شرکت فضایی روسیه: پرتاب ماهواره خیام یک نقطه عطف در همکاری‌های ایران-روسیه است

رئیس شرکت فضایی دولتی روسیه پرتاب ماهواره خیام را رویداد مهم برشمرد و گفت، روسیه آماده همکاری در زمینه اکتشافات فضایی با همه شرکاست.
کد خبر: ۵۳۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲ - 09August 2022

شرکت فضایی روسیه: پرتاب ماهواره خیام یک نقطه عطف در همکاریهای ایران-روسیه استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، به دنبال پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ایرانی «خیام» در صبح روز سه شنبه از ایستگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان، رئیس شرکت فضایی روسیه این رویداد را «نقطه عطف مهم» برشمرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «یوری بوریسف» رئیس «روسکوسموس» شرکت فضایی دولتی روسیه، پرتاب این ماهواره را به عنوان یک «نقطه عطف مهم» در همکاری بین مسکو و تهران ستود.

وی افزود: «روسیه امروز مانند همیشه آماده همکاری در زمینه اکتشافات فضایی با همه کشور‌های ذینفع و شرکاست.»

«خبرگزاری فرانسه» نیز با ذکر جزئیات این رویداد نوشت، ایران اولین ماهواره نظامی خود را در آوریل ۲۰۲۰ با موفقیت در مدار قرار داد که با انتقاد شدید ایالات متحده مواجه شد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز روز‌های گذشته گزارش داد که مقامات ایالات متحده از همکاری فضایی نوپا بین روسیه و ایران نگران هستند.

بنابراعلام سازمان فضایی ایران، مراحل اولیه پرتاب با موفقیت سپری شده و در لحظه انتشار این خبر، ماهواره در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است.

وزارت ارتباطات پرتاب ماهواره ایرانی «خیام» را موفقیت‌آمیز خواند و اعلام کرد: «لحظاتی قبل اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شد.»

بر اساس این گزارش، ​​​​​​​ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است. جمهوری اسلامی ایران هم اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت تصویربرداری ۵ تا ۱۰ متر را دارد و حوزه فضایی کشور با عزم و اراده بسیار جدی در مسیر رسیدن به توانایی ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت‌های بهتر از یک متر قرار دارد و این مسیر با جدیت دنبال می‌شود.

در دولت سیزدهم برنامه توسعه حامل‌های ماهواره (پرتابگر) بومی نیز در ایران با یک برنامه مدون و از پیش تعریف شده و با تکیه بر فناوری‌های بومی با جدیت و قوت در حال پیگیری است. در این راستا، سال گذشته با پرتاب ماهواره تماماً ایرانی «نور ۲» با ماهواره‌بر بومی «قاصد»، فناوری کاملاً بومی تزریق ماهواره‌های زیر۵۰ کیلوگرم به مدار۵۰۰ کیلومتری زمین امتحان خود را با موفقیت پس داد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و با همت دانشمندان و متخصصان بخش‌های مختلف کشور، تا پایان سال جاری توانمندی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار۵۰۰ کیلومتری زمین تثبیت خواهد شد و این مسیر تا رسیدن فناوری بومی تزریق ماهواره‌های چندصد کیلوگرمی تا پایان دولت سیزدهم ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار