دفاع‌پرس گزاش می‌دهد؛

درس‌های مهم عاشورا در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی

امام خامنه‌ای با اندیشه‌ای ژرف و دانشی وسیع، درس‌ها، پیام‌ها و عبرت‌هایی از مدرسه‌ی عاشورا مطرح کردند و جان تشنه‌ی شنوندگان را از درس‌های سازنده و الهام‌آفرین عاشورا سیراب می‌کنند.
کد خبر: ۵۳۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 08August 2022

درس‌های مهم عاشورا در اندیشه رهبر انقلاببه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، نهضت عاشورا به دلیل ماهیت اسلام خواهی، اصلاح طلبی و ستم ستیزی‌اش همواره الهام بخش انقلابیون و حرکت‌های اصلاحی بوده است.

انقلاب اسلامی ایران نیز از آن سرچشمه، سیراب شد و از محتوای عاشورا الهام گرفت. این الهام گیری، هم از سوی رهبر انقلاب بود و هم از ناحیه مردم. امام امت با الهام از عاشورا، روح حماسه و غیرت دینی را در کالبد مردم دمیدند و آن‌ها را به حکومت اسلامی و حاکمیت ارزش‌های قرآنی فرا خواندند.

«درس‌های عاشورا» از موضوعات مهمی است که رهبر انقلاب اسلامی به آن‌ها اشاره می‌کنند. درس ایثار و فداکاری، درس دینداری، درس اخلاص، درس موقع شناسی، درس بصیرت، درس شجاعت، درس مواسات، درس قیام للَّه، درس محبت و عشق و درس آمادگی برای حق و برپایی عدل از جمله مواردی است که رهبر انقلاب در این باره به آن‌ها اشاره می‌کنند.

رهبر انقلاب به زنده ماندن اسلام با عاشورا اشاره و تاکید می‌کنند عاشورا مانع منحرف شدن اسلام و سبب استوارشدن پایه‌های مکتب اسلام شد. پیوند خوردن اساس دین با عاشورا نکته دیگری است که رهبر انقلاب از آن سخن می‌گویند.

جامعه اسلامی و عبرت‌های عاشورا از شاخص‌های دیگری است که از بررسی بیانات رهبر انقلاب درباره عاشورا به دست می‌آید. ایشان در این باره تاکید می‌کنند که عاشورا، سرمشق و عبرت برای امت اسلامی و فرهنگ و جریانی مستمر است.

تبلیغ دین به معنای حقیقی کلمه، تبلیغ و روشنگری با هزینه سنگین (به میدان آوردن عناصر انسانی)، تبلیغِ با بصیرت و یقین و حرکت، تبلیغ ِ جریان ساز و گفتمان ساز و تبلیغ با دو شرط عملی «یخشونه» و «و لا یخشون احدا الّا اللَّه» از مواردی هستند که در زیرمجموعه شاخص تبلیغ عملی و واقعی امام حسین (ع) در حادثه عاشورا قرار می‌گیرند.

رهبر انقلاب همچنین محرم و عاشورا را پشتوانه انقلاب می‌دانند و در این باره به جلسات حسینی به عنوان منبر‌های تبلیغاتی بسیار مهم، لزوم پرتپش و پرقدرت باقی ماندن محرم و حادثه عاشورا، نقش محرم و عاشورا در شکل گیری حماسه نهم دی و تناسب هویت و حقیقت بسیج با هویت محرم و عاشورا اشاره می‌کنند.

عاشورا و دفاع مقدس

آنچه سبب می‌شد سیل نیروی عظیم انسانی به جبهه‌های جنگ تحمیلی سرازیر می‌شود و فتح الفتوح‌ها بیافریند، می‌آفرید درس‌های آموخته شده از کربلا و مکتب شهادت بود. فرهنگ عاشورا و الهام از اسوه‌های کربلایی، حتی در وصیت نامه ها، پیشانی بندها، شعارها، سرودها، نوحه ها، تابلو‌های جبهه، رمز عملیات و مجالس ختم شهیدان متجلی بود. عبارت‌هایی مانند: مسافر کربلا، زایر کربلا، یا زیارت یا شهادت، هیهات منا الذله، کل یومٍ عاشورا، یااباعبدالله و... همیشه زینت بخش پیشانی بند‌های رزمندگان بود.

همچنین نام گذاری برخی از عملیات‌ها از نهضت عاشورا الهام گرفته شده بود. عملیات محرم، مسلم بن عقیل، عاشورا، ثارالله، کربلای یک تا ده و... از این نمونه هاست. انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس در اهداف، انگیزها، شیوه مبارزه، روش‌های دفاع، روحیه مردم و شهادت طلبی الهام گرفته از عاشوراست و تا پایان نیز به این فرهنگ وفادار می‌ماند.

امام حسین علیه السلام برای نقش مردم و مشارکت آن‌ها در قیام اسلامی اهمیت ویژه‌ای قائل بود. دعوت مردم کوفه از امام حسین علیه السلام را می‌توان پدیده‌ای اجتماعی دانست که از قیام امام ناشی شد و در شکل و هیأت قیام تأثیر داشت. امام برای اتمام حجت به طرف آن شهر حرکت کرد تا به ندای مردم که ایشان را به یاری طلبیده بودند، پاسخ گفته باشد.

در قیام تاریخی ایران علیه حکومت پهلوی نیز مشارکت مردم نقش تعیین کننده‌ای داشت. امام خمینی رحمه الله، با الهام از انقلاب حسینی و با پشتوانه آگاهانه مردم، در راه اصلاح جامعه قدم گذاشته و با پشتوانه مردم، در برابر طاغوت ایستاد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار