقدس آن حضرت ارادتی خالصانه و مخلصانه‌ای داشته و دارند. شعار سالار شهیدان هیهات منا الذله بود که برای همیشه شعار، سرلوحه و گفتمان عمومی همه‌ی آزادگان بالاخص در دوران دفاع مقدس بوده است.

شیوه‌ی رفتار و کردار آزاده مردی مانند حضرت ابوالفضل العباس مرهمی برای درد‌های جانبازان سرافراز دوران پر افتخار دفاع مقدس است؛ جانبازانی که بعضا نزدیک به چهار دهه است از درد‌های مختلف روحی و جسمی رنج می‌برند و بعضا دچار بیماری‌های صعب العلاجی شده اند که سال‌های آسایش زندگی را از آن‌ها گرفته است.

تاسوعای حسینی روز حضرت عباس و پیروان حقیقی اوست که جانبازان سربلند کشور عزیزمان هستند. نهمین روز محرم الحرام را باید روز احترام به ساحت مقدس حضرت عباس و جانبازان سرافرازی دانست که بعد از تحمل درد و رنجی چندین ساله به شهادت رسیدند.

تاسوعا مقدمه‌ای است بر عاشورا و دهمین روز از ماه محرم خود فرهنگی سترگ است درس آموز همه‌ی آزادگان و مبارزان راه حق و حقیقت و آزادگی که جاودانه ماندگار شد. عاشورا سرلوحه و سرمشقی برای حرکت‌های آزادمنشانه‌ی دیگر اعصار شد که نمونه‌ی اعلایش را در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس، جهان و جهانیان به نظاره نشستند.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار